Jump to content

Kefir

simpan

Recommended Posts

Hej! För ett halvår sen köpte jag två tsk kefirgryn på ebay. Dessa håller nu på att växa ur huset :)

För er som inte är bekanta med kefirgryn så är det små vita korn som egentligen är klumpar av vissa bakterie- och svampstammar. Kornen läggs i mjölk 24-48h (i rumstemperatur) och förvandlar den då till fil genom att "äta" av mjölksockret. Något helt annat än ex Arlas kefir för er som prövat den. Ju längre grynen lämnas i och ju fler gryn i förhållande till mjölk ju syrligare resultat! Mycket lägre kh-värde än mjölk och en hel del probiotiska bakterier. Ska ha mycket bredare bakteriekultur än kommersiellt producerad fil.

Grynen växer till sig med tiden... så för er som är intresserade tänkte jag ge bort lite gryn. Jag vet inte alls hur stort intresset här är, men till de tio första som skriver PM till mig skickar jag en matsked gryn, nog för att göra minst en halvliter fil åt gången!

Min förhoppning är att flera kan dela med sig av sina gryn.

/Simon

Jag är intresserad. Tackar.

Kan du skapa en e-postadress för närmare kontakt?

• Like 1

Jag är intresserad. Tackar.

Kan du skapa en e-postadress för närmare kontakt?

Jag tänkte använda meddelande-funktionen ("PM") här på forumet för kontakt kring grynen. Man lämnar meddelande genom gå in på min profil och klicka på "lämna mig ett meddelande".

Jag lämnade ett meddelande åt dig, du ser det när du loggar in som ett litet brev uppe till höger.

Jag har ett, kanske två paket kvar :)

Några generella och instruktioner kring kefir:

* Grynen är känsliga mot metall. Rostfritt stål av hög kvalité ska gå bra.

* Lämna grynen i mjölk 24-48, sila därefter ut grynen och sätt dem i ny mjölk.

* Vill du pausa din produktion lämnas de i en mindre mängd mjölk som byts ca en gång/vecka.

* Mindre mjölk, längre tid i = starkare, syrligare resultat

* Färsk kefir kan lukta lite jäst

* Mjölken separerar under fermenteringen. Du kan välja att röra ihop allt innan du silar ut grynen eller att hälla av vattnet. Det avgör konsistensen.

* Lite grädde tillsammans med mjölken är värt att prova

Personligen tycker jag filen blir bäst på ett dygn och ganska mycket gryn i förhållande till mjölk. I dagsläget har jag nästan en liter gryn (varför jag ger bort lite...) och då använder jag en dryg liter mjölk åt gången. Jag häller av lite av vattnet vilket lämnar en ganska tjock, syrlig fil. Experimentera er fram ;)

• Like 1

Tackar så mkt Simpan för paketet. Jag är helt novis på området men de skall bli kul att testa dina gryn. Så om jag fattar det hela rätt så ska jag nu sila ur grynen jag fick och sätta dem i ny mjölk (ett par dl?) och ligga där i rumsvärme i plastbunke 24-48 h, därefter återupprepa det (sila och ner i ny mjölk, hur mkt?) och det blir själva kefiren som man äter? :) Och sedan inte äta upp allt utan spara lite av grynen så de hela kan upprepas?

Tackar så mkt Simpan för paketet. Jag är helt novis på området men de skall bli kul att testa dina gryn. Så om jag fattar det hela rätt så ska jag nu sila ur grynen jag fick och sätta dem i ny mjölk (ett par dl?) och ligga där i rumsvärme i plastbunke 24-48 h, därefter återupprepa det (sila och ner i ny mjölk, hur mkt?) och det blir själva kefiren som man äter? :) Och sedan inte äta upp allt utan spara lite av grynen så de hela kan upprepas?

Precis, du flyttar alla grynen varje gång. Det är alltså ingen "åtgång" på gryn och mjölken de ligger i för närvarande förvandlas till kefir :)

Ett par dl till en halvliter mjölk åt gången är nog lagom till mängden gryn ni fått. Jag kör glas, plast funkar fint det med.

Lycka till!

• Like 1

Hon såg försändelsen så fort hon öppnade ytterdörren, såg sig snabbt omkring och klev sedan raskt in och drog igen dörren efter sig.

'Bäst att låsa med dubbla lås, bara ifall att...' tänkte hon for sig själv.

Hon inspekterade ytterförpackningen noggrant för att säkerställa att den inte skadats under transport. Hon gick ut i köket och lade in förpackningen i labbskåpet. Det blev nog till att invänta påföljande dags morgon tills alla grannar gått hemifrån och det blivit tyst i trapphuset.

Äntligen! Hon stängde alla fönster och dörrar, drog igång industrifläkten hon maskerat som en högmodern köksfläkt och drog på sig skyddsutrustningen. LJudet av fläkten kunde hon dock inte maskera, vilket var anledningen till att hon var tvungen att vänta tills ingen annan var i huset.

Varsamt avlägsnade hon ytterhöljet. Nästa lager utgjordes av bubbelplast. Hon såg längtansfullt på det, men lade det åt sidan med en suck. Kanske senare...

Innerförpackningen var ordentligt, nästan kärleksfullt, förseglad med ett flertal tejpremsor, vilka hon avlägsnade en efter en medan hon svor tyst för sig själv. Han hade väl inte utvecklat känslor för - varelserna?

Innehållet i den innersta behållaren såg oväntat krämigt ut. Hon silade av en del av vätskan för att båttre kunna urskilja de aktiva komponenterna, varefter hon hällde ner dem i en glasflaska med vid öppning.

Energiskt skakade hon vad som återstod av den ohomogeniserade mjölk hon köpt några veckor tidigare, och hällde över ungefär en halvliter i glasflaskan. Flaskan ställde hon in i labbskåpet, stängde av fläkten och tog av sig skyddsutrustningen, varefter hon noterade datum och tid: 24 april kl.08:00. Skulle förvaring i ljus eller mörker göra någon skillnad? Det återstod att se.

Haha..de är små varelser som man ömt vårdar. Man sköljer dem varsamt och matar dem igen med ny mjölk och som tack levererar de Kefir varje dygn. Själv föredrar jag att även blanda i lite grädde, jag vill ha min Kefir krämig..och jag älskar den starka syrligheten också!

Ja, precis, skölj av grynen  och sätt dem sen i ny mjölk. :) Grynen växer med tiden till sig och du får fler och fler och då kan du ta mer mjölk per gång. Jag använder den gammeldags mjölken som ej är homogeniserad. Har dessutom i en skvätt grädde för att få den lite fetare.

• Like 1

Jag försökte skölja av grynen med kallvatten, men det gick sådär, så senaste gången använde jag vatten från vattenkokaren som fått svalna tills det blev ljummet, det fungerade bättre.

Men sedan läste jag om frågor och svar om kefirgryn hos Cibusnaturalis, och där står det:

13. Behöver jag skölja mina gryn mellan omgångarna?

SVAR: Nej det är inte nödvändigt om du inte misstänker att de har blivit förorenade. Oftast fungerar de bättre om de inte sköljs. Om de ska sköljas ska helst filtrerat vatten användas. Klor i vattnet kan skada grynen.

Måste säga att ja hittar en bra rytm nu i tillverkningen och de blir goare för varje gång!

Ja, så har det blivit här med. I början fick jag inte till det riktigt, men nu är den riktigt god!

Jag försökte skölja av grynen med kallvatten, men det gick sådär, så senaste gången använde jag vatten från vattenkokaren som fått svalna tills det blev ljummet, det fungerade bättre.

Men sedan läste jag om frågor och svar om kefirgryn hos Cibusnaturalis, och där står det:

13. Behöver jag skölja mina gryn mellan omgångarna?

SVAR: Nej det är inte nödvändigt om du inte misstänker att de har blivit förorenade. Oftast fungerar de bättre om de inte sköljs. Om de ska sköljas ska helst filtrerat vatten användas. Klor i vattnet kan skada gryn

Ti Ti; Jag sköljer inte grynen varje gång, men när jag gör det så tar jag lite ljummet vatten direkt ur kranen. Vi har egen brunn.

Nu har jag testat att köra både med sköljda och osköljda gryn, och jag tycker nog att de jobbar effektivare om man sköljer dem.Och tack för tipset om grädden (tar endast en liten skvätt), enbart kefir blir lite väl syrligt för min smak.

Och jag kan meddela att totalt mörker inte alls är något hinder, snarare tvärtom tror jag, eftesom jag brukar ha vädringsfönstret i köket öppet. Nu står flaskan i ett dragfritt köksskåp, och grynen tycks trivas alldeles förträffligt.

• Like 1

Vad gör jag för fel, när filen smakar jäst?

Jag har haft mina gryn sen i höstas, det var från början en knapp matsked, nu är mängden nästan som två stora kesoförpackningar!

Jag tyckte inte att det var speciellt lyckat från början, men grynen ökade ju i massa och efter några veckor så blev det riktigt bra. Det är kanske så att lite fler gryn "ökar förbränningen"? Ge det lite tid, grynen ökar snart nog och du får in snitsen med mängd mjölk och tid som Kefiren får stå.

• Like 1

Jag köpte mina gryn (kallades Tibetansk svamp) på nätet i februari, och då berättade säljaren/odlaren att grynen krävde lite anpassning till sin nya bakteriemiljö innan de började fungera riktigt bra. Svamparna samarbetar med bakterier för att kunna konsumera mjölksockret, och samarbetet kanske gnisslar lite i början, innan de har hunnit bekanta sig med varandra.  Det kan förklara att det luktar lite egendomligt de första gångerna.

Jag tillsätter grädden från början, så blir jag av med mjölksockret från den också. Jag har märkt, att om jag avbryter processen efter 1 1/2 - 2 dygn, så skär sig inte mjölken i protein och vassla, utan den "hänger ihop". Får den stå längre blir kefiren grynig och allt vitt stiger upp och flyter ovanpå vasslan. Det har säkert med rumstemperaturen att göra också.  Resultatet blir bäst vid en temp. på 18 - 20 grader. Jag tar en matsked gryn till 8 dl mjölk/grädde.

Mina svampar har blivit så pass många nu att jag kan låta dem jobba i skift...  hälften får vila i lite mjölk i kylskåpet medan det andra laget  tillverkar min kefir. När jag har fått ihop så många stora klumpar att det börjar bli frågan om treskift, ska jag dela med mig här  :)

Mina gryn har förökat sig något helt vansinnigt, rena gremlin-effekten. De hänger ihop i degiga trådar, och ett gäng har t o m bildat en liten 'matta' (tänk en 5-krona i storlek) och jag har delat upp dem i två satser, annars 'käkar' de för mycket av mjölken. Ska de verkligen växa till sig så snabbt? Med tanke på att jag lade dem i mjölk 24 april i år (efter att ha fått dem per post från simpan) så börjar jag undra om jag ska låsa köksdörren innan jag går och lägger mig... :blink:  

• Like 2

Noterar med intresse att min avföring, efter att jag började inta min hemsyrade kefir, är ljust brun och luktfri, ungefär som vid strikt LCHF. Dock är den mer kompakt, men så har jag slarvat lite på sistone... :unsure:

Jag får nog sätta upp en lapp på jobbet snart. 'Kefirgryn bortskänkes till gott hem'. Annars måste jag snart köra treskift.

Mina gryn har förökat sig något helt vansinnigt, rena gremlin-effekten. De hänger ihop i degiga trådar, och ett gäng har t o m bildat en liten 'matta' (tänk en 5-krona i storlek) och jag har delat upp dem i två satser, annars 'käkar' de för mycket av mjölken. Ska de verkligen växa till sig så snabbt? Med tanke på att jag lade dem i mjölk 24 april i år (efter att ha fått dem per post från simpan) så börjar jag undra om jag ska låsa köksdörren innan jag går och lägger mig... :blink:

Mina förökar sig också i galopperande takt, och det går knappt att kalla dem gryn längre.

När jag läste på lite om kefirgryn strax efter jag fått dem, så läste jag någonstans att även grynen går att äta om man får för många. Som en probiotikaboost, liksom. Har dock inte testat att göra det än.

• Like 1

• 1 month later...

Jag har testat att äta själva grynen, och jag gör det inte någon mer gång...  Det är inget fel på smaken, men konsistensen är som gummi. Man tycker nästan de små varelserna skriker när man tuggar dem :(

Har tre portioner gryn att ge bort, och portionerna räcker till ca 8 dl mjölk. Lämna meddelande på min profil här på forumet, den som är intresserad.

• Like 1

hej Simon, fick också MK från dig, och de växar så jag har redan delat med många, jag gör MK creme fraiche på mina och får den bästa godaste creme fraiche man kan få, tjock och fet, använder 40% vispgrädde.

• Like 1

Hejsan!

Trevlig tråd detta :) Jag har pm:at Inez och hoppas på positivt gensvar. Jag ska åka och köpa opastöriserad mjölk till helgen och hoppas att detta kombinerat med kefirgrynen ger en trevlig upplevelse.

• 4 weeks later...

Jag har fått tag på kefirgryn och t om fått dem att trivas. Den färdiga kefiren smakar både gott (nästan för gott) och nyttigt. Men vad innehåller den? Någon som har koll på det?

Arlas kefir http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865088277innehåller bl a 3 % fett, 3,8 % kolhydrater och 3,4 % protein. Är hemgjord kefir som fermenterat likvärdig eller ska man räkna bort kolhydraterna, i tron att kefirgrynen käkat upp dem under fermenteringsprocessen? Fetthalten på hemgjord blir ju högre, eftersom man ofta tar i grädde för att få en fetare och tjockare kefir. 

Om man ska tro på den här artikeln så är kefir nervlugnande. Den motverkar cancer och proteinet är delvis nedbrutet av fermenteringsprocessen.  http://lchf.bz/pdf/KEFIR.pdf Är proteinhalten samma som i mjölk, men mer lättsmält,  eller lägre?

Kan man fermentera andra mejeriprodukter, t ex 10 % yoghurt, med hjälp av kefirgrynen?

• Like 1

hej Simon, fick också MK från dig, och de växar så jag har redan delat med många, jag gör MK creme fraiche på mina och får den bästa godaste creme fraiche man kan få, tjock och fet, använder 40% vispgrädde.

Hur gör du här..har du grynen i enbart grädde och hur länge då?

Jag har gjort creme fraiche på mina gryn också. De dagar jag gör det brukar jag göra två satser. En med grädde, kefirgryn och lite (ca 1/2) dl kefir från en tidigare sats, samt en på mjölbaserad (mjölk, extra grädde, kefir från fg sats, samt gryn). Anledningen till att jag gör två satser är att jag tycker det är svårt att sila bort grynen från grynen från creme fraichen. Den blir rätt tjock. Det är lättare att ta grynen från den mjölkbaserade kefiren som inte är så fet. Hur lång tid det tar beror på vilka egenskaper ens gryn har och vid vilken temperatur de står i. Jag brukar räkna med ca 24 h. 

Jag har provat att göra kefir på enbart grädde, vilket blev godaste kefiren hittills. Skulle jag kalla detta för creme fraiche och blanda det i maten, skulle garanterat resten av familjen vägra äta. De gillar verkligen inte kefir! Själv är jag lite tveksam. Varianten på bara grädde var riktigt god, men annars tycker jag att den smakar lite för syrligt. De första laddningarna smakade jäst, men det gick ganska fort över. Men kefiren har en mycket speciell smak... Jag har faktiskt oftast mina gryn i viloläge i kylen, men gör en laddning då och då. Försöker lära mig att gilla det, för det ska ju vara så nyttigt... Men, ska jag vara ärlig, så föredrar jag smaken av rysk yoghurt!

• Like 1

• 4 weeks later...

Hej kefir-lovers! Vad kul att så många fått igång en produktion :)

Tack för snabbt svar! Dock är det enda stället jag hittar som säljer gryn harmoniqahalsobutik.se som dessvärre inte har dem i lager :/

Jag såg att Inez hade att dela med sig av, har du PM'at henne?

Jag har fått tag på kefirgryn och t om fått dem att trivas. Den färdiga kefiren smakar både gott (nästan för gott) och nyttigt. Men vad innehåller den? Någon som har koll på det?

Arlas kefir http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865088277innehåller bl a 3 % fett, 3,8 % kolhydrater och 3,4 % protein. Är hemgjord kefir som fermenterat likvärdig eller ska man räkna bort kolhydraterna, i tron att kefirgrynen käkat upp dem under fermenteringsprocessen? Fetthalten på hemgjord blir ju högre, eftersom man ofta tar i grädde för att få en fetare och tjockare kefir. 

Om man ska tro på den här artikeln så är kefir nervlugnande. Den motverkar cancer och proteinet är delvis nedbrutet av fermenteringsprocessen.  http://lchf.bz/pdf/KEFIR.pdf Är proteinhalten samma som i mjölk, men mer lättsmält,  eller lägre?

Kan man fermentera andra mejeriprodukter, t ex 10 % yoghurt, med hjälp av kefirgrynen?

Att kefir i sig skulle vara nervlugnande och hämma cancer har jag svårt att tro - däremot främjar kefiren med stor sannolikhet en hälsosam tarmflora. Tarmfloran i sin tur spelar en central roll för inflammation i kroppen, läckande tarmar och immunförsvaret. Syrningen kompenserar inte heller för allt som går förlorat i pastörisering och homogenisering (det är värt att leta upp en bonde som vill sälja lite mjölk direkt ur tanken).

Halten av fett och protein är densamma, bakterierna äter mjölksockret. Det vore intressant att veta hur lite kolhydrater som finns kvar i en riktigt syrlig kefir. Någon som råkar ha tillgång till ett labb?

/Simpan

• Like 1

• 3 weeks later...

Använder durkslag och tycker det fungerar. Ett och annat kefirgryn fastnar i hålen, men jag väljer att inte ta ansvar för dem. :)

Använder också durkslag, och de kefirgryn som inte har vett att bli kvar i durkslaget har sig själva att skylla, naturligt urval i mina tankar. Kanske därför de kvarvarande tenderar att klumpa ihop sig rejält.

• Like 1

Tack för klargörande svar ang silar.

Nu till mitt nästa problem. Har gjort en sats till idag, min andra. Den första blev mest som syrad mjölk som luktade jäst, men jag vågade mig på att dricka lite varje dag och det gick bra.  Gjorde den på vanlig helfet mjölk. Den nya satsen gjord på Arlas Lantmjölk blev mer som jag tror Kefir ska vara, ungefär konsistens som yoghurt. Men hur sjutton separerar jag svamparna från Kefiren? Jag har silat ifrån vasslen och i silen finns nu Kefiren och husdjuren, vad göra? 

Det går enklare att sila ifrån grynen om man rör om först, så vasslen och resten blir en homogen vätska.

Vill man ha vasslen för sig och det övriga som en tjock smet, kan man låta det stå utan grynen tills det separerat sig igen. (Alternativt låta det rinna igenom en silduk, som när man gör egen färskost, men det blir så mycket disk...)

För min egen del avbryter jag processen innan den gått så långt att det bildats vassle.

Nu känns det som om jag har fått in snitsen ordentligt:

Jag gör kefiren på 1 liter gammaldags mjölk. Min grynpopulation har hunnit bli rätt stor, så efter ca 1 dygn i vårt ganska varma kök så har kefiren vasslat sig ganska rejält. Då silar jag först bort grynen, och därefter häller jag kefiren i en silduk och låter vasslen rinna av (typ en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Saftsil-Jonas/34-6746).

Hur mycket vassle som jag låter rinna av beror lite på hur tjock kefir jag vill ha, men 4 dl kan det bli.

Eftersom jag är en gottegris så fyller jag därefter på med motsvarande mängd vispgrädde, så att jag återigen landar på ca 1 liter. Eventuellt kan man låta denna nya blandling stå framme i ytterligare några timmar (så att den tjocknar lite till), därefter åker den in i kylen.

På det här sättet får jag en riktigt tjock och krämig kefir. Vasslen använder jag till degvätska, och skall man inte baka direkt så går den bra att frysa in.

Dock har jag funderat lite över var de flesta av kefirkompisarna hamnar när kefiren vasslar sig. I vasslen eller i "det vita"? Vad tror ni?

• 2 months later...

Mina gryn började för några veckor sedan att bli lite... slemmiga. Även om jag sköljde av dem så var och förblev se aningen slemmiga.

Idag när jag silade bort grynen från senaste omgången kefir, så blev det som trådar mellan grynen och sleven. Lite som osrmakaroner, eller som... natto!?!

Betyder detta att mina gryn numera producerar mängder med K2, eller att de är dåliga?

Kefiren smakar bra, det känns inte som om det är något fel på den.

Edit: Har googlat lite, och trådarna har ett namn: kefiran. Kefiran är ett tecken på att grynen mår bra, och kan komma och gå lite beroende på årstid och annat.

Mina gryn har varit driftiga och strävsamma, de har skänkt mig flera fantastiska frukostar och därefter har jag varit piggare resten dagen. Tyvärr inträffade en liten olycka. Jag var helt slut en helg och slevade upp kefirgrynen från durksilen med en metallsked...

Nästan 90 % av grynen försvann. Fasansfullt! Oroa er inte! Jag ger grynen den bästa mjölken nu som pengar kan köpa, åtminstone i en livsmedelsaffärskedja. De håller på att repa sig. 

Har någon av er slarvat med metall?

• 1 year later...