kareng Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 I den här artikeln presenteras en undersökning där man delat in överviktiga (över BMI 30) i sex kategorier: http://www.nhs.uk/news/2015/04April/Pages/There-are-six-different-types-of-obesity-study-argues.aspx. Man ställer frågan om en typ av behandling passa alla eller om olika typer av överviktiga behöver olika typer av hjälp. Vad tycker ni? De grupper man delat in överviktiga i är: These were defined as: heavy-drinking males younger healthy females physically sick but happy elderly affluent healthy elderly unhappy anxious middle-aged poorest health De behandlingar man föreslår är: "As the researchers say, their research provides an interesting avenue for further study in ways to tackle the obesity epidemic. However, for now, the best advice is to aim for a healthy weight and lifestyle through a balanced diet, regular exercise, not smoking and moderating your alcohol intake." Det jag noterar är att man nämner inte Low Carb alls bland behandlingsmetoderna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Det jag noterar är att man nämner inte Low Carb alls bland behandlingsmetoderna. Jo men de skriver "balanced diet" och det är ju samma sak! Skämt åtsido, föreslagna behandlingar visar att de inte har en j-kla aning om vad de ska göra ("However, for now...")...! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 Balanserad kost låter i mina öron som "ät lite av varje och rör dig mer" . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 "As the researchers say, their research provides an interesting avenue for further study in ways to tackle the obesity epidemic. However, for now, the best advice is to aim for a healthy weight and lifestyle through a balanced diet,regular exercise, not smoking and moderating your alcohol intake." Men så enkelt! Det ska jag prova! Eller förresten. Det gör jag ju redan. Två mål mat om dagen, lite och sällan mörk choklad. Har inte rökt sen jag var 21 (vilket inföll någon gång i slutet på förra seklet..). Dricker kanske 1-2 vitvinsglas i månaden. Tränar varierat; en vecka innehåller cross fit, joggning, lite cyklande, lite simning, lite yoga. Väger 10-15 kg mer än jag vill och borde och går inte ner. Men det är ju enkelt fixat tydligen. Jag bara låter bli att äta helt och hållet och tränar ännu mer. Det borde bli bra va? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Gruppklassificeringen ser ju ut som något hämtat ur en spritfylld brainstorming! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Gruppklassificeringen ser ju ut som något hämtat ur en spritfylld brainstorming! Hahaha, ja precis! Gruppen "physically sick but happy elderly" måste ha tillkommit någonstans mellan de sista drinkarna.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Och så ska man då försöka applicera det på sin egen situation, hitta sin grupp... heavy drinking male - definitivt inte younger healthy female - fyller sextio nästa år, kanske tveksamt physically sick but happy elderly - nej, det enda som stammer är happy affluent healthy elderly - nej, elderly känner jag mig inte som unhappy anxious middle-aged - varken unhappy eller anxious poorest health - absolut inte. Så här sitter jag, fet och utan grupptillhörighet. Å andra sidan var det ju samma metod oavsett grupp, så jag förstår nog inte det här. Balanced diet (ja, LCHF), regular exercise (gym, dans, enstaka promenader), not smoking (aldrig gjort - men jag trodde man gick ner I vikt av det) och moderating your alcohol intake (ja, det blir nog ett tiotal glas vin kanske, per år.). Så vad drar jag för slutsats av detta? Ingen alls, faktiskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts