NillaBou Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Hej! Min dotter på två år kommer behöva sluta hos sin dagmamma efter sommaren och börja på ett dagis i närheten. Dagmamman har haft full förståelse för vår kost och har på ett helt fantastiskt sätt accepterat vårt val utan att sätta käppar i hjulet. På nya dagiset råder inte samma mentalitet utan där krävs sjukintyg. Min dotter är inte sjuk, än. Hon har aldrig ätit gluten och det kommer inte heller hennes nyfödda lillasyster få göra. Både jag och min man har autoimmuna sjukdomar och likaså de flesta i vår släkt. Hur får jag en läkare att skriva intyg på att våra döttrar är i en högriskgrupp och inte bör äta gluten!? Ska jag på allvar behöva vänta på att de får fel på sköldkörteln, såsom alla kvinnor i min släkt, eller kanske vitiligo som sin far? Varför inte en släng diabetes typ 1 som min sköldkörtelsjuka väninnas barn? Jag är förtvivlad! Har någon annan lyckats? Någon som vet till vem man kan vända sig? Det finns så få läkare som ser kopplingen mellan gluten och autoimmunitet så jag famlar ju helt i mörkret och hyperventilerar när jag tänker på det. Mina barn är mitt allt och självklart gör jag därmed allt i min makt för att skydda dem mot potentiellt livsförkortande och livsavgörande sjukdomar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted April 23, 2015 Popular Post Share Posted April 23, 2015 I riktlinjerna för barnomsorg står inget om att läkarintyg behövs. Visade på förskolan för min dotter och hon skulle få glutenfritt. Veganera behöver ju inget läkarintyg. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Tyvärr är riktlinjerna olika i olika kommuner, så på många ställen krävs intyg. Försök att prata med din eller makens läkare, i bästa fall håller någon av dem med er i er bedömning och kan skriva ut just ett "högriskintyg". Annars kan du ju alltid försöka med bvc. Det gäller ju att övertyga någon som är "behörig" att skriva intyget. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Måste de som vill ha vegetariskt, veganskt, eller specialkost efter religiös anknytning lämna något intyg? Vem ska i så fall skriva det intyget? De som får sådan kost idag, vilka intyg har de lämnat??! Dessutom tror jag inte att de har rätt att begära att få se ett intyg, det är privat. Och skulle de hänvisa till någon riktlinje som påstår att intyg krävs, så påstår jag att den riktlinjen är ogiltig. Förstår inte personalen det, så förstår nog deras chef, eller chefens chef o s v. Så NillaBou, jag tycker att du helt enkelt bara ska kräva glutenfritt rakt av och stå på dig. Även om det kan bli någon sur reaktion initialt så är det snabbt överstökat och glömt, och sedan har ni flera år på er att föra trevliga samtal med personalen. Och hur skulle man kunna testa hur man mår på glutenfritt om man inte får prova? Vilken läkare skulle motsätta sig att dina barn provar glutenfri mat? Ingen vettig läkare skulle göra det, och då är det inte ens lönt att slösa tid på att be om något intyg... Funderar själv på att be om glutenfritt till mina barn. Händer för ofta att de har bubblig, gasig och lös mage. De får rätt mycket mjölmat på dagis och i skolan. Hittills har jag försökt få dem att äta mer pålägg och mindre bröd, men de flesta i personalen motarbetar det! De säger att man bara får ta en skiva pålägg per macka. Mina barn vill ha fem normala portioner smör och ost per macka, och då vill de bara ha en eller en halv macka. Personalen säger att pålägget inte räcker, varpå jag säger åt dem att ordna extra pålägg, och mindre bröd, så blir det plus minus noll i budgeten... Har till och med förklarat att per mängd mättnad, energi, näring, eller fysiskt och mentalt hälsobringande effekt, så är ost och smör mycket billigare än bröd. Tyvärr har många svårt att inse det, troligen på grund av många decennier med propaganda från Livsmedelsverket, och för att inte tala om den propaganda som Livsmedelsverket tillåter från matindustrin... Ps. Obs att jag är mycket positiv till personalen på dagis och i skolan generellt, och brukar ha trevliga uppmuntrande samtal med dem. Men vad gäller kosten... Ps 2. NillaBou; Om du känner dig säker kanske du kan printa detta och ha med som stöd när du pratar med dagis. Eller på annat sätt förbereda dig inför "förhandlingen". Välkommen hit förresten, och stort lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Men glutenfri mat som glutenintoleranta oftast äter med fuskpasta, konstigt-bröd etcetera är ju ännu värre än vanlig mjölmat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Är det verkligen så? Jag har funderat fram och tillbaka. Är GMO-vete med Roundup bättre än dito majs, soja eller annat? Att få barnen att avstå hela kolhydratshysterin vore en dröm, men ack så svår att uppfylla i rådande "kultur" känner jag. Stroker49, har du mer info på det där? Jag är genuint nyfiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Läs innehållsförteckningen på glutenfritt bröd eller pasta. Det ena konstigare än det andra! Nä, då är vanlig kolhydratkost bättre. Att vara glutenintolerant är ju en gudagåva! Min bror har turen att vara det men äter en del glutenfria produkter. Jag har sagt åt honom att skippa eländet och äta typ LCHF men potatis, ris och sådant om han föredrar det. Om GMO och sådant kan man ha mycket åsikter. Jag är inte negativ rent generellt. Man kan förädla fram lika dåliga saker på konventionellt sätt, men det tar lite längre tid. Är Roundup alltid sämre än att gå ut och inventera alla ogräs man har på åkern och sedan blanda ihop en giftcocktail som slår mot alla sorterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Nej, rent juridiskt så kan ingen skola eller förskola kräva intyg för att få glutenfri mat . . . Här finns en tråd om detta . . . http://forum.kostdoktorn.se/topic/5949-angående-intyg-för-matallergier/?hl=socialstyrelsen#entry81989 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Frågan är då, om en förälder, rent juridiskt, har rätt att kräva specialkost till sitt barn. Lite moment 22. Skolan kan inte kräva intyg, men föräldern kan inte kräva specialkost utan intyg... Det är ju också en kostnadsfråga. På mitt jobb har vi till exempel övertalat köksan att servera bär istället för sylt till frukostfilen, men när en kollega föreslog samma till lunchens plättar var det tvärstopp, för att det skulle bli så många gånger dyrare med bär än med pannkakssylten. Det finns föräldrar som gladeligen skulle begära "endast ekologisk och närproducerad kost" som specialkost till sina barn. Lovvärt, men det spräcker vilken budget som helst. Missförstå mig inte. Jag tycker att det skulle underlätta mycket om dessa intyg inte behövdes. Jag har ju själv pratat mig till speciella intyg och suttit i möten med skolköksorna för att få maten att fungera för ett av mina barn. Men jag kan samtidigt förstå, att skolor och förskolor inte rakt av kan låta alla föräldrar själva bestämma vilken mat som ska lagas till deras barn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Är det verkligen så? Jag har funderat fram och tillbaka. Är GMO-vete med Roundup bättre än dito majs, soja eller annat? Att få barnen att avstå hela kolhydratshysterin vore en dröm, men ack så svår att uppfylla i rådande "kultur" känner jag. Stroker49, har du mer info på det där? Jag är genuint nyfiken. Det enda du slipper i glutenfri kost hos skola eller i sjukvård är gluten. Inte ens vetet slipper du! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Glutenfria varianter av bröd, pasta mm är betydligt dyrare. Tipsa skolan om att du förstår det och att det är helt ok att barnet får grönsaker, potatis eller vad du föredrar för riktig mat. Då låter det som du möter den halva vägen och de behöver inte köpa "specialkost" för dyra pengar. i själva verket har du både minskat kolhydraterna och fått en "paleo" kost till ditt barn. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Vi har fria skolluncher i Sverige som betalas genom skatterna. Jag anser inte att man skall ha rätt att kräva något såvida man inte har läkarintyg. Sedan får man vara HBT, vegan eller vidskeplig. Skicka med en matlåda om inte skollunchen duger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Jo du, och skatterna betalas av oss. Finns inga gratis luncher... och vi som betalar har rätt att ha synpunkter, även utan expertutlåtande. Glutenfri kost behöver inte vara dyrare. Man behöver inte envisas med att efterlikna vetemjölsmat. Potatis, morötter och vitkål är billigare är pasta per kg, och per näringsinnehåll är de supermycket billigare. Glutenfri kost behöver inte innehålla konstiga (dyra) specialgrejor med tveksamt innehåll. Pasta gjord på majs eller ris kostar typ 32kr/kg, och majs känns ju rätt normalt. Att fastställa hur man mår utan mat med gluten i görs bäst genom att prova. Måste jag ta upp tid i vården för att få prova? Och provtagning för glutenintolerans ger inte alltid utslag, även om vissa inom vården agerar som om det vore så. Glutenfritt på smidigt och billigt sätt borde inte vara en stor sak för ett proffs i ett skolkök. Och blir det någon extra kostnad så har man säkert igen det genom hälsa som gagnar individ och samhälle. Nah, jag tycker glutenfritt ska vara lika fritt som vegetariskt eller andra etablerade fria alternativ. Dock tycker jag inte det ska inkludera väsentligen dyrare specialgrejor, man får acceptera det som ryms inom rimlig budget och vill man ha nåt speciellare så får man lägga till själv. Ps. En sak som jag reagerar på är att det verkar vara väldigt accepterat med laktosintolerans. Jag hör till höger och vänster om barn som helt plötsligt ska prova laktosfritt, eller föräldrar som misstänker laktosintolerans hos deras barn. Men de skänker inte lika mycket tanke till att det kan vara gluten, vete eller närliggande som kan vara den egentliga boven, eller åtminstone förvärra. Jag vet ett barn som provar laktosfritt, men magen är fortfarande kaos. Jag gav rådet att även prova utesluta vete och gluten, men det gjordes inte. Barnet fortsätter med magkaos. Ett annat barn sa sig inte äta de hamburgare pappa köper för då gör det ont i magen. Ett annat barn vill gärna ge bort de flesta av sina mackor för om han/hon äter dem gör det ont i magen. Ändå fortsätter pappan ge en massa mackor och annan mjölmat. Ett annat barn är mycket känsligt för mjölkmat, jag har sagt att det kan vara värt att prova utesluta gluten och vete, men det görs inte, och det blir en massa mjölkfria specialgrejer som ska likna mjölkmat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NillaBou Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 Tack för alla svar. Jag får försöka kontakta dem snarast möjligt. Från kommunen var svaret att intyg krävdes. Jag vill göra klart att min dotter äter en glutenfri kost hemma helt utan sk "glutenfria produkter" och i en perfekt värld (precis som hos nuvarande dagmamma) så hade jag önskat att mitt barn fick naturligt glutenfri mat. Dock står om glutenfri kost i förskolans beskrivning att den ska vara så lik normalkost som möjligt så jag tror inte jag slipper undan. Idag äter hon en liberal LCHFkost, alltså även en del bär, rotfrukter osv men lågkolhydrat jämfört med andra barn. Jag tänkte att jag var i ett forum där det inte behövde skrivas ut... ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NillaBou Posted April 23, 2015 Author Share Posted April 23, 2015 För övrigt, stroker49; vad tror du inte mina sjukdomar kostar samhället? Om fler barn åt lite mer grönsaker än bröd och pasta med ketchup för mina och dina skattepengar så tror jag att vi hade kunnat skatta en hel del mindre i slutändan. Jag försöker förebygga lidande för både barn och samhälle och då tycker jag att byråkratin kan ta ett steg åt sidan och försöka se hela bilden inte bara det som är rakt framför näsan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Riktigt bra talat NillaBou! Och det är underbart att se när barnen snappar upp hälsoaspekten i maten och börjar driva på själva, som min son; han äter numera alltid upp grönsaker och kött först och lämnar ris eller annan "utfyllnad" till sist, och ofta frågar han efter mer grönt och kött, men sällan efter mer "utfyllnad". Jag minskar "utfyllnaden" gradvis och tillslut försvinner den kanske helt. Och då blir det kanske bara "utfyllnad" utanför hemmet. Har även växlat ner till brödskivor av mindre sort, funkar topp, såpass att de gnäller på att de måste ta mycket bröd i skolan för att få mycket ost och smör 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Xiro och NillaBou: Jag haller i princip med och delar era synpunkter. Men det blir ju praktiskt omöjligt om kristna skall ha det och muslimer något annat och folk påstår (utan läkarintyg) att de inte tål laktos och vissa vill ha vegitariskt. Vi har fria luncher på gott och ont och om det inte duger så får väl föräldrar skicka med något annat. Ännu bättre vore väl att sänka skatterna och ta bort skollunchen och att alla fick ta ansvar själva, men det går ju tydligen inte för då blir det så synd om alla med ansvarslösa föräldrar som gnäller när det kostar fem spänn med någon aktivitet......... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Xiro och NillaBou: Jag haller i princip med och delar era synpunkter. Men det blir ju praktiskt omöjligt om kristna skall ha det och muslimer något annat och folk påstår (utan läkarintyg) att de inte tål laktos och vissa vill ha vegitariskt. Vi har fria luncher på gott och ont och om det inte duger så får väl föräldrar skicka med något annat. Ännu bättre vore väl att sänka skatterna och ta bort skollunchen och att alla fick ta ansvar själva, men det går ju tydligen inte för då blir det så synd om alla med ansvarslösa föräldrar som gnäller när det kostar fem spänn med någon aktivitet......... Det är inte helt lätt att skicka med egen mat heller, varken till skola eller förskola... Var ska maten ätas? Var ska maten förvaras? Privata matdosor får inte ställas in i förskolans/skolans kylskåp - hälsoskyddsreglerna avgör detta. Är inte så övertygade att det handlar om ansvarslösa föräldrar om de gnäller om det kostar extra, eller förresten - de som gnäller är nog de som egentligen har råd. Men ett faktum är att barnfattigdomen är mer utbredd än man kan ana... Har jobbat som lärare i 20 år och det märker man ganska snabbt vilka barn som aldrig har med sig ex. frukt till fruktstunden i slutet av månaden... Så ett system där var och en ska betala själv, istället för via skattsedeln, skulle få förödande konsekvenser! Ett relativt enkelt sätt är ju faktiskt som föreslås, att istället för pasta/ris servera potatis/rotfrukter/grönsaker. Absolut fullvärdig näring och inte dyrare än pasta/ris. De flesta barn kan nog också äta en del av potatis/rotsaker utan att det gör något då de i de flesta fallen inte har hunnit få en förstörd metabolism. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 När jag extraknäckte i köket på ett dagis (utomlands), satt det en dag en lapp på väggen. På den stod det vad Kalle kunde äta och inte äta.Jag antar att föräldrarna hade talat med föreståndaren och fått ok, sen hade de handskrivit en lista till mig med vad som var ok för Kalle att äta mycket av, vad som kunde ätas lite av och vad som inte fick ätas alls. Du kanske kan göra något liknande. Få ett intyg från en läkare på diverse allergier eller intoleranser och ge till föreståndaren. Sen för att förtydliga gör du en lista som du ger kökspersonalen. Till exempel: Grönsaker - fritt Frukt - lagom Kött, fisk, ägg - fritt Smör, grädde, ost - fritt Pasta, bröd, falukorv - inget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NillaBou Posted April 24, 2015 Author Share Posted April 24, 2015 stroker49: Ingen hade blivit gladare än jag om jag fått ta med mat till dagis men det tillåter inte reglerna. Många har försökt! Jag har fler åsikter om dagismaten men jag ska försöka välja min strid och hålla mig till glutenfrågan. Tycker inte om att barnen får lättmargarin t.ex. Min känsla är att du kanske inte har egna barn. För om du VISSTE att ditt barn skulle bli påkörd när hen gick över vägen skulle du då inte göra allt för att minimera risken? Även om du inte visste om det bara skulle innebära en stukad fot eller att bli rullstolsbunden för livet? Eller ännu värre. Xiro: Ja visst är det fantastiskt med barns anpassning. Dottern älskar mat i alla former och äter mängder med grönsaker. Hon har inget problem med att få annan mat än de andra barnen för hon vet inte vad det är de äter (förmodligen tycker hon att de färgglada grönsakerna ser godare ut än den vita pastan). Min förhoppning är att jag lagt grunden för att hon själv ska se detta som den naturliga kosten. Det sägs ju att man påverkar barnet mest under första levnadsåret även kostmässigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NillaBou Posted April 24, 2015 Author Share Posted April 24, 2015 Stroker49: Ska även tillägga att det är så Sverige ser ut; muslimer slipper griskött, vegetarianer slipper kött, veganer kött, mjölk och ägg. Men mjölk och gluten behövs läkarintyg för. Kanske dags att hävda att LCHF är en sekt. En antiglutensekt. Då slipper man säkert. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Stroker49: Ska även tillägga att det är så Sverige ser ut; muslimer slipper griskött, vegetarianer slipper kött, veganer kött, mjölk och ägg. Men mjölk och gluten behövs läkarintyg för. Kanske dags att hävda att LCHF är en sekt. En antiglutensekt. Då slipper man säkert. Det går ju bara inte att acceptera såna huvudlösa regler När nåt är så uppåt väggarna fel ska man inte ge sig Ni har ju tydliga skäl att undvika spannmål Risken är stor att det skulle få era barn att utveckla liknande problem som dom som finns i släkten och då blir det mångdubbla kostnader för samhället under massor med år När så grova felbedömningar görs samtidigt som veggare och religiösa inriktningar får frisedlar måste man rikta starka lampor mot systemet Kräv förklaringar och motiveringar av alla ansvariga Förklaringarna kommer att vara ihåliga Kräv då en omedelbar förändring Hota med media och draghjälp från hälsobloggar med 100000-tals läsare Hoppas du orkar kämpa vidare för dottern som hamnat i ett väldigt sjukt system 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 stroker49: Ingen hade blivit gladare än jag om jag fått ta med mat till dagis men det tillåter inte reglerna. Många har försökt! Jag har fler åsikter om dagismaten men jag ska försöka välja min strid och hålla mig till glutenfrågan. Tycker inte om att barnen får lättmargarin t.ex. Min känsla är att du kanske inte har egna barn. För om du VISSTE att ditt barn skulle bli påkörd när hen gick över vägen skulle du då inte göra allt för att minimera risken? Även om du inte visste om det bara skulle innebära en stukad fot eller att bli rullstolsbunden för livet? Eller ännu värre. Xiro: Ja visst är det fantastiskt med barns anpassning. Dottern älskar mat i alla former och äter mängder med grönsaker. Hon har inget problem med att få annan mat än de andra barnen för hon vet inte vad det är de äter (förmodligen tycker hon att de färgglada grönsakerna ser godare ut än den vita pastan). Min förhoppning är att jag lagt grunden för att hon själv ska se detta som den naturliga kosten. Det sägs ju att man påverkar barnet mest under första levnadsåret även kostmässigt. Jo, jag har en dotter. Jag är MYCKET kritisk till skolluncherna. Inte bara att det inte alltid är det nyttigaste men också att det är så äckligt så att barnen inte vill äta. Sådan mat skulle man aldig kunna servera på en lunchrestaurang för vuxna, eller på fängelser! För övrigt tror jag ingen i Sverige saknar medel till att skicka med tex frukt, då prioriterar man fel saker här i livet. Ofta finns pengar till sprit, tobak och skräpmat. För övrigt skaffade jag barn när jag var 35 och kunde försörja mig själv och mitt barn. Man kanske skulle ta något eget ansvar för sin försörjning också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Jo, jag har en dotter. Jag är MYCKET kritisk till skolluncherna. Inte bara att det inte alltid är det nyttigaste men också att det är så äckligt så att barnen inte vill äta. Sådan mat skulle man aldig kunna servera på en lunchrestaurang för vuxna, eller på fängelser! För övrigt tror jag ingen i Sverige saknar medel till att skicka med tex frukt, då prioriterar man fel saker här i livet. Ofta finns pengar till sprit, tobak och skräpmat. För övrigt skaffade jag barn när jag var 35 och kunde försörja mig själv och mitt barn. Man kanske skulle ta något eget ansvar för sin försörjning också. Jo, det finns faktsikt de som inte har råd att skicka med frukt med sina barn, oavsett prioriteringar. Får man barn när man är 35 har man troligen en annan privatekonomi än om man får barn när man är 18-20 år... Man räknar med att det är så mycket som 12 % av alla barn som lever i barnfattigdom i snitt... http://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/barnfattigdom/barnfattigdomsrapporter/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Jo, det finns faktsikt de som inte har råd att skicka med frukt med sina barn, oavsett prioriteringar. Får man barn när man är 35 har man troligen en annan privatekonomi än om man får barn när man är 18-20 år... Man räknar med att det är så mycket som 12 % av alla barn som lever i barnfattigdom i snitt... Och det är därför som skolorna inte bör uppmana föräldrarna att skicka med barnen frukt. På skolan där jag jobbar, har vi slutat med fruktstunder i förskoleklass för flera år sedan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 1, 2017 Share Posted January 1, 2017 Vilka är de hälsomässiga nackdelarna med glutenfri kost i skolan - kan det istället bli stor mängd soja (bidrar till läckande tarm och har antinutrienter etc) och ris (arsenik)? Jag står fortfarande i valet o kvalet om jag ska ta kampen för att mina barn ska få glutenfritt i skolan. Men jag vill inte att de ska få en massa soja och ris. Min 9-åring har ofta värk i smalben/knä/fötter (såpass att vi gav upp bmx-träningen), mineraliseringsstörningar i tandemaljen (medfött), samt en del problem med oro och koncentration. Jag skulle så gärna vilja se hur han mår efter några månader utan gluten (och soja). Om någon vet nån bra läkare i Malmö med omnejd så hojta gärna till. Idealet tänker jag mig som ett läkarintyg som säger att han inte ska äta gluten, vete, råg och soja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts