jiim Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Jag älskar spenat! Nu börjar de sälja färsk bladspenat i fruktstånden på torget. Inga fler 200grams-påsar blandspenat på Ica! Men bladspenaten som säljs på torget har så långa stjälkar. Är det lika mycket vitaminer och mineraler i stjälken som i bladen, eller kan jag likaväl slänga stjälken om den nu är värdelös och inte tillför något förutom bukfylla? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Samma näringsämnen men mer fibrer. Perfekt alltså att skära av och mixa ner i smoothies, grytor och annat sånt och avnjuta de goda bladen så som det är tänkt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Spenatens stjälk kan du absolut äta. Precis som man äter de gröna bladen på blomkålen, såvida de inte är vissna och dåliga. Här kommer sparrisskolan: Detta visste jag inte, träiga delarna brukar hamna i sopkorgen. http://gourmetdirekt.gourmetli.com/inspiration/gront/sa-lyckas-du-battre-med-din-sparris Gör sparrissoppa på renset Fräs skalrester och bortskurna träiga delarna med lite schalottenlök i en kastrull. Slå på vitt vin, buljong och lite grädde. Koka allt mjukt och mixa till en slät soppa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Tack för era svar då fortsätter jag att äta det Stjälken blir får en sån snygg "knorr" om man bryter den och låter den vara Blad på blomkål har jag inte provat. Koker man dem? Är de näringsrika? gott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Blasten från rödbetor går också att använda. http://foodpharmacy.se/2015/04/rodbetsbladssoppa/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Tack för era svar då fortsätter jag att äta det Stjälken blir får en sån snygg "knorr" om man bryter den och låter den vara Blad på blomkål har jag inte provat. Koker man dem? Är de näringsrika? gott? Blad på blomkål - koka som vanligt tillsammans med blomkålen i övrigt. Säkert är det lika näringsrikt som resten av blomkålen. Man får väl i sig lite fibrer på köpet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Blad från blomkål wookar jag i olja salt och peppar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts