Johan123 Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Hej! Jag har som sagt slutat gå ner i vikt vilket jag finner jätte frustrerande! och det är verkligen inte så att jag inte har något mer att gå ner då jag väger just nu 113 kilo och är 178cm lång. Under första månaden så var jag helt häpnad över vikt nedgången jag gick ner från 123.6kg till 113 men nu sitter jag fast på som sagt 113 kilo i ca 6 dagar. det jag brukar äta dagligen är Bacon och ägg te frukost och till middag så äter jag oftast kött och bearnais sås som jag köpt i affären. äter typ 10g Kolhydrater varje dag max! vad är det jag gör fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Du har fått ett kanonstart med den viktnedgång du haft på en enda månad. Du gör förmodligen inte några fel alls. Tvärtom. Lösningen - som är supertråkig - heter "tålamod". Låt kroppen anpassa sig i den takt den själv väljer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 Tålamod som verkligen inte är min starka sida Hahha, får la fortsätta att kämpa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roytaylorjasonfunglover Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Tålamod som verkligen inte är min starka sida Hahha, får la fortsätta att kämpa http://www.kostdoktorn.se/intervjuer/fung Se det nyeste intervjuet med Jason Fung. Jeg har gått ned masse i vekt med hans prinsipper. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Det är inte så att du råkar få i dig för lite kalorier? Det sägs kunna ge "viktstopp" genom att kroppen då reglerar ner ämnesomsättningen. Och om du får i dig mycket protein kan det också motverka nedgång. Det är ganska enkelt att kolla på t ex matkalkyl.se. Du kan också testa 16:8 (hoppa över frukost). Lycka till och välkommen hit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 20, 2015 Author Share Posted April 20, 2015 Skall testa att köra via den där Matkalkyl ett tag och se ifall det gör skillnad om inte så får jag la hoppa över frukosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 Har testat nu i en dag med den här Matkalkyl's tabell då den säger att jag skall äta 172g fett om dagen och 103g protein och 26 kolhydrater. och har aldrig vart så här mätt i hela mitt liv, har verkligen fått kämpa för att få i mig allt men ändå så ligger jag under med typ 30 g protein och 20g fett och typ 10g kolhydrater, Började dagen med att äta bacon och ägg och vispgrädde/kaffe med lite kokosolja i. sedan ett par timmar senare så drack jag en magic bullet kaffe (har aldrig blitt så pigg i hela mitt liv heller) och nu åt jag 1 och en halv kotlett och bearneais sås och lite sallad till... fick trycka i mig det sista! Hoppas verkligen att det funkar via den tabellen så att jag inte blir ännu mer fetare igen xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 Och på senaste tiden så har jag knappt bajsat något, ingen förstoppning utan bara att det verkligen inte tillverkats något :S Tycker det är lite skumt! kanske är att jag ätit för lite fett då? så att kroppen tar upp allt den kan få? för innan så åt jag bara 2½ ägg och ca 75g bacon till frukost och sedan så åt jag ca 160g kött med någon sås till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Det kluriga är ju att veta hur mycket kalorier din kropp behöver. Hur har du uppskattat det? Jag vet inte hur bra http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/ är, men den ser seriös ut. Och det kan säkert variera individuellt också. Jag gissar att tecken på lågt kalorintag kan vara t ex låg kroppstemp, trötthet, seghet, ihållande hunger. Ifall du blir mätt och mättnaden håller i sig bra (eller att du inte känner hunger på ett bra tag) då kan det nog vara ett tecken på att du fått i dig tillräckligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 Jag skrev in min ålder, längd och hur mycket jag väger, fick då svaret vad jag skulle äta och då var det som sagt, 173g fett, 103g protein, 26kolhydrater per dag. Jag får se hur det går. Jag dricker rätt mycket vatten så kan ha något med det att göra att jag aldrig kände mig riktigt hungrig när jag åt mindre. Dricker ca 3-4.5 liter vatten per dag om det nu inte fungerar så får jag helt enkelt bara fortsätta med det jag åt innan bara att ersätta frukosten med Magic bullet kaffe ^^ får hoppas att jag inte gått upp 2kg bara sådär under natten bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Angående trög mage är min egen erfarenhet att det tog lite längre tid att få till vätskeintaget, och möjligen behövde min kropp tillvänjning. Samma sak när jag började med 16:8. Under övergången löste jag det genom att tänka på att dricka ordentligt med vatten samt ta typ en matsked hela linfrön om dagen. Nu tar jag sällan linfrö och vätskeintaget går av sig självt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 16:8 är ju också en grej som vore kul att testa, men kanske borde ge mig på den lite senare då jag känner att det inte är rätt tillfälle just nu kanske skall testa det med linfrö! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Magnesiumcitrat sägs vara bra för att snabba upp trög mage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Efter att jag gick på den där matkalkyl's tabell så helt plötsligt så gick jag ner 1 kilo, tror det kan ha med att göra att jag åt för lite fett förut! + att magen är ok nu! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Toppen Johan! Håller tummarna för att det fortsätter så! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Tack så jätte mycket, och tack för alla tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caspern Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag hakar på i tråden. Trots bra och lagom med mat och långa promenader varje dag, står jag och stampar på samma vikt 82-83 kg den senaste veckan. När jag började min viktrasresa för 3 veckor sedan vägde jag 88 kg. Jag är en 75 år gammal man 1.78 cm lång och vill ner till 70 kg. Någon som vet vad som behövs för att lyckas nå målet innan sommaren. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan123 Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Mitt fel var ju att jag åt för lite fett verkar det som, igår åt jag så mycket mat så att jag trodde jag skulle explodera! Kanske testa med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caspern Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag lider av för höga kolestrolvärden så jag skall akta mig för fet mat. Jag tror att mindre portioner mat och långa promenader borde få ner vikten, men det lyckas tydligen inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag lider av för höga kolestrolvärden så jag skall akta mig för fet mat. Jag tror att mindre portioner mat och långa promenader borde få ner vikten, men det lyckas tydligen inte. Då blir det svårt att äta LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caspern Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Då blir det svårt att äta LCHF. Måste man äta LCHF mat för att gå ner i vikt. Vi som går på Waran får ej heller äta grönsaker och frukt som innehåller K-Vitamin. Dom spelar ut varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Måste man äta LCHF mat för att gå ner i vikt. Vi som går på Waran får ej heller äta grönsaker och frukt som innehåller K-Vitamin. Dom spelar ut varandra. Man kan gå ner i vikt på väldigt många sätt men inte med LCHF om du inte ska äta fett. Det var bara det. Hur man gör på andra sätt vet jag inte och du frågar på ett LCHF-forum. Det finns en tråd som handlar delvis om Waran och K-vitamin, sök rätt på den, har för mig att den var intressant. Och lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag lider av för höga kolestrolvärden så jag skall akta mig för fet mat. Jag tror att mindre portioner mat och långa promenader borde få ner vikten, men det lyckas tydligen inte. Det är helt fel väg. Jag hade astronomiska kolesterolvärden och har blivit frisk genom att strunta i kolhydraterna och mumsa smör, majonnäs och gräddsåser 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 @Caspern: Se inlägg #26 här http://forum.kostdoktorn.se/topic/6571-konstigt-viktproblem/page-2 Man ska inte undvika mat med K-vitamin för att man tar Waran! Vad gäller kolesterol; redovisa gärna alla dina provsvar här, gärna från flera olika tillfällen om du har. Och berätta då hur många timmar du var fastande innan respektive provtagning, och om du var i en period av viktförändring vid tillfällena. Ps. Ev inflammationer eller annan sjukdom är också bra att nämna ifall de förekommit samtidigt som provtagning av kolesterol. Ps 2. Gradvis introducerad normal/liberal LCHF, tillsammans med introduktion av 16:8 när man vant sig vid nya kosten, tycker jag är värt att prova i nästan alla lägen, för vikten men främst för fysiska och mentala hälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag lider av för höga kolestrolvärden ... På vilket sätt lider du av för höga kolesterolvärden? Är det något du känner i kroppen eller något läkaren sagt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts