Jump to content

Tonåring med fetma


UlrikaA
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är mamma till en 17-årig tjej med adhd och kraftig fetma. Enligt många borde jag väl anmälas för barnmisshandel :(  men det har varit i princip omöjligt att bromsa hennes vikt. Stor som bebis och med en pappa, farmor och gammelfarmor som alla har stor fetma har det varit nästan omöjligt att få ner henne i vikt. Har man adhd så är man otroligt impulsstyrd och kan i det läget omöjligt avstå från socker för att få en belöning i form av lägre vikt längre fram.

 

Jag har ätit LCHF till och från i flera år och sagt många gånger att om hon vill börja så stöttar jag henne fullt ut, men hon har inte nappat förrän nu. Sen en vecka tillbaka äter hon och jag samma mat och jag skickar med matlåda med kött och sås, så kompletterar hon med sallad på skolan.

 

Självklart hoppas jag att hon hör till dem som rasar ganska fort i vikt, det hade ju inneburit en rejäl motivationskick för henne. Att avstå från godis, glass och choklad är en enorm uppoffring för henne, men märker hon att hon går ner och får vara mätt så blir det säkert lättare. Att vara hungrig ger henne ångestkänslor, hon kunde äta två mackor en halvtimme innan middagen bara för att hon var hungrig.

 

Hur är det med proteinmängder? Hon äter ganska stora portioner fortfarande, borde jag försöka få henne att äta lite mindre av köttet?

 

När hon var mindre gick hon på överviktsenheten på sjukhuset och tog prover en gång om året, men hon ville själv sluta där när hon var 14 så det är länge sen hon tog prover. Borde jag kanske kontakta dem och få prover tagna innan hon fyller 18 och inte hör till barnmottagningen längre? Tänker att leverprover, långtidsblodsocker och blodfetter kan vara bra att jämföra med sen OM hon lyckas gå ner i vikt.

 

Känner någon till en Fb-grupp för tonåringar som äter LCHF?

 

Tacksam för all input!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Med proteinet kommer en mättnadskänsla men om det blir alldeles för mycket så kan det driva upp insulinnivån och därmed bromsa viktminskningen. Det kan också öka aptiten. Ca 1-1,5 gr protein/dygn är vad man beräknar normalt. Proteinrika livsmedel innehåller på ett ungefär 20 gr protein per 100 gr. Vill hon ha lite mer protein än det "normala" så är det ett mindre problem än om hon äter för mycket kolhydrater! När det gäller mättnad så är det viktigt att hon får i sig ordentligt med fett, gärna i form av smör eller kokosolja. Det ger en längre mättnadskänsla vilket underlättar för henne. 

 

Om du har möjlighet att köpa MTC-olja (medellånga fettkedjor) till henne så är det också värt att prova. Det hjälper att komma in i ketos och dessa fettkedjor är lätta för kroppen att bränna. 

 

Instämmer i övrigt med övrigas kommentarer.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att när det gäller ADHD så ger ett svängande blodsocker en försämring. Ett stabilt blodsocker underlättar koncentrationsförmåga vilket är en fördel. Enligt anekdotiska bevis hjälper också fettet till att kunna filtrera inkommande intryck, samt även öka impulskontrollen. Hoppas att detta stämmer i din dotters fall.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har själv adhd, även asperger, och fungera betydligt bättre på lchf-kost. Är absolut inte symtomfri, men koncentrationen är förbättrad. Rikligt med kokosolja och smör fungerar väldigt bra, medan jag blir ännu mer uppe i varv och okoncentrerad av t.ex. grädde. Äter en till två gånger om dagen samt kokosolja med sked däremellan för att bibehålla lugnet i kroppen. Fettkaffe på morgonen ökar min koncentration ytterligare. Är 21 år, tjej.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan visa henne Mys blogg hon har gjort en otrolig resa.Hon är ju lite yngre så det kanske är lättare att för henne att känna igensig.

Det har jag gjort faktiskt, kan tänka att hon googlar en hel del utan att berätta allt för mamsen ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glömde säga att när det gäller ADHD så ger ett svängande blodsocker en försämring. Ett stabilt blodsocker underlättar koncentrationsförmåga vilket är en fördel. Enligt anekdotiska bevis hjälper också fettet till att kunna filtrera inkommande intryck, samt även öka impulskontrollen. Hoppas att detta stämmer i din dotters fall.

Med tanke på hur vi normalstörda reagerar på blodsockerdippar så kan jag bara föreställa mig hur hon har det, bara att slippa det borde göra underverk för koncentrationen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har själv adhd, även asperger, och fungera betydligt bättre på lchf-kost. Är absolut inte symtomfri, men koncentrationen är förbättrad. Rikligt med kokosolja och smör fungerar väldigt bra, medan jag blir ännu mer uppe i varv och okoncentrerad av t.ex. grädde. Äter en till två gånger om dagen samt kokosolja med sked däremellan för att bibehålla lugnet i kroppen. Fettkaffe på morgonen ökar min koncentration ytterligare. Är 21 år, tjej.

Tror att det svåra för henne är att minska på portionerna, och att ersätta med fett istället. Kokosolja eller smör syns ju liksom inte på tallriken på samma sätt som kött eller grönsaker, även om det mättar väl så bra. Kaffe gillar hon inte, men ska testa att ha lite i te.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har heller inga kunskaper om ADHD, men rent spontant borde det vara bättre att hon vänjer sej vid maten och slutar med det onyttiga. Det viktigaste måste vara att undvika kolhydrater.

Jag tror också det, åtminstone såhär i början. Svårt att hålla räkningen på vad hon får i sig, en nästan-vuxen tjej är ju rätt mycket hemifrån, som det ju ska vara, men bara att skippa energidryck, subwaymackor och pastavagnen på väg hem från skolan borde göra underverk!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

 

 

 

Jag är en beteendevetare som bl.a. arbetar/arbetat med människor med diagnoser så som ADD/ADHD, Aspergers syndrom/autism-spektrum, bipolär(t) diagnos/syndrom, borderline m.m. Många individer med en eller flera av dessa diagnoser har ofta mycket att tjäna på att använda sig av en LCHF/LCHF-Paleo-kost.

 

Tråkigt nog så har det visat sig att ett stort antal med t.ex. ADD/ADHD diagnoser har blivit feldiagnosticerade och att det rör sig om andra faktorer. Och att det varit förhållandevis få som haft någon insikt och än mindre relevant kunskap. Det finns flera orsaker/faktorer till dessa feldiagnosticeringar - varav en viktig sådan pekar just på kosten.

 

Det finns flera faktorer som pekar på om det kan röra sig som feldiagnosticering eller om det skulle röra sig om "faktiskt ADD/ADHD" (vilket är något förhållandevis få individer faktiskt visat sig ha). En av dessa saker är att s.k. "faktisk ADD/ADHD" generellt "alltid" har problem med koncentration och med kreativt och konstruktivt tänkande. Vilket bl.a. då kan innebära att de människor med diagnosen - som under vissa omständigheter/områden/situationer har genomsnittlig (eller över genomsnittlig) koncentration, konstruktivitet samt kreativitet - sannolikt har blivit feldiagnosticerade. Nu bör man ju såklart kolla upp fler symptom, problem, möjligheter o.s.v. för att med större säkerhet kunna uttala sig om den biten.

 

Symptomen beror då på något annat. Ursäkta det något kryptiska - men jag avser att posta en mer utförlig bloggpost eller artikel eller uppsats kring detta i en nära framtid - där då bl.a. detta "något annat" beskrivs och förklaras. Men kan ju "avslöja" att de individer med detta "något annat" generellt sett har en hjärna med en märkbart högre energiförbrukning än vad en genomsnittlig hjärna tenderar att ha. Vilket innebär att de "tar slut" (eller snarare "får slut, på bränsle/energi till hjärnan") snabbare än genomsnittspopulationen. Och som säkert många kostintresserade och kostkunniga här på kostdoktorn/forumet läst/hört, så är det inte mycket energi, i form av glukos/fruktos/kolhydrater, som vår kropp kan "spara på", än mindre så för hjärnan.

 

Detta kan vi då tänka oss förstärkas/förvärras då, av tillstånd så som metabolt syndrom. Så ett kostombyte till LCHF eller en kombination av LCHF och Paleo (bl.a. p.g.a. t.ex. - som flera av er känner till - mjölkprotein kan ställa till det på flera vis, delvis så som t.ex. kolhydrater kan göra) - kan göra underverk för mående, koncentration, symptom och olika problem såväl som möjligheter.

 

Som sagt, för de intresserade, så kan jag vid senare tillfälle posta en länk till en mer utförlig förklaring (där det även kommer finnas hänvisningar till relevant forskning, för den som vill gå djupare och/eller vill validera relevansen o.s.v.) i antingen en blogg, artikel eller/och uppsats.

 

 

 

Mvh

/Lenny

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

UlrikaA: Låt henne äta sig mätt, det ökar chansen att hon klarar att hålla sig till rätt mat. Jag tror inte på att begränsa proteinet, inte de första månaderna i alla fall. Har ni möjlighet att ta prover för att jämföra med, så ta den chansen! Ett lätt sätt att få i sig kokosolja, är att blanda den med kakaopulver till osötad ischoklad. Vill man, kan man blanda i kokosflingor eller hackad mandel också, då blir det mildare smak.

Och kolla gärna in min tråd, som Syster tipsade om. Det finns mycket läsvärt där, många har skrivit mycket som hjälpt oss.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...