Nybörjarn Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Jag har försökt läsa på lite om tarmflora. Jag har en autoimmun sjukdom och försöker därför äta antiinflammatoriskt. LCHF hjälper väldigt mycket i sig, men att sedan gå vidare och utesluta mjölkprotein, växtoljor osv samt att minska radikalt på fläsk (eftersom grisarna föds upp på spannmål) och öka intaget av fet fisk hjälper mycket mycket mer. Så för att köra det här till det extrema och bli helt fri från symptom (frisk) så läste jag om bland annat Amy Myers och andra och fick mer tips om att utesluta vissa nötter m.m. En av anledningarna till att maten är antiinflammatorisk är att den göder rätt tarmbakterier, medan fel tarmbakterier lever på socker m.m. När man har för ensidig tarmflora (övervikt av fel bakterier) så kan det leda till inflammation.Då tänkte jag att det skulle vara bra att få i sig bakterieodlingar av goda bakterier samtidigt som man lägger om kosten. Men när man söker efter sådana så hittar man bara bakterier som föds upp i yoghurt. Eftersom yoghurt innehåller vassle (mjölkprotein) och laktos (mjölksocker) som ju ska göda dåliga tarmbakterier så borde det väl inte vara en bra källa till goda tarmbakterier? Eller? Så var hittar man de goda tarmbakterierna?Eller följer de med maten och annat in i kroppen av sig själva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Hej! Jag är i lite liknande läge med autoimmun sjukdom.Jag äter surkål av märket plivit trade, jag köper den i grönsaksdisken på willys. Tydligen finns den som strimlad också, men den jag köper är i hela huvuden som jag hackar upp och sedan tar lite av till nästan varje måltid jag äter hemma. Ingen mjölk i det En del surkål är pastöriserad, det är ju ingen bra grej när det är bakterierna en vill åt, och en del har tillsats av citronsyra vilket jag undviker. Annars går det ju att brygga kombucha om man vill, jag gör det i perioder. Och så har jag börjat med bokashikompostering och tänker att det väl borde öka halterna bra bakterier i hemmet Det finns också pro&prebiotika att köpa som piller förstås. Jag har inte testat det på ett tag, för surkålen verkar räcka för mig i nuläget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Grejen med bakterieflororna är att det inte är så lätt att återskapa dom i vuxen ålder när det väl har börjat gå snett med dom Det är som med ett fungerande ekosystem som funkat bra på planeten i årmiljoner Saker kan dock ändras snabbt om bara någon eller några arter försvinner Tack vare detta kan hela systemet kollapsa På samma sätt är det med vår tarmflora hudflora eller nasalflora när arter försvinner eller skadegörare kommer till Hur ska man veta vad man bör sätta till eller dra ifrån för att det ska fungera igen? Industrin vill förstås få oss att tro att dom har lyckats patentera och paketera den ultimata välgöraren som dom sedan kränger som probiotika i kyldisken Möjligheten att det ska bota en kraschad tarmflora är väl ungefär lika stor som när ett ekosystem förlorat balansen för att lejonen försvunnit och vi försöker bota det genom att släppa ut några sköldpaddor istället Givetvis kan man ändå försöka med olika probiotika som marknaden erbjuder men jag tror man kommer längre med att se till att prebiotika finns närvarande typ RS inulin kollagen och andra fibrer/proteiner som kan mata upp en skadad population Sen bör man nog sluta vara så rädd för att komma i kontakt med verkligheten för det är nog där arterna som fattas fortfarande finns att finna Kanske bör man dra på sig shortsen kasta undan skorna och bege sig ut i grösakslandet och böka runt Troligen bör man sluta vara så noggrann med att tvätta och skala sina grönsaker (..eller ens sig själv) och öht vara för hypersensitiv mot lite skit i hörnen 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Jag tycker Prescript Assist fungerar mycket bra, läs tråd också. http://forum.kostdoktorn.se/topic/3042-mj%C3%B6lksyrabakterier/ Kan beställas här: http://www.femalebalanceshop.com/prescript-assist Om jag förstått så är detta ett gäng jordbakterier som städar upp och sedan dör, de populerar inte tarmen. En rejäl städning tror jag de flesta behöver med jämna mellanrum. Surkål, och surkålsvätska ska vara utmärkt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted April 24, 2015 Author Share Posted April 24, 2015 Ett sätt att börja från tomt blad skulle väl vara att gå på en antibiotikakur och sedan fylla på med goda bakterier? Mycket av det du nämner gör jag och har gjort länge, även innan jag hade en tanke på tarmflora. Jag äter vilda bär som de är, frukter direkt från träden i trädgården, morötter, rabarber m.m. med ätligt skal sköljer jag bara av, skalar aldrig. (Jag äter en del söta växter på sommaren) Jag slutade med tvål och schampo för länge sedan (utom när det finns behov, som smörjfett på händerna). Jag gör en del grovarbete som innebär "hygienbrister". m.m. Jag kommer förvisso ihåg att jag efter någon penicillinkur drack Kefir just för att ordna magen, och då blev imponerad av hur "frisk" jag blev. Men det är ju svårt att veta om det var det huvudsakliga tillfriksnandet som fick allt att kännas lättare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Håller med ovan om Prescript-Assist. Tror även denna är bra: http://www.amazon.co.uk/dp/B004SGO4DG/ref=pe_385721_37986871_TE_item_image 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Sempers magdroppar har jag sett rekommenderas inom LCHF-sfären även för vuxna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Jag har köpt Precript-Assist här: http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm= 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Borde man inte köpta lite olika... är väl bättre ju mer olika stammar man har? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Borde man inte köpta lite olika... är väl bättre ju mer olika stammar man har? Så tänker jag också. Därför tar jag periodvis både Prescript-Assist och Bio-Kult. De bakteriestammar som finns i dessa stämmer väl med Martina Johanssons tabell över nyttiga sorter i Appendix I i hennes bok "Magstarkt!", så det väljer jag att lita på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Så tänker jag också. Därför tar jag periodvis både Prescript-Assist och Bio-Kult. De bakteriestammar som finns i dessa stämmer väl med Martina Johanssons tabell över nyttiga sorter i Appendix I i hennes bok "Magstarkt!", så det väljer jag att lita på. Men är det inte motsägelsefullt att bakterier som finns i varor där de lever av laktos och vassle skulle vara nyttiga samtidigt som laktos och vassle göder dåliga bakterier i tarmen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Jag kommer förvisso ihåg att jag efter någon penicillinkur drack Kefir just för att ordna magen, och då blev imponerad av hur "frisk" jag blev. Men det är ju svårt att veta om det var det huvudsakliga tillfriksnandet som fick allt att kännas lättare. Under två antibiotikakurer som jag tvingades till p g a en boreliainfektion åt jag fil, lactiplus och surkål varje dag. Efteråt var min mage bättre än på många många år. Jag undrar om denna kombination ledde till att de goda bakterierna fick ett övertag igen? Effekten var verkligen påtaglig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Så tänker jag också. Därför tar jag periodvis både Prescript-Assist och Bio-Kult. De bakteriestammar som finns i dessa stämmer väl med Martina Johanssons tabell över nyttiga sorter i Appendix I i hennes bok "Magstarkt!", så det väljer jag att lita på. Var köper du bio-kult? Prescript-Assist är ju tokdyrt men det kanske är värt pengarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Var köper du bio-kult? Prescript-Assist är ju tokdyrt men det kanske är värt pengarna? Bio-Kult köper jag på Amazon UK, se länken ovan. Prescript-Assist är dyrt, jag köper typ två gånger om året så delar jag burken med min fru, en om dagen. Tror att jordbakterierna är nyttiga och värda pengarna... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Jag har roterat mellan Prescript Assist och Holistics Lactovitalis med mkt goda resultat. Både Chris Kresser och Grace Liu, farmaceut med stor insikt om tarmflora, anser ju att Prescript Assist är bra. Liu nämnde denna jordbaserade probiotika på Paleo f(x). http://drbganimalpharm.blogspot.se/2015/04/updates-new-website-launch-gut.html Jag tar Lactovitalis eftersom jag litar på Holistics produkter och den innehåller B Longum, en stam som enligt Liu saknas vid nästan alla sjukdomar. (Såg att Bio-Kult också hade B Longum i sin probiotika) Ja, de är dyra preparat men man behöver ju inte äta probiotika varje dag om man inte t ex är jätteförkyld. Jag satsar gärna på det som anses säkert och har hög kvalitet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Under två antibiotikakurer som jag tvingades till p g a en boreliainfektion åt jag fil, lactiplus och surkål varje dag. Efteråt var min mage bättre än på många många år. Jag undrar om denna kombination ledde till att de goda bakterierna fick ett övertag igen? Effekten var verkligen påtaglig. Jag är en autoimmun typ, och min mage har verkligen varit superrisig under väldigt många år. Av lite olika anledningar så har jag varit tvungen att äta flera kurer antibiotika under detta år, och då pratar vi bredspektrum, som tar det mesta i bakterieväg Jag har varit ganska noga med att fylla på med probiotika, både från syrade grönsaker, youghurt med bacillurer i och från tabletter och kapslar. Döm om min förvåning (peppar, peppar) så har magen repat sig och fungerat bättre och bättre för varje antibiotikakur. Min teori för tillfället är att i mitt fall så har de "elaka" bakterierna tidigare tagit över, men har nu med antibiotikans hjälp fått lov att vika sig och ge plats åt de "goda" bakterierna med probiotikans hjälp En teori, men jag vet inte . . . 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Probiotika från greatlife.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Jättefin tecknad film i ämnet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Jag är en autoimmun typ, och min mage har verkligen varit superrisig under väldigt många år. Av lite olika anledningar så har jag varit tvungen att äta flera kurer antibiotika under detta år, och då pratar vi bredspektrum, som tar det mesta i bakterieväg Jag har varit ganska noga med att fylla på med probiotika, både från syrade grönsaker, youghurt med bacillurer i och från tabletter och kapslar. Döm om min förvåning (peppar, peppar) så har magen repat sig och fungerat bättre och bättre för varje antibiotikakur. Min teori för tillfället är att i mitt fall så har de "elaka" bakterierna tidigare tagit över, men har nu med antibiotikans hjälp fått lov att vika sig och ge plats åt de "goda" bakterierna med probiotikans hjälp En teori, men jag vet inte . . . Jag tror benhårt på din teori! Jag betraktar den redan som ett konstaterat faktum 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Syrar man grönsaker själv behöver man inte syra dem i vassle. Det kan gå att syra dem i en saltlake med jodfritt salt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Bio-Kult köper jag på Amazon UK, se länken ovan. Prescript-Assist är dyrt, jag köper typ två gånger om året så delar jag burken med min fru, en om dagen. Tror att jordbakterierna är nyttiga och värda pengarna... Prescript-Assist är nu beställt från Tarja Runfeldt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybörjarn Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Ingen som har en teori kring det här med att äta bakteriekulturer som lever i en matvara som om man själv äter matvaran skulle göda de onda bakterierna?Är det inte en logisk tanke att sådana bakterier borde vara av den onda sorten?Sedan undrar jag över det här med att äta brobiotika flera gånger, varför gör man det? Om man har fått i sig en bakteriestam och sedan äter på ett sätt som göder de bakterierna, varför behöver man tillföra samma stam igen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted April 28, 2015 Popular Post Share Posted April 28, 2015 Det finns nog ingen perfekt bakteriestam som löser alla problem för alla människor Jag tror man ska tänka lite ekosystem och kost istället Det ska säkert inte vara samma bakterieflora i en frisk inuit som i en frisk masai eftersom dom har olika krubb Det är nog därför probiotika sällan löser problemet långsiktigt Det går inte att plantera blåsippor i en regnskog bara för att dom fungerar på en svensk sommaräng Tekniken med probiotika behöver nog förfinas väldigt mycket så man begriper vem som behöver vad Dagens probiotika är nog som att öppna motorhuven på bilen och stänka olja lite överallt och hoppas på att något hamnar där det ska 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne I Jämtland Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Jag gjorde som så att jag beställde en burk Complete Probiotics direkt från USA. 180 kapslar, tio olika bakteriestammar och drygt 70 miljarder bakterier per dagsdos a' 2 kapslar. Fungerar perfekt. Prescript assist är också väldigt bra. http://shop.mercola.com/product/complete-probiotics-with-70-billion-cfug-180-per-bottle-1-bottle,673,22,0.htm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Mark Sisson (Mark´s Daily Apple) har precis släpp en ny blandning jordbakterier i sin nya Primal Flora. Har inte testat med Mark brukar veta vad han sysslar med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Man kan ju äta bajs också. Då från någon som har en bra tarmflora, förstås. Det funkar och rätt billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Man kan ju äta bajs också. Då från någon som har en bra tarmflora, förstås. Det funkar och rätt billigt. Äta bajs är nog inte så bra - då är risken stor att du blir sjuk. Däremot att använda bajs från någon som har en bra tarmflora och få den som "lavemang" - inplanterad bakvägen, är ju en möjlig metod. Faktiskt haft allvarliga funderingar på detta själv på grund av min besvärliga mage... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hurley Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Jag undrar hur man äter för att föda den goda tarmfloran? Har jag förstått rätt om att RS (typ potatismjöl?) är bra? Är olika slags frön (linfrö, sesamfrö, pumpakärnor) bra mat för den goda tarmfloran? Hur är det med fiberhusk? Tacksam för svar! (Hoppas ingen tar illa upp för min trådkapning.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Äta bajs är nog inte så bra - då är risken stor att du blir sjuk. Däremot att använda bajs från någon som har en bra tarmflora och få den som "lavemang" - inplanterad bakvägen, är ju en möjlig metod. Faktiskt haft allvarliga funderingar på detta själv på grund av min besvärliga mage... Ja, själva bajs-inmundigar-metoden har jag dålig koll på. Men jag vet att en kvinna har blivit räddad till livet mha sin makes avföring (Illustrerad Vetenskap). Sen tror jag inte på att annans bajs, eller egen, skulle vara ohälsosam. Varenda katt och hund skulle vara döda om det nu vore skadligt. Vi är uppbyggda av bakterier, till typ 97%, så varför skulle inte dessa också fungera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ja, själva bajs-inmundigar-metoden har jag dålig koll på. Men jag vet att en kvinna har blivit räddad till livet mha sin makes avföring (Illustrerad Vetenskap). Sen tror jag inte på att annans bajs, eller egen, skulle vara ohälsosam. Varenda katt och hund skulle vara döda om det nu vore skadligt. Vi är uppbyggda av bakterier, till typ 97%, så varför skulle inte dessa också fungera? Bajs innehåller bakterier som vi blir sjuka av om vi äter dem. E-coli är ju sånt som kan ge ordentlig magsjuka... De behöver ta sig direkt till tarmen, helst till tjocktarmen och då är "bakvägen" den bästa vägen. Annars kan de stryka med på väg genom tunntarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 David Perlmutters nya bok "Brain Maker" är nu beställningsbar t.ex. här: http://www.bokus.com/bok/9781473619357/brain-maker/ Den handlar om kopplingen mellan tarmbakterier och hur hjärnan mår. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 David Perlmutters nya bok "Brain Maker" är nu beställningsbar t.ex. här: http://www.bokus.com/bok/9781473619357/brain-maker/ Den handlar om kopplingen mellan tarmbakterier och hur hjärnan mår. På tal om perlmutter gjorde han nyligen en intressant intervju med Jimmy M på livinlavidalowcarbs podcast. Han diskuterar just lite genrellt kring de hetaste inom tarmflora och koppling till sjukdom. http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Bajs innehåller bakterier som vi blir sjuka av om vi äter dem. E-coli är ju sånt som kan ge ordentlig magsjuka... De behöver ta sig direkt till tarmen, helst till tjocktarmen och då är "bakvägen" den bästa vägen. Annars kan de stryka med på väg genom tunntarmen. Jag har då aldrig blivit sjuk... Inte min son heller. "E. coli är nödvändig för normal matsmältning och utgör en stor andel av tarmfloran (intestinala floran). Antalet E. coli-bakterier i en människas avföring varierar mellan 100 miljarder och 10 biljoner per gram feces" Men jag kan inte utröna när e. coli blir ett toxin och därmed skadligt. Behöver bättre litteratur än wikipedia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Jag har då aldrig blivit sjuk... Inte min son heller. "E. coli är nödvändig för normal matsmältning och utgör en stor andel av tarmfloran (intestinala floran). Antalet E. coli-bakterier i en människas avföring varierar mellan 100 miljarder och 10 biljoner per gram feces" Men jag kan inte utröna när e. coli blir ett toxin och därmed skadligt. Behöver bättre litteratur än wikipedia Eehhh...brukar ni äta bajs?.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Lite skit rensar magen, heter det ju Kollade på Vetenskapens Värld igår, och då handlade det om bakterier och allergi. Vissa forskare tror att den stora ökningen av allergier beror på fattig tarmflora. Personer med allergi har mycket mindre och färre sorters bakterier, än de som inte lider av allergi. Frågan är.....varför får vi inte i oss bakterierna? Det har länge spekulerats om att det beror på att vi har det FÖR rent omkring oss. Det kan nog stämma, tror jag. Hemmet ska skrubbas med olika kemikalier, händerna ska spritas, Maten är så behandlad, så den är nästintill "död". Både för att få så lång hållbarhet som möjligt, men även för att kunderna vill ha det så. Tänk om ICA skulle lägga ut ägg till försäljning, med lite fjädrar och hönsbajs på. Ingen skulle köpa det! Fast det är det mest naturliga. Grönsakerna som vi köper, är tvättade i kemikalier för att hålla länge och för att se rena ut. Plus att de är maskfria.....undrar varför? Kan det vara för att masken inte gillar alla kemikalier, som frukten är behandlad med? Och så säger många att masken inte har nån hjärna, ibland är de smartare än människan. Sen så äter vi inte fermenterad mat i den utsträckningen som vi gjorde förr. Såsom surkål, inlagd gurka mm. Nu behöver inte maten "läggas in", för det finns färskt i affären året runt. Då går vi miste om de goda bakterierna som blir av fermentering. Det var mina två korvören i ämnet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Alla barn får i sig moderns bajs vid naturlig födsel. Sen är barn inte alltid så där noggranna var de stoppar sina fingrar, och i vilken ordning. Sen kan ni ju fundera på hur en normalt aktiv person kan få i sig bajs på ett "naturligt" sätt. En ledtråd är; 69. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Alla barn får i sig moderns bajs vid naturlig födsel. Sen är barn inte alltid så där noggranna var de stoppar sina fingrar, och i vilken ordning. Sen kan ni ju fundera på hur en normalt aktiv person kan få i sig bajs på ett "naturligt" sätt. En ledtråd är; 69. Personligen så avhåller jag mig noga från bajs när jag räknar till 69. Förutsätter en god hygien innan jag ens tänker tanken på att räkna så långt. Å att barnet skulle få i sig moderns bajs när det föds, det hör nog till ovanligheterna. Däremot får de i sig de "goda" bakterierna som finns i slidan. Det anser man ju nu kan vara en anledning till ökade allergier hos barn förlösta med kejsarsnitt, att de missat att "döpas" i dessa goda bakerier. Anala bakterier i slidan eller dess närhet är det som ökar risken för kvinnan att få urinvägsinfektion. Därför gäller det verkligen att tänka på hygienen och i vilken ordning men provar det ena eller andra hålet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Sedan undrar jag över det här med att äta brobiotika flera gånger, varför gör man det? Om man har fått i sig en bakteriestam och sedan äter på ett sätt som göder de bakterierna, varför behöver man tillföra samma stam igen? Undrar också över detta, någon? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 *bump* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 20, 2015 Share Posted May 20, 2015 Undrar också över detta, någon? Mest för att företagen som tillverkar probiotikan ska bli rika på oss Det är ju en helt perfekt produkt för tillverkarna Vi förespeglas att vi ständigt måste tillföra dessa "välgörande småkryp" för att må bra Om vi däremot reflekterar lite över vad som sker förstår vi bättre varför det fungerar så illa 1. Man singlar ut en eller ett par bakteriesorter som inte är speciellt motståndskraftiga eller tuffa men som "anses" ha någon speciell effekt och troligen också är patenterade av probiotikaföretaget 2. Man tillsätter dom i för liten mängd i produkten Ibland är det inte många som är vid liv när vi väl häller upp filen i tallriken 3. Allt som vi intar genom munnen åker ner i ett saltsyrabad i magen vilket slår ihjäl nästan alla bakterier innan dom hunnit ner i tarmen vilket är avsikten med dom 4. Om någon mot förmodan lyckas ta sig ner till tarmen finns där inte rätt föda för den nya "imigranten" så den svälter ihjäl och manövreras ut av de redan etablerade bakterierna i tarmens ekosystem 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Mest för att företagen som tillverkar probiotikan ska bli rika på oss Det är ju en helt perfekt produkt för tillverkarna Vi förespeglas att vi ständigt måste tillföra dessa "välgörande småkryp" för att må bra Om vi däremot reflekterar lite över vad som sker förstår vi bättre varför det fungerar så illa 1. Man singlar ut en eller ett par bakteriesorter som inte är speciellt motståndskraftiga eller tuffa men som "anses" ha någon speciell effekt och troligen också är patenterade av probiotikaföretaget 2. Man tillsätter dom i för liten mängd i produkten Ibland är det inte många som är vid liv när vi väl häller upp filen i tallriken 3. Allt som vi intar genom munnen åker ner i ett saltsyrabad i magen vilket slår ihjäl nästan alla bakterier innan dom hunnit ner i tarmen vilket är avsikten med dom 4. Om någon mot förmodan lyckas ta sig ner till tarmen finns där inte rätt föda för den nya "imigranten" så den svälter ihjäl och manövreras ut av de redan etablerade bakterierna i tarmens ekosystem Vad säger ni andra om dufvas svar? Dör större delen av bakterierna när de kommer ner i magen? Är det därför man måste fylla på med nya varje dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Dufva har rätt, bakterier bryts ner i magsäcken! Det finns dock mat där bakterier är mer inbakade i maten, surkål och surströming! De har betydligt större chans att överleva. Lika är det med skadliga bakterier, campylobakter och salmonella. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Syrar man grönsaker själv behöver man inte syra dem i vassle. Det kan gå att syra dem i en saltlake med jodfritt salt. Ja det går jättebra! jag har. salt, ett rivet ekologiskt äpple med skal och kärnhus samt litet kummin och enbär om man vill. På Hälsa som livsstil så kan man läsa om hur man gör. Det är inte svårt, och blir gott. Tillfredsställande också att kunna fixa det själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2016 Share Posted January 4, 2016 Ja det går jättebra! jag har. salt, ett rivet ekologiskt äpple med skal och kärnhus samt litet kummin och enbär om man vill. På Hälsa som livsstil så kan man läsa om hur man gör. Det är inte svårt, och blir gott. Tillfredsställande också att kunna fixa det själv. Glömde säga att jag häller litet god olivolja på och tar ett tag med pepparkvarnen innan jag äter surkålen kall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Dufva har rätt, bakterier bryts ner i magsäcken! Det finns dock mat där bakterier är mer inbakade i maten, surkål och surströming! De har betydligt större chans att överleva. Meningslöst köpa bakterier på burk alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Inte om du köper dem i surströmings- /surkåls-burkar.. kimchi/liknade! Sen så.. det är rätt troligt att just sådana livsmedel med levande "hälsobakterier" innehåller dels föda för dessa och påverkar miljön i magtarmkanalen så att dessa frodas. Oså.. vissa läkemedel kapslar man så att de skall överleva magsyran, man kan göra så även för annat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Dette kan bli interessant. . . men også litt ekkelt: http://arstechnica.com/science/2016/01/freeze-dried-poop-pills-being-tested-for-obesity-treatment/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Tistelvind har syrade grönsaker som hjälper min mage mycket. Finns olika sorter. Brukar finnas i alla eko-butiker, men kan även hittas på coop ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts