lelleleo Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 En vän gör ett jäkligt godt surdegsbröd (råg)...och jag smakade och blev ganska såld... "Kan man unna sig det ibland"... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Om du mår bra av det, tycker jag att det borde vara ok. Som med det mesta. Kämpar du för att bli av med övervikt, är det kanske inte det bästa. Har du problem med sockerberoende, kan det också vara tveksamt. Rågbröd är ju kolhydratrikt och innehåller gluten, så det är inte lämpligt för alla. Men generellt sett tycker jag att det bästa är att själv känna vad man mår bra av att äta. Mår du inte dåligt av det, är det förstås också en fråga om frekvens och mängd, alltså hur ofta och hur mycket... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted April 20, 2015 Popular Post Share Posted April 20, 2015 Det är knappast Lchf oavsett hur mycket surdeg det är ...Men! Målsättningen är ju inte att alla måste äta Lchf Det viktiga borde ju vara att det funkar för dig 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 ett gammalt inlägg från kostdoktorn, men du kanske kan göra en "omvänd dietistmacka" http://www.kostdoktorn.se/omvand-dietist-smorgas Sen så bryter surdegen (om det är "äkta" surdeg) ner fytinsyran vilket gör att det går att tillgodoräkna sig lite mer av näringen. om det kan tillhöra din variant av lchf beror ju på hur mycket/lite kolhydrater du vill äta och hur mycket det är på dagens övriga mål 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts