lchfvän Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Djupfrysta hallon: Det gäller både KRAV och ICKE KRAV Hur kan det komma sig att producenten/säljaren, i detta fall Coop, säljer en produkt som Livsmedelsverket rekommenderar att man ska koka innan man äter dom? Varför gäller rekommendationen bara djupfrysta från Bosnien, inte färska? Någon varning har jag inte sett i boxar där man köper frysta bär i lös vikt. Vad är det för fel på bär från Bosnien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Djupfrysta hallon: Det gäller både KRAV och ICKE KRAV Hur kan det komma sig att producenten/säljaren, i detta fall Coop, säljer en produkt som Livsmedelsverket rekommenderar att man ska koka innan man äter dom? Varför gäller rekommendationen bara djupfrysta från Bosnien, inte färska? Någon varning har jag inte sett i boxar där man köper frysta bär i lös vikt. Vad är det för fel på bär från Bosnien? Gissar att det på grund av att dom är från utsidan av EU? Allt utanför EU är livsfarligt och allt på insidan är ofarligt... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 är det inte så att det i vissa länder finns en liten mask som förekommer i magen hos bland annat rävar och om människor käkar nåt från skogen som har varit i kontakt med rävbajs så kan vi bli sjuka, därav rekommenadationen att de ska kokas. Varför rävarna skulle vara ute och gnugga rumpa på hallonen är oklart Jag kan ha helt fel men har för mig att jag har hört något i stil med detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Det var väl en del larm om dvärgbandmasken, men som jag förstår det så har larmen dämpats... http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/sjukdomsframkallande-mikroorganismer/ravens-dvargbandmask/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=dv%c3%a4rgbandmask&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=90.230.149.136&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_82a11795-df70-4383-a395-2966ae1733df_sv&_t_hit.pos=1 Sen var det väl andra larm om att vissa växter vattnades med avloppsvatten så det fanns rester av e-colibakterier på dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Vad jag hört, handlar det om risk för magsjukevirus, vilket ska bero på att dåligt renat vatten används för att vattna hallonodlingarna. Jag har inte hört om Bosnien specifikt, bara att importerade djupfrysta hallon bör kokas. Att det inte också gäller färska importerade hallon, skulle då vara för att det inte hittats sådana partier med smitta, till skillnad från djupfrysta där det hittats flera gånger. Vilken sanning som ligger i allt detta, har jag ingen aning om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Det är säkert sant! Det man dock inte har en aning om är hur ofta något är smittat...om det är en gång på miljonen eller en gång på tio....det gör ju en viss skillnad för hur man ska agera... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag tror det räcker att komma utanför Norden för att man alltid skall koka vilda bär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 22, 2015 Share Posted April 22, 2015 Jag tror det räcker att komma utanför Norden för att man alltid skall koka vilda bär? Jag tror att man rent av får räkna in även Danmark där, vad gäller dvärgbandmask. Men de hallon som säljs i affärer är odlade, så där tror jag mer på att de kan ha vattnats med förorenat vatten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Via avföring i dåligt renat vatten kan också hepatit spridas. Det var det det stora koka-frysta-bär-larmet för ett par år sedan handlade om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Jag blev rejält magsjuk av köpta frysta hallon en gång för något år sen. Det var not en elak e-coli. Utslagen i en vecka och mådde rejält dålig....så det KAN hända. Sen så hur ofta det kan hända....har ätit frysta bär många gånger både innan och efter och det hände inget...så jättestor kanske inte risken är. Men vill man undvika den risken helt gäller väl bara att koka - eller köpa andra bär... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Låter inte sunt att vattna med dåligt vatten, att myndigheter tillåter sådan odling och sådan import... Ps. Ovan är kanske ett lite ignorant i-landsperspektiv, bevattningsmöjligheterna är säkert kassa i vissa länder/områden. Men oavsett hur det skulle lösas så borde man inte vattna med dåligt vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Livsmedelsverket ger rådet att koka frysta importerade hallon i en minut innan de äts. För den som vill veta verkets syn på frågan se länk nedan. Livsmedelsverket gav tidigare rådet att koka frysta jordgubbar från Marocko och Egypten på grund av utbrott av hepatit A. Det rådet togs bort hösten 2013. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Det är inte nödvändigvis vattnandet som är problemet utan frystekniken. När man fryser in bären görs det med nedkyld vattenånga och om man då använder kranvatten som innehåller allt möjligt så finns detta förstås sedan med bland bären också. Norovirus som ger magsjuka hittas åtminstone ibland i utländska frysta bär. Jag kokar alltid upp utländska bär. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 Tack för alla svar. Det senaste som Pompe skrev om vattenånga vid djupfrysning låter som en trolig variant. Det blir nog inga mer djupfrysta bär i fortsättningen. Vitsen med bär är ju att få äta dom som dom är, inte som sylt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 ”Ett flertal personer har insjuknat och tre omkommit efter att ha ätit av en hallonparfait som innehåller frysta hallon levererade till Ljungby kommun av Martin & Servera. Norovirus är vanligt förekommande i frysta importerade hallon och ska enligt livsmedelsverkets rekommendationer kokas i minst en minut innan förtäring. Detta har även framgått via extra märkning på Martin & Serveras produkter. De berörda leveranserna av frysta hallon från Martin & Servera importeras från Serbien där de har testats för norovirus som visat negativt resultat. ” Martin & Servera återkallar frysta hallon med artikel nr 32 84 84 Pressmeddelande • 2015-05-05 17:17 CEST http://martinservera.mynewsdesk.com/pressreleases/martin-servera-aaterkallar-frysta-hallon-med-artikel-nr-32-84-84-1153804 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Jag har funderat på en sak. Varför är det bara frysta hallon och inte färska som ska kokas? Vad gör dom med dom frysta som dom inte gör med dom färska? Nån som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Väldigt tragiskt med alla som blev sjuka och ännu värre! Dock blev jag positivt överraskad över att de lagade parfait till de gamla. Känns ganska meningslöst att köpa frysta bär om man måste koka dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Jag har funderat på en sak. Varför är det bara frysta hallon och inte färska som ska kokas? Vad gör dom med dom frysta som dom inte gör med dom färska? Nån som vet? Kolla Pompes inlägg lite tidigare i tråden. Han skriver att det beror på frystekniken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 På radion sa de att det kan bero på att de som plockar har smitta på händerna. Men ingen visste säkert. De antog bara att det är nåt speciellt med hallon som gör att bakterier överlever bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Nu är det konstaterat - det var hallonen som smittade de gamla i Ljungby med norovirus (vinterkräksjukan). Drabbar gamla och multisjuka kan de dö av det. SLV gick ut med pressmeddelande idag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Jag köper bara ekologiska svenska frysta bär... är det någon som vet var bären kom ifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Var får man tag på ekologiska svenska frysta bär? Jag har letat, men inte hittat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 De berörda leveranserna av frysta hallon har importeras från Serbien där de har testats för norovirus som visat negativt resultat... Det finns inga svenska frysta hallon i handeln. Vi får plocka själva... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Nu läser jag på SR Jämtland att hallon är i farosonen. Hallon orsakade stort magsjukeutbrott i Östersund: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6165023 Restaurangägaren kan åtalas! (Bilden visar färska hallon?, men det kan ju vara journalistens misstag) "Det var restaurangägaren själv som kontaktade kommunens miljö- och hälsoskyddskontor efter att flera gäster hört av sig och berättat att de blivit sjuka. Restaurangägaren riskerar nu att bli åtalsanmäld." Man kan nu undra om kommunen och äldreboendet i Ljungby också blir åtalsanmäld? Där dog ju människor, vilket är ännu värre än att "bara" bli sjuk! Tillägg: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/hallon-aterkallas-efter-smittoutbrott-i-ostersund http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/ar-du-det-minsta-orolig-koka-baren Orsaken till att man kan bli dålig av att äta frysta eller också färska bär är, enligt Erik Ullnér, att bären ibland har vattnats med orent vatten. Det kan också bero på att den som plockat bären inte tvättat händerna ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Var får man tag på ekologiska svenska frysta bär? Jag har letat, men inte hittat. Kolla märket polarica (Ser nu att deras hallon är odlade och ej från Sverige, men blåbär, lingon, havtorn, hjortron och tranbär är vilda. Slår ett slag för lingon.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Alla vet att importerade utländska bär skall kokas innan förtäring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 13, 2015 Author Share Posted May 13, 2015 Alla vet att importerade utländska bär skall kokas innan förtäring! Nu blir det inga mer utländska bär öht, varken frysta eller färska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Det är främst de man odlat själv och plockat från egen trädgård som man kan äta som de är! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Vi har ätit en massa frysta hallon och jordgubbar här hemma och aldrig blivit dåliga. Hur vanligt är det egentligen att någon blir dålig? Det som rapporterats har ju mest varit storkök och liknande. Är det någon som vet om det hänt av bär som privatperson köpt i handeln - de vanliga märkena? Känns så meningslöst med frysta bär om man måste koka dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Sveriges Radio P3 - Om Livsmedelskontroll: ..."Den här veckan reder P3 Om därför ut hur livsmedelskontrollen i Sverige ser ut. Vem omfattas av livsmedelslagen? Hur går en kontroll av en butik eller restaurang till, vem är det som kontrollerar och vilka konsekvenser kan en kontroll få? Jonatan berättar ett ovärdigt minne om en matförgiftning och Isabelle reder ut hur det egentligen ligger till med hallonen." http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/528266?programid=4768 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Någon skrev här att de serbiska hallonen testats för Norovirus med negativt resultat. Hur kom de då fram till att hallonen orsakat insjuknandena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Alltså, nu kryper misstänksamhetsmasken i mig. Skulle folk bli sjuka och dö av att någon inte tvättade händerna innan plockningen? Låter inte troligt Verkar snarare vara en miss i den industriella proceduren, som man kanske vill mörka. Herregud, jag har ätit bär, frukt och grönsaker från många av världens länder. Hur sjuk skulle jag inte bli, om det berodde på otvättade händer? Enda stället jag blev sjuk på, var i Thailand.....av svenska musslor, hahaha 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Vad jag har hört kan det vara bevattningssystemet, dvs de vattnar ned dåligt vatten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Vad jag har hört kan det vara bevattningssystemet, dvs de vattnar ned dåligt vatten? Troligtvis är det billigare att vattna med mänsklig bajs (avloppsvatten) än att köpa in riktigt naturligt gödsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Nu läser jag i Svenska Dagbladet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/serbien-upprors-over-hallonskandalen_4582908.svd Det handlar om 100 miljoner för Serbien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Hmm...funderar... Om det inte finns några spår av smittämnen på de hallon som analyserats...så skulle det faktiskt kunna vara någon av kökspersonalen som tillrett det som serverats som hade/hade haft/var på väg att få vinterkräksjuka... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Jag har fortfarande inte läst någonstans att man verkligen hittat Norovirus på de serbiska bären, utan läst att labbproverna var negativa... någon här som läst det och kan länka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 Hmm...funderar... Om det inte finns några spår av smittämnen på de hallon som analyserats...så skulle det faktiskt kunna vara någon av kökspersonalen som tillrett det som serverats som hade/hade haft/var på väg att få vinterkräksjuka... De testade hallonen två gånger. Första gången gav testen inget utslag men andra gången hittade de det som orsakat smittan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted May 22, 2015 Share Posted May 22, 2015 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bekraftat-hallon-bakom-dodsfall-i-ljungby_4554286.svd här skrivs det att det efter en andra analys har bekräftats från livsmedelsverket 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts