Jump to content

Recommended Posts

Är BMR och TDEE tillförlitliga mått? Ger de någon användbar indikation på hur mycket man kan och bör äta?


Kan beräkningarna kombineras med t ex kostbevakningen genom att man registrerar mängden protein och ser till att den blir ca 0,8 g per kilo önskad kroppsvikt (kvinna) och kolhydraterna håller sig på önskad nivå (ca 20 g per dag). Sedan fyller man på med fett för att komma upp till rätt energi- eller kalorimängd?


Formlerna för BMR och TDEE hittade jag här http://www.52-dieten.se/om-52-dieten/hur-du-raknar-ut-hur-manga-kalorier-du-ska-ata/


Link to comment
Share on other sites

Ta alla formler med en nypa salt!

 

De är lika exakta som BMI.. dvs de stämmer rätt bra för hela befolkningsgrupper!

 

Sen så.. de där beräkningarna handlar ofta om vad man behöver som minimum.. och minimum är väldigt sällan det samma som optimalt!

 

Dvs de säger snarare att man alldrig skall understiga de värdena.. någonsin!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...