Jump to content

Äter jag för lite?

Nea

Recommended Posts

Hej allihopa! Har för bara två veckor sedan börjat med LCHF så skulle vilja rådfråga er mer insatta i ämnet! :)

Den första veckan på LCHF så åt jag mycket mejerier såsom vispgrädde/creme fraische/philadelphia/gräddfil  (Ca 2 dl/dag), mjölk (Kring 1 dl i kaffet Totalt över hela dagen), och ost (Ca 6 skivor).
Jag gick då ned 1 kg första dagen men sen under resten av veckan så gick jag sakta upp dom där kilona igen. Eftersom att jag hört att det är under första veckan man ska gå ned som mest så fick jag lite "panik" och beslutade mig för att sluta äta mejeriprodukter.
I och med det började vikten rasa bort snabbt igen, kring - 0,3 kg/Dag. Vilket såklart känns jättekul! (Även om kosten nu känns betydligt tråkigare...)

MEN, jag är rädd att jag svälter mig själv. Jag ligger nu kring 800-1000 kcal per dag då jag utesluter mejerier, trots att jag dricker kaffe med 2 msk kokosolja i och äter mycket smör/bea/aioli till maten.
Jag klarar  inte av att äta hur mycket fett som helst, det tar som stopp.
Dessutom har jag hört att man ska lyssna till sin kropp och sluta äta när man känner sig mätt - men jag blir ju mätt direkt nu!
Ska jag försöka fortsätta äta fast att jag är mätt eller är det någon som har något bra tips på hur jag kan få i mig mer kalorier? :)
Eller gör det kanske inget att jag får i mig så pass lite så länge jag inte känner mig hungrig? 
Vad har ni för tankar angående att äta sent på kvällen om hungern kommer tillbaka då?

Tacksam för svar! :)

Med LCHF spelar det egentligen ingen roll NÄR du äter. Det viktiga är VAD du äter och ATT du äter. Om du ska räkna så är det inte kalorierna utan fett/protein/kolhydrater. Men 800-1000 kcal är definitivt svält. Du måste äta mer. 

Jag håller inte med om rådet att lyssna på kroppen och äta när man är hungrig. Det förutsätter att man har "normala" hungerkänslor. Och väldigt många överviktiga har bantat på olika sätt många gånger och hungerkänslorna fungerar inte. Men dom kommer tillbaka när man hållit på ett tag. Enda sättet att få tillbaks dom är att äta. Det är i varje fall min uppfattning.

• Like 2

Kroppen har fantastiska system för att se till att du får i dig tillräckligt med energi. Du kommer att äta, om du inte under lång tid ignorerar hungerkänslor (ex. anorexi). Däremot är de systemen mindre bra på att begränsa matintaget, speciellt av dagens raffinerade sockermat... Så länge ditt mål är att gå ned i vikt och du mår bra, kan du vara lugn :) Se till att maten du äter är näringstät. Men är du hungrig på kvällen, ät då!

Det jag upplever är att utan dippar har man en tendens att jobba hela dagen utan mat, vilket går bra. Men det leder till mindre mat/dygn även om man trycker i sig mat på kvällen. Jag har kommit underfund med att jag lät stress undertrycka hungern, dag ut och dag in och det är såklart inte bra (jag försöker dessutom lägga på mig muskelmassa). För snabb viktnedgång stressar kroppen det också. Viktnedgång och hälsa handlar om mer än bara kosten.

/Simon

• Like 2

I det här avseendet så finns det flera olika synsätt på hur man ska agera. Vi skiljer oss en del åt här inne.

Men om vi tittar på dina förutsättningar: Jag förstår att du har en övervikt du vill bli av med.

LCHF verkar fungera för dig så här långt. Kroppen släpper på sina depåer utan hunger.

Om du äter 800-1000 kkalorier/dag (exempelvis) så tar kroppen resten av vad den behöver från fettdepåerna. Om du fortsätter att vara aktiv och rörlig för att undvika att kroppen går i sparläge (du börjar frysa), så är det väl bara att fortsätta så länge det fungerar.

Du kan ju kanske ta lite multivitaminer/mineraler som säkerhetsåtgärd, dricka vatten samt få i dig salt. För det tappar du.

Så vad är problemet? Svält blir det först när kroppen går i sparläge.

--

• Like 4

Med 800-1000 kcal hamnar kroppen i svält. Den kommer inte alls att ta resten från fettdepåerna. LCHF handlar inte om att ligga på energiunderskott. Vilket det blir då. Med energiunderskott sparar kroppen på allt man äter. Den tror att det är svält på gång. Visst går man ner i början, men efter ett tag kan man t o m gå upp i vikt.

Jag har aldrig haft någon ätstörning, men hade ändå inte normala hungerkänslor. Förrän efter ett tag med LCHF.

Klart att du går ner om du äter 800-1000 Kcal.. men det har inget med LCHF att göra.. det funkar även på en skräpdiet.

LCHF handlar i förstone om att äta riktig mat.. inte så mycket kolhydrater samt mer fett.

Fettet/kalorierna får du i dag via maten.. man tillsätter väldigt lite, det räcker med det man steker i och en slatt grädde för såsen.

Såå.. man äter fet mat.. som ägg 60E% fett.. ät mer/fler ägg, en klick majo på det så hoppar det lätt upp i 70-80E%.

• Like 2

Som jag sa så finns det en del olika uppfattningar i denna fråga, vilket är sunt.

Dock kommer en del av detta från "Industrimegafonerna" från Livsmedelsverket mfl. och är enligt min uppfattning tveksam vetenskap.

Men med en dåres envishet vill jag hävda följande:

1. Det finns ingen magisk gräns det plötsligt blir för lite matintag i kalorier räknat. Allt är individuellt och beror på hur kroppen reagerar. Så länge den snällt släpper på sina reserver utan att gå i "sparläge" (tex. sänka kroppstemperaturen) är det naturligtvis inte svält. Tvärtom det fungerar precis som det är tänkt. Personen är därmed troligtvis inte metabolt skadad.

2. Äter du kolhydratreducerat med lagom protein, grönsaker och en hög procentandel fett så är det så klart LCHF. Jag förstår inte riktigt denna rädsla. Det låter som en fettsnål skrämseltaktik. Det finns naturligtvis ett antal förbehåll men de har jag nog nämnt de flesta redan.

Som en händelse så såg jag att Mark S svarade på ungefär samma fråga för en liten stund sedan.

Frågan var:------------------------------------------------------------

Hi Mark,

I love the research you put into your posts; it is far more reassuring trusting your advice when you back it with research and science.

Now, I used to be overweight, but I have recently switched over to a cleaner diet – based on your concepts, thank you! – but I eat a ton of vegetables with every meal and my daily caloric intake averages about 1500 calories because of it (I am a 5’9″ ( (190 pound) [GBP]) guy). So my problem is that I always feel full but my logic tells me I should be eating more. Is this healthy?

Dan

------------------------------------------------------

Svaret blev:----------------

At 5’9″ and 190, you probably still have some excess weight to lose (unless you’re a powerlifter type), and that partially explains why you feel good on such a low calorie intake. You’re consuming ample amounts of animal fat calories drawn directly from your body. And since you’re eating tons of vegetables, you’re probably getting all the micronutrients you need. This contributes to your satiety levels and will stave off many of the health issues normally associated with low calorie diets (which usually turn out to be low nutrient diets).

You’re okay as long as you feel okay. You say you “feel full.” Do you feel good? Do you have enough energy, or do you feel like you’re lagging halfway through the day? How’s your sleep? How’s your performance in the gym (or wherever you get your activity)? Do you feel mentally sharp? Are you in a generally good mood, or at least as good a mood as you were before going Primal?

Then you’re okay.

Just be vigilant and stay aware of how you’re feeling before it gets out of hand. You’re obviously thinking about this stuff pretty deeply, so I’m not really worried about you. Keep me posted, though!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vilket är ungefär min uppfattning.

K.I.S.S.

-----------------------------------------------------------------

Wikipedia:

Svält är en allvarlig näringsrubbning som är följden av uteblivet intag av energigivande och livsnödvändiga näringsämnen under längre tid.

----------------------------------------------------------------

• Like 7

Håller absolut med om att det inte finns nån magisk gräns för när det blir för lite kalorier, men den finns. På ett ungefär går det att räkna ut. Mej veterligen ligger den absolut en bit över 1000 kcal för en vuxen.

Och visst går man ner till att börja med på det sättet, men det är varken hållbart eller sunt som jag ser det. Dessutom blir det svårt att få tillräckligt med vitaminer och mineraler. Min man gick upp från 82,5 till 84,5 till synes utan förklaring, men när vi började kolla hur mycket han åt i kalorier visade det sej att han låg på 1300-1400. (Inte LCHF.) Vilket han då egentligen borde gått ner i vikt av. När han ändrade kosten och började äta mer till frukost gick han ner 1 kilo på några veckor.

Jag kollade för skojs skull hur jag åt innan LCHF och kalorierna är i stort sett samma. Skillnaden är att nu kommer minst 80 % från fett.

• Like 1

Jag har också svårt att förstå den här frågan. Tanken är väl att kroppen ska ta av lagrad energi tills dess den behöver tillföras mer. Om man inte lider på något sätt, är överviktig/fet och känner sig tillfreds med cirka 1000 kcal in kan det väl inte vara farligt (såtillvida man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver)? Vad säger egentligen vetenskapen (eller sunt förnuft) om att överviktiga/feta personer kan hamna i svält genom att tillföra färre kcal genom munnen (LCHF-kost) än kroppen förbrukar?

Min fråga: Kan överviktiga/feta personer som äter LCHF med kcal-underskott hamna i svält så att kroppen inte tar av sparad energi?

• Like 1

Jag har också svårt att förstå den här frågan. Tanken är väl att kroppen ska ta av lagrad energi tills dess den behöver tillföras mer. Om man inte lider på något sätt, är överviktig/fet och känner sig tillfreds med cirka 1000 kcal in kan det väl inte vara farligt (såtillvida man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver)? Vad säger egentligen vetenskapen (eller sunt förnuft) om att överviktiga/feta personer kan hamna i svält genom att tillföra färre kcal genom munnen (LCHF-kost) än kroppen förbrukar?

Min fråga: Kan överviktiga/feta personer som äter LCHF med kcal-underskott hamna i svält så att kroppen inte tar av sparad energi?

Undrar exakt samma sak! Jag brukar hamna runt 1000-1500 kalorier på en dag (ca 80%fett och 17-20%protein) och då äter jag mig till och med proppmätt ibland. Jag har blivit väldigt frusen av mig vilket skulle kunna indikera på det som diskuteras, men jag har gott om energi och tränar nästan varje dag.. Äter två ggr per dag och enl 16:8. Försöker även begränsa proteinet till 68g per dag (1g per kg målvikt)

Äter jag för lite? Svälter jag mig? Vikten har legat still och pendlat mellan 72-73 nu i någon vecka och då blir jag ibland frestad att äta ännu mindre.. Men jag vill inte svälta bort vikten (även om jag inte lider av hunger).. Kommer jag aldrig kunna äta mer kalorier då utan att lägga på mig igen? Usch vad svårt det är!

Borde man kunna äta lite mindre fett och att kroppen då tar av det som sitter på kroppen för att kompensera?

rylnandes: det du beskriver i punkt 2 är inte LCHF. Det är en diet som finns i USA. Minns inte vad dom kallar den där. Har sett på Facebook att en del tror att det är samma sak, men det är det inte. Snarare en konstig blandning av lågkolhydrat och kaloriunderskott. Jag vet inte vad det är för konstruerad gräns du menar. Menar du kroppen basala energibehov?

För att gå ner i vikt med LCHF ska man inte äta mindre fett. Alltså själva grejen med LCHF är att äta fett för att förbränna fett. Typ. Hur det fungerar kan jag inte förklara. Det finns andra som är bättre på det.

Jeckan88: att stå still i vikt en vecka är inget konstigt och det finns ingen anledning att ändra nåt. Viktplatåer är snarare regel än undantag skulle jag tro. En vecka är ingenting i sammanhanget.

rylnandes: det du beskriver i punkt 2 är inte LCHF. Det är en diet som finns i USA. Minns inte vad dom kallar den där. Har sett på Facebook att en del tror att det är samma sak, men det är det inte. Snarare en konstig blandning av lågkolhydrat och kaloriunderskott. Jag vet inte vad det är för konstruerad gräns du menar. Menar du kroppen basala energibehov?

För att gå ner i vikt med LCHF ska man inte äta mindre fett. Alltså själva grejen med LCHF är att äta fett för att förbränna fett. Typ. Hur det fungerar kan jag inte förklara. Det finns andra som är bättre på det.

Jeckan88: att stå still i vikt en vecka är inget konstigt och det finns ingen anledning att ändra nåt. Viktplatåer är snarare regel än undantag skulle jag tro. En vecka är ingenting i sammanhanget.

Jo jag är medveten om det och det var nog inte riktigt det som var poängen med inlägget, utan snarare om det fanns risk för "svält" som motverkar viktnedgång...

Jeckan88, jag hade lite bråttom när jag skrev mitt förra inlägg :unsure: . Du ska inte äta mindre fett utan mer. Om du äter 68 gr protein så bör du äta minst det dubbla i fett. Som jag skrev tidigare, du måste äta fett för att förbränna fett. Vet inte om jag kan förklara, men det krävs mer energi för att förbränna fett än kolhydrater och för att göra det tar kroppen av det lagrade fett.

Min uppfattning är att kroppen kan hamna i svält oavsett diet. Rätta mej gärna någon om jag har fel, men så har jag uppfattat det hela.  :unsure:

• Like 1

När jag började med LCHF så kände jag mig också mätt på knappt 1000 kcal om dagen, men jag följde mantrat att "lyssna på kroppen" och efter tre veckor-en månad så märkte jag att det behövdes upp till 2500 kcal för att bli mätt. Kanske berodde det på att kroppen var i en omställningsfas. Men oavsett vilket så tycker jag inte att det är något farligt att leva på få kalorier några veckor (trådstartaren verkar också nyss börjat äta LCHF), men jag skulle rekommendera att vara vaksam. Om det går en månad eller mer och man fortfarande känner sig mätt på så få kalorier så är det nog dags att försöka äta mer, vare sig kroppen "vill" eller ej, annars riskerar man verkligen att hamna i svältläge.

• Like 2

Undrar exakt samma sak! Jag brukar hamna runt 1000-1500 kalorier på en dag (ca 80%fett och 17-20%protein) och då äter jag mig till och med proppmätt ibland. Jag har blivit väldigt frusen av mig vilket skulle kunna indikera på det som diskuteras, men jag har gott om energi och tränar nästan varje dag.. Äter två ggr per dag och enl 16:8. Försöker även begränsa proteinet till 68g per dag (1g per kg målvikt)

Äter jag för lite? Svälter jag mig? Vikten har legat still och pendlat mellan 72-73 nu i någon vecka och då blir jag ibland frestad att äta ännu mindre.. Men jag vill inte svälta bort vikten (även om jag inte lider av hunger).. Kommer jag aldrig kunna äta mer kalorier då utan att lägga på mig igen? Usch vad svårt det är!

Borde man kunna äta lite mindre fett och att kroppen då tar av det som sitter på kroppen för att kompensera?

Om du tränar dagligen så ska du absolut inte äta ett gram protein per kilo målvikt. Ett gram per kilo målvikt är ett mål avsett för de stillasittande. Om du tränar hårt så kan du nog sikta på det dubbla. Om du tränar måttligt så ska du ändå äta runt 100 gram.

• Like 1

Kära Trollmormor!

Visst är det jag beskriver LCHF, dessutom när det fungerar som bäst just i början med viktnedgång utan annat strul.

Kroppen fungerar precis som det är tänkt. Du får i dig mest fett. Dels genom munnen och dels direkt från fettcellerna.

Man låter hungerkänslorna styra.

Det här fungerar naturligtvis bara på en kropp som inte är speciellt metabolt skadad. Vad som är speciellt viktigt att se upp med är att man inte börjar frysa. För då går kroppen in i ett sparläge. Då är det dags att öka fettintaget oralt.

Man behöver också akta sig för att vara stillasittande. Då är det extra lätt att hamna i sparläge.

Lurtz

Det du berättar visar att det fungerade precis som tänkt. Efter ett tag så ville kroppen ha mer och du följde hungerkänslorna.

Det behövs inga "konstgjorda" nivåer när det fungerar.

--

Lurtz- om jag äter så mkt protein så går jag upp i vikt :(

Igår kväll var jag sugen på nått, men inte direkt hungrig.. Så jag åt (två gulor och ett helt ägg stekt med skagenröra på - blev mkt fett och lågt protein). Om jag inte hade ätit på kvällen så skulle jag bara fått i mig runt 600 kalorier igår till lunchen och nu blev det istället mellan 1000 och 1500 som jag brukar hamna på två mål. Idag hade jag gått upp ett halvt kilo :( är så besviken och deppig.. Vet nu inte längre vad jag vågar äta.. Kanske enklare att bara inte äta alls (det är fel tid på månaden så jag kanske är lite över dramatisk).

Skulle kunna mumsa i mig flera hundra gram kyckling men då går jag upp i vikt och om jag äter mycket av annat protein så blir jag PROPPMÄTT! Det ska man ju tydligen inte bli - man ska bli nöjd. Tror inte att mitt förhållande till mat är helt sunt.. Går hellre hungrig hela dagen för att sedan få moffa i mig massor på kvällen. Usch tycker det är så svårt.

Jag har ätit lchf av och till sedan 2009 men det är först i år som jag lyckats trycka ner vikten 10kg till.. Genom super kontroll på hur mycket jag stoppar i mig..

Nej, ber om ursäkt - ska inte stjäla tråden

• Like 1

Nej rylandes det du beskriver är inte LCHF. LCHF handlar fortfarande inte om att ligga på kaloriunderskott. Läs på lite bättre.

Jag tycker egentligen inte att kaloriräkning har så mycket med LCHF att göra. Men när kroppen går in i svält pga för lite kalorier kan du inte alls lita på att fettförbränningen ökar. Det som händer vid svält är att kroppen börjar ta energi från musklerna. Och hjärtat är en av våra viktigaste muskler.  

Min fasta personliga övertygelse är att all regelbundenhet är av ondo.

Jag tror nämligen att vår kropp är en fantastisk maskin och extremt flexibel om vi behandlar den rätt. Så har vi överlevt som djurart och kunnat sprida oss från stekande öknar till snötäckta isvidder. 

Så jag är säker på att olika former av fasta/kalorirestriktion är bra och behövlig - OM den bryts upp mer eller mindre ofta av fest.

Förr var det så vårt födointag funkade: ibland hungrig mage i flera dagar eller veckor, ibland lite lagom sådär, ibland frukt och rötter, ibland fisk, ibland stor grillfest. Ibland satt man bara och tjötade i lägret och småpysslade, ibland tog man hela medevitten på ryggen och vandrade, ibland (oftast) behövde man traska et par tre timmar för att samla rötter, frukt, nötter, skaffa brasved och vatten och jaga smådjur eller fiska. 

Varierat alltså. Inte alltid överskott (som idag), inte alltid samma sorts rörelse (som idag när vi helst tränar en enda sorts aktivitet) men inte alltid heller svält och elände.

Jag tror inte att det är en slump att de flesta om inte alla "civiliserade" kulturer och religioner har inkorporerat någon form av fasta. Lent, fasta på fredagar, ramadan o.s.v.

• Like 5

Låter märkligt då att man ska äta när man är hungrig och sluta äta när man är mätt (rek. enl. Lchf).. Tror inte riktigt det funkade så förr i tiden.. Då visste man kanske inte när man skulle få äta sig mätt nästa gång. Då är det ju bäst att passa på när tillfälle bjuds..

• Like 1

Oj så många svar, tack allihopa!

Det verkar råda delade meningar kring om man svälter sig själv eller inte då man äter 800-1000 kcal om dagen. Jag vill förtydliga att jag absolut inte försöker svälta mig själv och jag har aldrig tidigare haft en ätstörning eller anorexi. 

Jag gör verkligen mitt bästa för att äta mer, men det tar tvärstopp efter bara några tuggor oavsett hur hungrig jag varit innan maten. Jag mår illa och känner att maten står ända upp i halsen.
Det är Detta jag är orolig över, det känns inte normalt att bli "mätt" efter 5 tuggor. Mätt är egentligen helt fel ordval, jag känner mig inte mätt, utan det tar bara stopp och så mår jag illa av att bara titta på maten. 

Snubblade över ett inlägg om magkatarr och börjar nästan fundera på om jag kan ha fått det? Jag har dock inte ont i magen och dessutom orsakas väl magkatarr av nå bakterier som kommer från kolhydrater (?) så det känns kanske lite långsökt. Bör även tilläggas att jag upplevde att jag mådde mycket bättre efter att jag druckit 1 dl standard mjölk (Jag var tvungen, mådde skit).

Jag har även börjat ta vitaminpiller, lite av varje, i hopp om att det är just det kroppen behöver. Har dock inte märkt någon effekt av det ännu, bara gulare kiss! :P 

Jag känner mig inte frusen än så länge snarare känner mig jag varmare än vanligt, så det borde väl tyda på att jag inte svälter mig själv i alla fall :) 
Dock märker jag av att kroppen är tröttare än vanligt och då jag reser mig upp fort svartnar det för ögonen och snurrar i huvudet - Något det aldrig gjort tidigare då jag åt "vanlig" mat. På morgonen har jag dessutom ofta hjärtklappningar. Detta gör att jag börjar bli lite orolig över min hälsa. Ska det verkligen vara såhär att äta strikt LCHF? Ska jag fortsätta äta LCHF eller sluta? Vore ju tråkigt då det gått så bra viktmässigt men hälsan går såklart i första hand.

Skulle tro att du har lite vanliga omställningsbesvär. Jag känner igen mig, var oxå oerhört mätt de första veckorna.

Fick trycka ner maten och fettet.

Läs på lite om de problem som man kan få i början, jag sökte på omställningsbesvär och det fanns massor att hämta.

Men ge inte upp, det vore dumt tycker jag.

Kämpa på, det är det värt.

• Like 3

Ja Trollmormor nu har vi fastnat.

Vem pratar om kaloriunderskott?

Jag menar att stör inte kroppen i onödan, låt den hämta så mycket den vill ur reserverna (fettcellerna) och fyll på med så mycket som hungern säger. Denna mängd kommer att skifta vartefter. Så länge man håller ned på KH, med rimligt med protein och resten fett.

Du och Zepp förespråkar en märklig variant av LCHF där man tvingas köra "kaloriräkning" för att se att man inte ligger under någon gräns som ni inte kan specificera.

Var kommer detta ifrån?

Jag gjorde som du sa och gick till källorna och bläddrade (Dahlkvist, Skaldeman mfl). Jag har hållit på rätt länge med detta nu och tycker jag är rätt så påläst. Men någon grund för din och Zepps egen LCHF kan jag inte finna. Men du kanske kan upplysa mig?

Jag har hela tiden pekat på vad man måste ha kontroll över, men det är undantag. Detta är huvudspåret. Trassla inte till det i onödan.

--

• Like 1

Nea!

Det finns ett alternativt synsätt:

Det du känner för första gången på länge är "riktiga mättnadskänslor".

Det andra du pratar om är nog för lite salt.

Jag brukar dricka en kopp eller två med bra buljong.

Om det är saltbrist så ska du märka skillnad på några timmar.

--

Ja Trollmormor nu har vi fastnat.

Vem pratar om kaloriunderskott?

Jag menar att stör inte kroppen i onödan, låt den hämta så mycket den vill ur reserverna (fettcellerna) och fyll på med så mycket som hungern säger. Denna mängd kommer att skifta vartefter. Så länge man håller ned på KH, med rimligt med protein och resten fett.

Du och Zepp förespråkar en märklig variant av LCHF där man tvingas köra "kaloriräkning" för att se att man inte ligger under någon gräns som ni inte kan specificera.

Var kommer detta ifrån?

Jag gjorde som du sa och gick till källorna och bläddrade (Dahlkvist, Skaldeman mfl). Jag har hållit på rätt länge med detta nu och tycker jag är rätt så påläst. Men någon grund för din och Zepps egen LCHF kan jag inte finna. Men du kanske kan upplysa mig?

Jag har hela tiden pekat på vad man måste ha kontroll över, men det är undantag. Detta är huvudspåret. Trassla inte till det i onödan.

--

Ja, eller så kan man lyssna på intervjun med Dr. Jason Fung "den perfekta behandlingen" den är väldigt klargörande  ;) Den finns tillgänglig här på kostdoktorn.

Rolle på Österlen

Ja, du rylandes. Nu var det inte jag som började prata kalorier. Jag skrev: "Om du ska räkna så är det inte kalorierna utan fett/protein/kolhydrater." Varken Zepp eller jag har förespråkat kaloriräkning. Var har du fått det ifrån?

Jag lägger ner den här diskussionen nu.

• Like 2

Lurtz- om jag äter så mkt protein så går jag upp i vikt :(

Men om du tränar så är det viktigt att äta tillräckligt med protein, annars kommer du bli av med muskler, snarare än att bygga upp dem. Träning går per definition ut på att du bryter ner muskler, sen svarar kroppen med att bygga upp dem igen och göra dem starkare, men det förutsätter att du ger kroppen de byggstenar (dvs proteiner) som den behöver.

Men om du tränar så är det viktigt att äta tillräckligt med protein, annars kommer du bli av med muskler, snarare än att bygga upp dem. Träning går per definition ut på att du bryter ner muskler, sen svarar kroppen med att bygga upp dem igen och göra dem starkare, men det förutsätter att du ger kroppen de byggstenar (dvs proteiner) som den behöver.

Tränar inte styrketräning direkt.. Mest cardio, men det har säkert ingen betydelse. Har stått still i vikt nu några veckor (+-1kg). Provade pressa i mig mer mat.. Går upp i vikt av detta. Så nu blir det att försöka äta mindre igen... Ska försöka äta mer protein och minska lite lite på fettet. Tänker att kroppen behöver proteinet, men att fett finns att tillgå på kroppen. Vet att fler på forumet resonerar så här - men det känns inte som att det finns någon som har några direkta fel. Det tråkiga med lchf "rörelsen" är att det ALDRIG är fel på "dieten", utan på personen (som gör nått fel). Sedan kommer dom som förespråkar att det inte är någon viktminskningsdiet, utan en livsstil. Jag som i min vilda fantasi trodde det var både och. Jag har aldrig direkt haft några hälsoproblem som jag kan säga blivit bättre av lchf, som många andra har.. Jag vill helt enkelt gå ner i vikt och slimma till hängmagen efter två graviditeter och ett liv av fetma.. Nåväl.. Nu blev det lite bittert inlägg.. Hoppas ingen tar åt sig personligen..