kicki59 Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Har plötsligt fått högt blodtryck, kan det bero på att jag kommit i klimakteriet? Min doktor vill sätta in statiner , har ett totalkolesterol på 4,7 som är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Och hur hjälper Statiner mot högt blodttryck? Ett kolestrol på 4,7 verkar rätt lågt om du är den åldern att klimakteriet är förestående? Totalkolesterol säger i princip ingetting.. be om att få din fördelning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag känner inte till att klimakteriet i sig skulle ge högre blodtryck. Här kan du läsa mina tankar om blodtryck och behandling: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck/ Förstår inte skälet till att du skulle ta statiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kicki59 Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Doktorn tycker att jag ska ta statiner i förebyggande syfte. Har ätit LCHF i snart 2 år men går inte ner i vikt. Gillar inte att mitt tryck hoppar upp och ned. Min doktor satte in Felodepin 5 mg . Min man som har diabetes 2 däremot har gått ner 10 kg, halverat sitt insulin. Hans Triglycerider låg på 8,0. Efter 3 månader låg det på 2,0. Kolesterolet totalt har normaliserats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benny Ottosson Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Får passa på att fråga här då. Har för mig att jag nyligen läst att det inte finns undersökningar som visar att det är farligt med högt blodtryck. Har jag drömt det? Har för mig att det stod nåt sånt i boken "Forskningsfusket" bl a... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Doktorn tycker att jag ska ta statiner i förebyggande syfte. Det brukar ge minimal positiv effekt, om någon. Frågan är om inte biverkningarna blir värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Har för mig att jag nyligen läst att det inte finns undersökningar som visar att det är farligt med högt blodtryck. Visst har personer med högt blodtryck klart ökad risk för exempelvis hjärtsjukdom och slaganfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Professor Göran Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 I min värld så har kroppen en massa försvarsmekanismer. Är man i djungeln och hör en morrande tiger så stiger förstås blodtrycket. Om man är sjuk så får man feber. Om man man skadat sig så svullnar det skadade stället osv. Jag frågade en hjärtläkare nyligen om han kunde visa att högt blodtryck var själva ORSAKEN till någon sjukdom men det kunde han inte. Stroke ligger ju nära till hands och han berättade att tidigare så sänkte de blodtrycket hos sådana patienter men det visade sig att de fick hjärnskador på grund av detta så det har de därför slutat med. Det var tydligten fint om det lågt runt 170 för då fick hjärnan ordentlig blodförsörjning. Själv tror jag att orsaken till högt blodtryck är att kroppen har blivit sjuk pga av för mycket kolhydrater under lång tid. De felsta som kastar ut kolhydraterna får därför normala blodtryck. Själv har jag 110/60 när jag vilar. Hos hjärtläkaren hade jag dock 170/110 men han försökte inte ens dyvla på mig några blodtryckssänkande mediciner eftersom han visste att han skulle var tvungen att övertyga mig om orsaksammanhangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts