Jump to content

”Det känns nästan overkligt”

RolleE
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Ibland blir man bara trött:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article20547443.ab

Knapp på magen

Metoden som mamman berättade om heter aspire, och är ett pilotprojekt inom Blekinge läns landsting. Via en inopererad slang töms magsäcken på en tredjedel av maginnehållet efter­ varje måltid.

– Redan där på skolgården bestämde jag mig för att jag ville prova detta. Det kändes som ett ljus i tunneln. Jag hade kämpat i så många år för att gå ner i vikt och provat allt från viktväktarna till LCHF och pulverdieter, men alltid misslyckats, berättar Hanna.

Misslyckats med LCHF, frågan är om hon överhuvud taget följt det? Sedan är det ju så att de bara talar om vikten, inte hälsan. Undrar när Aftonbladet ska ta tag i dessa horribla bantningsråd som de har?

Rolle på Österlen

• Like 7

Jo, man skulle vilja syna den Lchf-metoden hon säger sig ha följt..

Tyvärr är det nog så att många av dom som "misslyckas" helt enkelt gör tvärfel medvetet eller omedvetet

Det finns ju förstås stora möjligheter att missförstå konceptet speciellt om man bara läser tidningsartiklar och inte har nån mer erfaren att få hjälp av i början

Dom flesta som misslyckas förstår troligen att hålla igen på kolhydraterna men missförstår fettbiten i kosten misstänker jag

• Like 5

Jo det finns ju en uppenbar risk att hon har missuppfattat LCHF. Men, icke för ty, det finns de som gör allt rätt utan att nå storslagna resultat snabb, och är man då desperat och stirrat sig blind på vågen.... Lägg sedan till, obefintligt stöd i en högkolhydratsmiljö där fikande är en religion... 

Det är inte henne det är fel på, det är den sjukvård/bolag som har kommit upp med denna anorektiska/bulimiska metod. Skillnaden är bara att man får kirurgisk hjälp med ett klart stört beteende. Arg är väl bara förnamnet på vad man blir på denna lobotomerade "bantningsmetod".

• Like 3

Givetvis är det inte den enskilda som bär det största ansvaret. När man är omgiven av felaktiga råd/slutsatser och överallt man rör sig i livsmedelsdjungeln omges av socker och kolhydrater. Det är som om en alkoholist skulle ha sprit överallt hemma och i butiken man handlar i B)

Rolle på Österlen

• Like 2

• 8 months later...

Det känns som en dyster framtidsutopi från 1800-talet om hur man tänker (i sina vildaste fantasier) att människan och jorden kommer att utvecklas. Att det kommer att vara ett sådant överflöd på jorden att alla kan äta sig mätta och feta. Till och med så mätta och feta att de opererar in en kran på magen så att de kan tömma den och sedan fortsätta äta. Kanske en form av drömutopi för den svältande massan men ändå ett tecken på att det gått för långt. Att det är sjukt.

• Like 7

Sjukt hur manniskor kan lura sig själva och varann till sån galenskap. Man lockar med att personen inte behöver ändra sina vanor nämnvärt, men när personen väl är i det så lär det inte vara lika fint som det verkade. Och det blir nog en del extra antibiotika också, för att hålla såret runt knappen i schack, toppen för hälsan bara det...

• Like 3

Jag blir alltid nyfiken på de som säger att LCHF inte fungerar. Vad är det som inte fungerar? Går man inte ner i vikt? Går man inte ner i vikt tillräckligt snabbt? Tycker man genuint illa om LCHF-mat och kan inte förmå sig att äta den? Har man egentligen ett socker- eller kolhydratsberoende i botten som man inte mäktat med att ta tag i eller fått stöd för att bryta? Äter man inte LCHF tillräckligt länge för att hinna uppleva några fördelar av kosten? Finns det någon annan orsak som gör att LCHF inte fungerar?

• Like 4

Jag blir alltid nyfiken på de som säger att LCHF inte fungerar. Vad är det som inte fungerar? Går man inte ner i vikt? Går man inte ner i vikt tillräckligt snabbt? Tycker man genuint illa om LCHF-mat och kan inte förmå sig att äta den? Har man egentligen ett socker- eller kolhydratsberoende i botten som man inte mäktat med att ta tag i eller fått stöd för att bryta? Äter man inte LCHF tillräckligt länge för att hinna uppleva några fördelar av kosten? Finns det någon annan orsak som gör att LCHF inte fungerar?

För min del fungerar LCHF för en massa saker som förbättrar hälsan men inte för viktminskning. Jag har ätit LCHF i minst fyra år nu. Visst är det en ganska liberal LCHF jag kör och det är kanske det som gör att jag inte uppnår det där magiska att jag äter mindre genom munnen och mer på mig själv så att vikten kan normaliseras. Alla går inte ner i vikt av LCHF och är det det man vill så fungerar det ju inte. Det går att överäta på den här kosten också.

• Like 2

Ja, det där har jag också funderat på.

En man på jobbet (40, lätt stressad, överviktig och röker) blev rekommenderad LCHF av sin läkare (?). Vid varje förmiddagsfika satt han med en kvarg. Han tyckte att det var svårt att äta så mycket fett, "allting är så fett" som han sa.

Nu verkar det dock som att han har slutat med LCHF tyvärr, trots att jag försökte komma med lite glada tillrop och tipsa om hemsidor. Om jag känner honom rätt, så var han inte påläst ...

• Like 2

Jag har också svårt att hitta min väg på LCHF. Jag äter LCHF, med en del avsteg, och har gjort det sedan 2007. Tio kg första året; sedan har det gått lite upp och lite ner, på det stora hela samma vikt. Jag blir gärna av med 25 kg till. Men jag mår bra, trivs med sättet att äta (förutom att det är svårt med omgivningen). Ska väl lägga till att jag inte (trots att jag var höggradigt fettvettskrämd förr) inte har problem med att äta fett.

Men jag tror inte att en kran på magen skulle hjälpa...

Ja, det där har jag också funderat på.

En man på jobbet (40, lätt stressad, överviktig och röker) blev rekommenderad LCHF av sin läkare (?). Vid varje förmiddagsfika satt han med en kvarg. Han tyckte att det var svårt att äta så mycket fett, "allting är så fett" som han sa.

Nu verkar det dock som att han har slutat med LCHF tyvärr, trots att jag försökte komma med lite glada tillrop och tipsa om hemsidor. Om jag känner honom rätt, så var han inte påläst ...

Jag känner igen historien från flera bekanta som säger sig ha testat. Många gånger har de slutat efter kort tid då de råkat ut för de vanliga övergångsbesvären: trötthet, höjd puls, kanske lite huvudvärk och kramp i vaden på natten.

De har inte varit införstådda med att detta är en mer eller mindre vanlig följd av kostbytet och att det är övergående. De har inte heller vetat att förmågan att förbränna fett effektivt inte finns där från första stund. Den måste tränas upp och det tar några veckor eller så.

Andra har inte förstått att man nog behöver äta lite mer grönt än tidigare när man tagit bort kolhydratkällor ur sin kost. Spannmål innehåller ju en del vitaminer och mineraler förutom just kolhydraterna.

Gemensamt verkar hur som helst vara att de varken läst på eller haft någon närstående som kunnat coacha och informera. Men kanske ska man inte klandra dem, vi lever alla i en tid då mat ska vara lätt, inte något man som vanlig människa måste studera, mer än i receptform någon gång ibland förståss. Vi är sedan flera generationer vana att ta tillgång och 'kostriktighet' för givet och kopplingen mellan maten på tallriken och dess ursprung är höljt i ett bekvämt dunkel. Mat? Den finns ju i affären!

En cyniker kanske skulle säga att okunskap är en lisa men när det får resultat som i artikeln ovan är det inte roligt längre :( Å andra sidan vet vi inte hennes historia. Det kanske var något annat hon råkat ut för?

• Like 2

Såg av en ren tillfällighet för något år sedan ett TV-program om hälsa.. detta var speciellt ägnat åt kronisk flatulens!

De fick en lista om vad de skulle undvika för mat inför första besöket hos läkaren!

Varvid de sade.. tada.. men det är ju allt vi äter, vad skall vi äta då?

Grejen var att de åt gasmat!

Sen stängde jag av!

Lika är det vad jag begriper för vissa när de skall börja med LCHF!?

Oså vill jag till slut citera fritt ur minnet, Sten Sture Skaldeman.. "en stor orsak till att folk äter sig feta och sjuka är att de äter sin mat ur burkar och lådor/påsar"!

Dvs uttytt enligt min egen förmåga, de äter/lagar alldrig/sällan riktig mat!

• Like 3