Inalie Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 (edited) Hej! Jag har nyss varit på hälsokontroll och fått följande "Väldigt oroväckande kolesterolvärden" enligt sköterskan: Kolesterol: 9,18 Triglycerider: 1,33 HDL: 2,05 LDL:6,52 TC/HDL: 4,5 Jag är kvinna, 50 år, äter LCHF sedan drygt två år. Har inte haft hjärt/kärlproblem men är APC-resistent vilket kan öka blodproppsbenägenhet i benen. Kan någon hjälpa mig att tolka värdena? Edited April 21, 2015 by Inalie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Enligt Kostdoktorn kan du ta det lugnt med ett TC/HDL under 5. LDL (som antagligen oroat sköterskan) är en urkass prediktor för hjärt/kärlsjukdom. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Iomed att du är kvinna och har svinhögt HDL så är det ingen ko på isen. "Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer" http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Ursäkta min fråga - kanske jag gör bort mig totalt nu....men hur får man ditt värde TC/HDL till 4,5!?Jag får inte det alls till det resultatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 9,18/2,05=4,478 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Zepp: Ja SJÄLVKLART! Ha ha ...vill inte ens tala om hur jag räknade! Tack! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inalie Posted April 22, 2015 Author Share Posted April 22, 2015 Det här låter ju positivt! Räknas mitt HDL som "svinhögt"? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jupp.. mellan 1,0 till 2,0 får man vara nöjd med! Dvs man borde lägga större betydelse vid HDL! Har man lågt HDL så är det ett symptom på att något annat är i olag! Dels så finns det ett statistiskt samband mellan högt LDL-C, LDL-P, APOb och risk för framtida kardiovaskulär ohälsa! Dels så finns det samband mellan lågt HDL och framtida risk! Om HDL är högt så minskar risken med högt LDL, APOb! Det som finns starkast samband med framtida risk är med kvoten tot/HDL och ännu starkare samband är det för APOb/APOA1. Och då kommer man till varför det är ett sånt ensidigt fokus på LDL, APOb? Det är för att det finns medeciner för att sänka dessa.. Statiner, Fibrater och andra. Finns det inga medeciner för att höja HDL? Nej det finns inga och man har lagt miljarder på att forska fram sådana.. men alla försök har gått i putten. Dvs man har lyckats höja HDL, men det har alldrig lett till någon positiv utgång.. utan tvärt om har det funnits tecken på att höja HDL på ett konstlat sätt är riskabelt! HDL är en lipoprotein med väldigt många och komplexa uppgifter.. så det finns riker med att mickla med denna. http://www.docsopinion.com/2015/01/18/cholesterol-and-heart-disease-a-quick-look-beyond/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Det här låter ju positivt! Räknas mitt HDL som "svinhögt"? Ha ha jaa! Mitt var också "svinhögt"! 2,2! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag tycker folk som inte själva misstänker att något är fel på dem borde sluta gå på dessa hälsokontroller. Dessa kontroller verkar numera nästan ha blivit något som alla förväntar sig att arbetsgivarna ska erbjuda. Tyvärr ger de ingen ökad hälsa, utan verkar snarare väcka oro när diverse surrogatmarkörer som kolesterol mäts och granskas. "Ingen effekt av hälsokontroller": http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19140 http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Kommentar/Generella-halsokontroller-for-vuxna/ "Författarna till rapporten anser inte att det finns stöd för generella hälsokontroller hos vuxna då dessa inte minskade antalet sjukdoms- och dödsfall (varken totalt eller kardiovaskulära- eller cancerorsakade), även om antalet nya diagnoser ökade. Med tanke på det stora antalet deltagare och de många dödsfallen samt de långa uppföljningstiderna borde eventuella positiva effekter ha kunnat påvisas." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Dessutom: ju högre kolesterol, ju lägre risk för död - för kvinnor. Printa gärna ut detta papper till sköterskan, särskilt figur 2 är intressant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303886/ Tyvärr slutar grafen redan vid totalkolesterol på "≥7.0 mmol", men trenden ser inte ut att ha någon tendens att böja drastiskt uppåt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts