Jump to content

Tim Noakes skall förhöras....

Peter B

Recommended Posts

...efter att ha uppmanat en mamma att vänja sitt barn vid att äta LCHF-mat på Twitter.

http://www.health24.com/Diet-and-nutrition/Healthy-foods/Tim-Noakes-to-face-inquiry-over-Banting-tweet-20150421

Nåja. Jag tycker att det är befängt att sikta in sig på en ketogen kost för bebisar. Det är ju inte så att vi blivit smällfeta genom årtusendena genom att äta rötter och frukt tillsammans med fett, kött och fisk, direkt.

Jag tror inte att det är farligt - det finns ju trots allt INGET nutritionellt specifikt värdefullt i vare sig spannmål eller socker - men det är helt onödigt att utesluta rötter och frukt från en frisk bebis kost. 

Mina 2 ören.

• Like 4

http://iolmobile.co.za/#!/article/noakes-faces-probe-over-banting-tweet-1.1848659

Tim är taggad! :)

Tuva, har du läst exakt vad Tim tweetade, som han nu anklagas för? Någon som vet var det finns att läsa?

Nej, jag har inte läst. Jag tycker han är bra, det är inte det, men LCHF är ju ganska fritt från rötter och frukt och just det håller jag inte med om att det är dålig mat. Människan har utvecklats och frodats på den sortens mat, tillsammans med fett, fisk, nötter, kött, grönsaker och bär.

Att vi sen är många som har kört vår metabolism i diket och måste vara försiktiga med dem bevisar inte att det är dålig mat för bebisar. För övrigt hoppas jag att han vinner. Vi behöver INTE mer spannmålsråd.

• Like 4

Det framgår ju in princip av artikeln vad han har sagt. ;-)

He said that he advised a mother on Twitter that she should wean her child onto LCHF foods, which he described as real foods. "By implication I was saying that the child should not be weaned onto the traditional high sugar, high carbohydrate processed cereals."

• Like 6

• 2 weeks later...

"Noakes is characteristically bullish. In a recent interview with EWN’s Stephen Grootes, he says Strydom’s action is “possibly the best thing that’s ever happened to medicine in the past 10 or 20 years”.

How so?

The HPCSA will have to investigate not just him, but “what the South African public are being taught about nutrition”, and the scientific basis – or lack thereof, Noakes says. It will have to rule on the science around porridge as a first food for infants if suggesting meat and veg constitutes “unconventional advice” and “unprofessional conduct”.

http://www.biznews.com/lchf-health-summit/2015/04/28/is-tim-noakes-really-sas-new-dr-death-big-fat-surprise-banting-lchf/

• Like 5

• 1 month later...

Høringen ble utsatt, eller det er ikke helt riktig å si utsatt, den startet aldri.

LItt interessant er det jo at personen som anmeldte Tim Noakes er president i ASDA (dietistorganisasjonen i Sør Afrika)

Sjekk ut sponsorene til ASDA:

http://www.adsa.org.za/Members/Sponsors.aspx

Hulett, en diamantsponsor er en sukkerprodusent: http://www.hulettssugar.co.za

Kellog's og Unilever er "bare" gullsponsorer.

ASDA er tydeligvis kjøpt og betalt!

Ikke så merkelig at Tim Noakes ble anmeldt, kanskje?  De vil jo gjerne fortsette å motta sponsorpenger fra sukkerindustrien   :)

• Like 7

- - -

ASDA er tydeligvis kjøpt og betalt!

Ikke så merkelig at Tim Noakes ble anmeldt, kanskje?  De vil jo gjerne fortsette å motta sponsorpenger fra sukkerindustrien   :)

Jaha, ja- intet nytt under solen :unsure:

Verkligen skönt att få veta, att ASDA fick kalla fötter av någon anledning, och att förhöret inte tycks bli av. Eller åtminstone uppskjutet till november.

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 5 months later...

Det blir utfrågning nu på måndag.

"The council has mustered some expert witnesses for the first hearing against Noakes in Cape Town on Monday, November 23, 2015."

"Cape Town attorney Adam Pike who heads Noakes’ legal team says they don’t believe Strydom’s charge has any merit whatsoever. They see the hearing simply as “an extraordinary opportunity for the issues in question to be ventilated in public”.

It will create much-needed debate regarding nutrition as well as the role of doctors, academics, scientists, nutritionists and dietitians in ensuring that the public has access to “the best diet and nutrition information available, not just information contained in official dietary guidelines”, says Pike.

http://www.biznews.com/health/2015/11/20/all-revealed-the-real-beef-that-dietitians-have-with-tim-noakes-banting-lchf/

• Like 4

Tim Noakes är Sydafrikas svar på Annika Dahlqvist!

Dvs bägge är rätt fram.. rätt Bullisch och har i princip rätt.. även om det kunde framföras på ett mer pedagogiskt sätt!

Till skillnaderna kan räknas att Tim redan är en auktoritet/en del av etablissamanget i Sydafrika.. han är professor!

Motståndarna räknar säkert med att ju högre höjd man faller från ju större impact får det!

Oandrasidan.. till slut handlar det om olika länders juridik/lagar.. och i det här fallet vad en legitimerad läkare och expert får lov att säga offentligt/ge råd till enskilda personer?

I Annikas fall var det inga juridiska problem iomed att lagstiftningen byggde på bästa vetenskap och beprövad erfarenhet.. dietisterna förlorade!

Hur det ser ut i SA har jag ingen aning om så klart.. det kan skilja i juridik och processrätt!

Tänk att dietister vid näringsrådgivande institutioner världen över är så lika varandra. Sitter fast i sina gamla kunskaper och kräver att de ska gälla, eftersom allting annat är och förblir fel. Och allihop tycks de vara sponsrade av stormrika företag som producerar beroendeframkallande, snabbsmälta, näringstomma kolhydrater. :angry:

• Like 3

Tänk att dietister vid näringsrådgivande institutioner världen över är så lika varandra. Sitter fast i sina gamla kunskaper och kräver att de ska gälla, eftersom allting annat är och förblir fel. Och allihop tycks de vara sponsrade av stormrika företag som producerar beroendeframkallande, snabbsmälta, näringstomma kolhydrater. :angry:

Jag hoppas att alla dietister i framtiden får lära sig om Insulin och Leptin, det verkar ha försvunnit ur deras kursböcker i dagsläget. Det kanske är dags att uppdatera dessa då vi aldrig någonsin tidigare i världshistorien haft sådan konsumtion av socker  :o

• Like 1

Profesjonelle "dietister" har ikke lov til å være så kunnskapsløse, men de blir vel det når sponsorpengene styrer.

Det ser ikke ut til at dietisten Claire Julsing Strydom følger sine egne råd:

Eller kan det være at rådene ikke fungerer?  :)

Inte ofta jag skrattar högt men det där var riktigt kul, vem är egentligen patient  :D  :D  :D

Det ser ikke ut til at dietisten Claire Julsing Strydom følger sine egne råd ...

Jag tror att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om vilken kost en människa äter bara på utseendet. 

På senare tid har jag stött på många, speciellt kvinnor i medelåldern, som trots at de äter LCHF är runda och lätt överviktiga. Några har kämpat länge, andra kanske just har börjat med LCHF.

Det är först när man ser vad de köper i affären eller ser vad de äter, som man kan börja fundera.

• Like 2

Jag tror att man ska vara lite försiktig med att uttala sig om vilken kost en människa äter bara på utseendet. 

På senare tid har jag stött på många, speciellt kvinnor i medelåldern, som trots at de äter LCHF är runda och lätt överviktiga. Några har kämpat länge, andra kanske just har börjat med LCHF.

Det är först när man ser vad de köper i affären eller ser vad de äter, som man kan börja fundera.

Jeg er egentlig enig, men det klippet var så typisk "do as I say, not as I do" at jeg måtte poste det. 

Men en ting er å slite med vekten selv om man spiser helt korrekt, en helt annen er å bestemme hva andre skal spise når man skal være en ekspert på akkurat det og selv sliter med vekten. Da er det jo noe som ikke stemmer.

Er man ekspert på kost og ernæring skal man med letthet selv unngå overvekt og sykdom, med mindre man enten ikke følger rådene selv eller at de ikke fungerer.

Hvordan kan man forvente at pasientene skal kunne følge rådene man gir hvis de samme rådene ikke fungerer på en selv?

#NoakesHPCSA hearing will resume on Feb 8 2016 where Noakes' witnesses and one HPCSA expert will testify.

De klarte altså å kaste bort 6 dager på ingenting, bortsett fra å vise at dietister ikke baserer seg på vitenskap, ikke vet hva banting/LCHF er og at de ikke egentlig har noen sak mot Tim Noakes.

VIl noen kunne stole på en dietist igjen, med mindre denne forespråker LCHF?  :)

• Like 1

• 2 months later...

Jaha i morgen starter siste(?) del av høringen til Tim Noakes, nå skal han og hans team presentere sin side av saken.

Dette kan bli spennende, spesielt siden motparten ikke har klart å presentere noe som helst av verdi for deres side av saken.

Bare "eksperter" som viste seg å være tildels venner og bekjente og slett ikke eksperter på det de var kalt inn som eksperter på  :)

Meen det er jo alltid en risk for at deres pengesterke sponsorer klarer å påvirke panelet i sin favør, så man bør ikke ta seieren på forskudd.

Men det blir uansett svært interessant, og jeg kommer til å sitte klistret til Twitter i morgen  :)

• Like 4

• 6 months later...

Följer ni också Tim Noaks "förhör"?

Jag tycker det är så fascinerande att han har fått detta utrymme att hålla sina viktiga och intressanta föreläsningarna.

Det var nog inte det dietisternas organisation hade sett fram emot ...

http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/tim-noakes-hpcsa-deposition-2016-introduction-and-part-1?news=blog

• Like 6

• 2 months later...