Cleppa

labbsvar... Snöar in

Recommended Posts

Hej alla duktiga experter  :)

har nu fått mina provsvar och undrar om ni kan hjälpa mig att tolka dem.

jag snöar in lite på 

B-EvF och ERC...   min egen ovetenskapliga tolkning är att de går mot varandra?

sedan är väl mina järn och vitaminer inte helt hundra heller... Då har jag ändå ätit 2500 ie dvitamin  och k2 nästan dagligen hela vintern. behöver jag mer tillskott tror ni?

Mina kolesterolvärden är inte heller hundra men inte katastrof?

Tack på förhand.

första siffran är mina resultat och andra siffran är normalvärdena

Blodbristprover

B-EVF  Klicka här för att läsa mer om analysen                         0.48                     0.39-0.50                                        idag 10:50

B-Hb  Klicka här för att läsa mer om analysen                           153                      134-170             g/L                       idag 10:50

B-MCV  Klicka här för att läsa mer om analysen                      86                        82-98                  fL                         idag 10:50

Erc(B)-MCH  Klicka här för att läsa mer om analysen             28                        27-33                  pg                        idag 10:50

Blodfetter

fP-Triglycerider Klicka här för att läsa mer om analysen       1.38                     0.45-2.6             mmol/L             idag 11:30

P-HDL-kolesterol Klicka här för att läsa mer om analysen   1.28                     0.80-2.1             mmol/L             idag 11:30

P-Kolesterol Klicka här för att läsa mer om analysen             6.5                       3.3-6.9               mmol/L             idag 11:30

Blodsocker

B-HbA1c(IFCC) Klicka här för att läsa mer om analysen        38                        27-42                  mmol/mol        idag 12:10

P-Glukos Klicka här för att läsa mer om analysen                   5.1                       -                           mmol/L             idag 11:30

Hormoner

P-Tyreotropin (TSH)  Klicka här för att läsa mer om analysen                         1.2                       0.4-4.0               mlE/L                  idag 12:40

P-Tyroxin, fritt  Klicka här för att läsa mer om analysen       19                        10-22                  pmol/L               idag 12:40

S-Testosteron, total Klicka här för att läsa mer om analysen                          17                        8.4-29                 nmol/L               idag 15:10

Immunförsvar

B-Leukocyter  Klicka här för att läsa mer om analysen          6.6                       3.5-8.8               10(9)/L               idag 10:50

Infektions- och inflammationsmarkör

P-CRP  Klicka här för att läsa mer om analysen                        <5                        0-5                       mg/L                   idag 11:30

Koagulationsförmåga

B-Trombocyter  Klicka här för att läsa mer om analysen      262                      145-348             10(9)/L               idag 10:50

Leverfunktion

P-ALAT Klicka här för att läsa mer om analysen                       0.38                     0.15-1.1             µkat/L                idag 11:30

P-ASAT Klicka här för att läsa mer om analysen                       0.48                     0.25-0.75           µkat/L                idag 11:30

Mineraler

P-Ferritin  Klicka här för att läsa mer om analysen                  37                        20-375                µg/L                    idag 12:40

P-Järn Klicka här för att läsa mer om analysen                         20                        9-34                    µmol/L               idag 11:30

P-Magnesium, total Klicka här för att läsa mer om analysen                           0.84                     0.70-0.95           mmol/L             idag 11:30

Njurfunktion och Kroppsalter

P-Calcium Klicka här för att läsa mer om analysen                  2.34                     2.15-2.50           mmol/L             idag 11:30

P-Kreatinin  Klicka här för att läsa mer om analysen              91                        60-100                µmol/L               idag 11:30

P-Natrium Klicka här för att läsa mer om analysen                 140                      137-145             mmol/L             idag 11:30

Prostataprov

P-PSA Klicka här för att läsa mer om analysen                         0.71                     Ref.värde <3,0                            µg/L                    idag 12:40

Vitaminer

P-Kobalamin  Klicka här för att läsa mer om analysen           200                      180-530             pmol/L               idag 12:40

S-Vit D25 Klicka här för att läsa mer om analysen                   56                        50-178                nmol/L               idag 15:10

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalkolesterol / HDL är just över 5, så det är ju på gränsen men obetydligt över.

Jag fick mina labsvar förra veckan och hade 144 i D-vitamin efter 5000 IE per dag sedan början av 2012, så baserat på det kanske du ska öka dosen. (Hösten 2012 hade jag 129 - tagit 5000 dagligen hela tiden, även på sommaren)

De andra du undrade över känner jag inte precis till...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det mesta ser bra ut :)

Det jag kan tolka av proverna (helt ovetenskapligt och bara amatör) är att du är en man som är ganska välmusklad och tränar en del, och äter en stor del protein.

Kolesterol och Triglyceridproverna tycker jag personligen är ganska ointressanta :o

Det som kan funderas över är om du på något sätt har någon form av "magproblematik", då ferritinet och D-vitaminerna ligger så pass lågt, trots supplementering av D - vitamin. Vid vissa magåkommor, som glutenintolerans, så kan inte vissa "ämnen" absorberas genom tarmen, som till exempel järn, B-vitamin och D--vitamin.

Detta är högst spekulativa funderingar av en amatör, och bör inte läggas för stor vikt vid :)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl i princip bra värden, skulle jag tro!  :)  Werlab har som du säkert sett en kort beskrivning av varje värde...

Om du fått provsvaren idag så kommer värden som ligger utanför referens att komma sist tillsammans med kommentar från läkare, antagligen imorgon.

Problemet med att göra den här typen av tester är att man får inte ta för hårt på att något värde hamnar utanför referens. Det kanske hamnar innanför nästa gång. Och när man testar så här mycket är det ganska troligt att något hamnar utanför.

T ex fick jag denna gång ett dåligt B-Hb, vilket då känns lite stressande eftersom alla järn och vitaminvärden såg bra ut. Men man får skjuta det åt sidan och kolla upp det igen om några månader...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för funderingar... 

jepp hyfstat vältränad och  tränar mycket :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut som att alla dina värden ligger inom referensramarna. Tror inte du har något att oroa dig över.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjort en ny mätning och kolesterolet  har ju stuckit iväg... kanske inte räckte med 13 timmars fasta... innan mätning. Synpunkter mottages tacksamt.

Resultat.docx

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget hade fått mig att bry mig om kolesterolet då jag anser det vara vår tids största bluff.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du tränar för lite... ;)
Skämt åtsido, måste dubbelkolla lite innan jag uttalar mig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jesper sade:

Gjort en ny mätning och kolesterolet  har ju stuckit iväg... kanske inte räckte med 13 timmars fasta... innan mätning. Synpunkter mottages tacksamt.

Resultat.docx

"De nivåer som brukar anges som önskvärda är <5.0 (Kolesterol) respektive <3.0 (LDL)"
Den där gränserna blir bara lägre och lägre för varje gång jag hör om'et. 

Förutom tre värden på blodfetterna, så är alla dina värden bra, du motionerar och du äter rätt. What could possibly go wrong?! 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kom jag på vad jag sökte; Kan det vara relaterat till någon form av stress?

Cholesterol as a Risk Factor

Most studies of young and middle-aged men have found high cholesterol to be a risk factor for coronary heart disease, seemingly a contradiction to the idea that high cholesterol is protective. Why is high cholesterol a risk factor in young and middle-aged men? A likely explanation is that men of that age are often in the midst of their professional career. High cholesterol may therefore reflect mental stress, a well-known cause of high cholesterol and also a risk factor for heart disease. Again, high cholesterol is not necessarily the direct cause but may only be a marker. High cholesterol in young and middle-aged men could, for instance, reflect the body’s need for more cholesterol because cholesterol is the building material of many stress hormones. Any possible protective effect of high cholesterol may therefore be counteracted by the negative influence of a stressful life on the vascular system.

https://www.westonaprice.org/health-topics/modern-diseases/the-benefits-of-high-cholesterol/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, MariaF sade:

Kan det vara relaterat till någon form av stress?

Det kan det nog tyvärr... Har väldigt väldigt mycket på jobb och privat. Har fått dra ner på sömnen. Även om jag sov lite tidigare så vaknade jag alltid av mig själv och inte av klockan men nu när jag har dragit ner ytterligare så väcker klockan mig och jag är inte pigg! :(

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på den här föreläsningen! Inte ovanligt att LDL stiger med åldern. Min man har liknande värden som du för övrigt. https://www.dietdoctor.com/video/presentations/diamond-breck2018

Zoë Harcombe http://www.zoeharcombe.com/2014/06/diabetes-cholesterol-bp-normal-is-no-longer-normal/

"Can you imagine the reaction of your doctor if your cholesterol reading were 9-10 mmol/l?! And yet it is absolutely normal that a section of the population will have this as their normal reading, just as a section will have a normal cholesterol level of 2-3."

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av kostdoktorns intervjuer är med Dave Feldman ( The Cholesterol Network System). Han hävdar att man absolut inte ska fasta innan ett kolesterolprov. Istället ska man äta massor med fett dagarna innan provet. Utförlig förklaring till varför i videon.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg