Gå till innehåll

Vilka råd ska jag ge ... ???

52jo

Recommended Posts

Vilka råd ska jag ge ….???

Min bror har diabetes, Han äter inte LCHF, han har i stort sett slutat med godis, sötfikabröd och i viss mån övrigt bröd. Han äter däremot potatis och ris som vanligt. 

Hans läkare har avvaktat med insättande av statiner för att se om hans kolestrol går ner av att han motionerar (han går flera km per dag regelbundet)

Resultatet av det har blivit att han har

Triglycerider 2.1

Kolesterol 7.5

HDL 1.4

LDL 4.9            tidigare mätning  4,2

LDL/HDL 3.6

Han har fina kranskärl, har genomgått en ablation och äter i dag waran.

Han har som vi alla andra hört om de biverkningar som statiner kan ge och känner sig orolig över dessa. Men vågar han avstå från statiner när han har diabetes

Han har även funderat över att börja äta LCHF eftersom hans sockervärden successivt ökar. Han äter i dagsläget ingen medicin för sin diabetes.

Men han resonerar som så att utifall han börjar med LCHF så 

• kommer hans LDL att stiga ytterligare och han anser då att risken för att få en hjärtinfarkt ökar
  • han kan riskera att gå ner ytterligare i vikt (är i dag oerhört smal)
  • Han väger då risken av att få en hjärtinfarkt p g a för höga kolestrolvärden mot de problem han kan få av sin diabetes och finner då att oron för hjärtinfarkt överväger

Jag å min sida hävdar att hans diabetes är betydligt farligare än utifall hans LDL skulle stiga

Han vill ju inte äta statiner och väljer han att avstå så blir troligtvis hans apokvot betydligt bättre med LCHF än utan. Hans triglycerider blir bättre, hans HDL blir bättre och hans LDL förändras i antal och storlek även om volymen ökar. 

Hans långtidssocker blir bättre.

Jag har sagt att jag ska lägga ut det här på forumet eftersom det här finns så mycket kunskap om både diabetes och kolestrol och be er att kommentera....

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom din bror redan är lite inne på LCHF så behöver han nog bara läsa på och sätta sej in i vad det går ut på. Att han skulle gå ner i vikt behöver han inte vara så orolig för. Det är inte bara ett sätt att gå ner i vikt. Han kan t o m gå upp i vikt om han väger för lite. Det är en viktreglerande kost.

Be din bror gå in på kostdoktorns startsida och välja snabbkurs i kolesterol under rubriken hälsa. Lyckas aldrig länka till sidor annars hade jag gjort det :unsure:. Du verkar ha full koll på det här med kolesterol. Det du skriver är precis så jag har uppfattat det. Jag delar din åsikt att diabetes är farligare än att LDL stiger. Om jag inte minns fel så är det väl dom stora fluffiga LDL-partiklarna som ökar och inte dom små hårda. Och det är ju dom små hårda som inte är bra.

Skulle också rekommendera att han läser "Ett sötare blod". Där står bland annat om en sammanställning av 130 000 hjärtpatienter i USA. 7 av 10 hade högt blodsocker. Ingen hade högt kolesterol. Jag tror t o m  att kolesterolet var lågt.

Precis som Lisabet säjer så är bl a diabetes en biverkning av statiner.

Länk till inlägg

Han har större chans att få hjärtinfarkt av att inte ha diabetesen under kontroll!

Och det är diabetesen/hyperinsulinemin som driver de dåliga blodfetterna.

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

Länk till inlägg

Han borde väl i alla fall sluta med allt som drastiskt höjer blodsockret, alltså förutom socker, bröd även ris, potatis, kanske också magra mjölkprodukter etc. Fettkvoten ökar ju då. Det kanske räcker om han är orolig och sen öka ovanjordsgrönsaker för mättnad. Kan han tänka sig att lägga in kortare fasteperioder? Såg just intervjun med Jason Fung här på medlemssidorna. Han ordinerar sina diabetespatienter lååååååånga fasteperioder.

Länk till inlägg

Titta tillsammans på den här utmärkta intervjun av Fung på Kostdoktorns medlemssidor med svensk undertext.

http://www.kostdoktorn.se/intervjuer/fung

Fundera sedan på alternativen.

1. "Normal" kost: Diabetes MED insulin och statiner och lite lägre LDL

2. LCHF: Symptomfri diabetes utan insulin och utan statiner med högt HDL och låga Triglycerider och kanske lite högre LDL.

Argumentet för alternativ ett är kanske att man upplever att livskvalitén minskar dramatiskt om man inte kan äta stora mängder kolhydrater, så det är värt sjukdom och förtida död.

Länk till inlägg

Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt.

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632

Länk till inlägg

Normalkost gör att din bror befinner sig på ett sluttande plan som obönhörligen leder mot svåra följder av sin sjukdom

Normalkost + motion gör att planet sluttar lite mindre och det tar lite längre tid att bli sjuk

Lchf slår effektivt undan benen på dom negativa följderna av insulinresistens eller typ-2 diabetes

Lchf + fasta botar hela sjukdomen

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...