Nybörjarn

Var hitta nyttiga tarmbakterier?

Recommended Posts

Man kan ju äta bajs också. Då från någon som har en bra tarmflora, förstås. Det funkar och rätt billigt.

Äta bajs är nog inte så bra - då är risken stor att du blir sjuk. Däremot att använda bajs från någon som har en bra tarmflora och få den som "lavemang" - inplanterad bakvägen, är ju en möjlig metod.

Faktiskt haft allvarliga funderingar på detta själv på grund av min besvärliga mage...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur man äter för att föda den goda tarmfloran? Har jag förstått rätt om att RS (typ potatismjöl?) är bra? Är olika slags frön (linfrö, sesamfrö, pumpakärnor) bra mat för den goda tarmfloran? Hur är det med fiberhusk? Tacksam för svar! :)

(Hoppas ingen tar illa upp för min trådkapning.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äta bajs är nog inte så bra - då är risken stor att du blir sjuk. Däremot att använda bajs från någon som har en bra tarmflora och få den som "lavemang" - inplanterad bakvägen, är ju en möjlig metod.

Faktiskt haft allvarliga funderingar på detta själv på grund av min besvärliga mage...

Ja, själva bajs-inmundigar-metoden har jag dålig koll på. Men jag vet att en kvinna har blivit räddad till livet mha sin makes avföring (Illustrerad Vetenskap). Sen tror jag inte på att annans bajs, eller egen, skulle vara ohälsosam. Varenda katt och hund skulle vara döda om det nu vore skadligt.

Vi är uppbyggda av bakterier, till typ 97%, så varför skulle inte dessa också fungera? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, själva bajs-inmundigar-metoden har jag dålig koll på. Men jag vet att en kvinna har blivit räddad till livet mha sin makes avföring (Illustrerad Vetenskap). Sen tror jag inte på att annans bajs, eller egen, skulle vara ohälsosam. Varenda katt och hund skulle vara döda om det nu vore skadligt.

Vi är uppbyggda av bakterier, till typ 97%, så varför skulle inte dessa också fungera? 

Bajs innehåller bakterier som vi blir sjuka av om vi äter dem. E-coli är ju sånt som kan ge ordentlig magsjuka...

De behöver ta sig direkt till tarmen, helst till tjocktarmen och då är "bakvägen" den bästa vägen. Annars kan de stryka med på väg genom tunntarmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

David Perlmutters nya bok "Brain Maker" är nu beställningsbar t.ex. här: http://www.bokus.com/bok/9781473619357/brain-maker/

Den handlar om kopplingen mellan tarmbakterier och hur hjärnan mår.

På tal om perlmutter gjorde han nyligen en intressant intervju med Jimmy M på livinlavidalowcarbs podcast. Han diskuterar just lite genrellt kring de hetaste inom tarmflora och koppling till sjukdom. http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bajs innehåller bakterier som vi blir sjuka av om vi äter dem. E-coli är ju sånt som kan ge ordentlig magsjuka...

De behöver ta sig direkt till tarmen, helst till tjocktarmen och då är "bakvägen" den bästa vägen. Annars kan de stryka med på väg genom tunntarmen.

Jag har då aldrig blivit sjuk... Inte min son heller. 

"E. coli är nödvändig för normal matsmältning och utgör en stor andel av tarmfloran (intestinala floran). Antalet E. coli-bakterier i en människas avföring varierar mellan 100 miljarder och 10 biljoner per gram feces" Men jag kan inte utröna när e. coli blir ett toxin och därmed skadligt. Behöver bättre litteratur än wikipedia :)  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har då aldrig blivit sjuk... Inte min son heller. 

"E. coli är nödvändig för normal matsmältning och utgör en stor andel av tarmfloran (intestinala floran). Antalet E. coli-bakterier i en människas avföring varierar mellan 100 miljarder och 10 biljoner per gram feces" Men jag kan inte utröna när e. coli blir ett toxin och därmed skadligt. Behöver bättre litteratur än wikipedia :)  

Eehhh...brukar ni äta bajs?..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite skit rensar magen, heter det ju  ;)

Kollade på Vetenskapens Värld igår, och då handlade det om bakterier och allergi. Vissa forskare tror att den stora ökningen av allergier beror på fattig tarmflora. Personer med allergi har mycket mindre och färre sorters bakterier, än de som inte lider av allergi.

Frågan är.....varför får vi inte i oss bakterierna? 

Det har länge spekulerats om att det beror på att vi har det FÖR rent omkring oss. Det kan nog stämma, tror jag. 

Hemmet ska skrubbas med olika kemikalier, händerna ska spritas, Maten är så behandlad, så den är nästintill "död". Både för att få så lång hållbarhet som möjligt, men även för att kunderna vill ha det så. Tänk om ICA skulle lägga ut ägg till försäljning, med lite fjädrar och hönsbajs på. Ingen skulle köpa det! Fast det är det mest naturliga.

Grönsakerna som vi köper, är tvättade i kemikalier för att hålla länge och för att se rena ut. Plus att de är maskfria.....undrar varför? Kan det vara för att masken inte gillar alla kemikalier, som frukten är behandlad med? Och så säger många att masken inte har nån hjärna, ibland är de smartare än människan.

Sen så äter vi inte fermenterad mat i den utsträckningen som vi gjorde förr. Såsom surkål, inlagd gurka mm. Nu behöver inte maten "läggas in", för det finns färskt i affären året runt. Då går vi miste om de goda bakterierna som blir av fermentering.

Det var mina två korvören i ämnet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla barn får i sig moderns bajs vid naturlig födsel. Sen är barn inte alltid så där noggranna var de stoppar sina fingrar, och i vilken ordning.

Sen kan ni ju fundera på hur en normalt aktiv person kan få i sig bajs på ett "naturligt" sätt. En ledtråd är; 69.  :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla barn får i sig moderns bajs vid naturlig födsel. Sen är barn inte alltid så där noggranna var de stoppar sina fingrar, och i vilken ordning.

Sen kan ni ju fundera på hur en normalt aktiv person kan få i sig bajs på ett "naturligt" sätt. En ledtråd är; 69.  :o

Personligen så avhåller jag mig noga från bajs när jag räknar till 69. Förutsätter en god hygien innan jag ens tänker tanken på att räkna så långt.

Å att barnet skulle få i sig moderns bajs när det föds, det hör nog till ovanligheterna. Däremot får de i sig de "goda" bakterierna som finns i slidan. Det anser man ju nu kan vara en anledning till ökade allergier hos barn förlösta med kejsarsnitt, att de missat att "döpas" i dessa goda bakerier.

Anala bakterier i slidan eller dess närhet är det som ökar risken för kvinnan att få urinvägsinfektion. Därför gäller det verkligen att tänka på hygienen och i vilken ordning men provar det ena eller andra hålet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan undrar jag över det här med att äta brobiotika flera gånger, varför gör man det? Om man har fått i sig en bakteriestam och sedan äter på ett sätt som göder de bakterierna, varför behöver man tillföra samma stam igen?

Undrar också över detta, någon?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar också över detta, någon?

Mest för att företagen som tillverkar probiotikan ska bli rika på oss :rolleyes:

Det är ju en helt perfekt produkt för tillverkarna

Vi förespeglas att vi ständigt måste tillföra dessa "välgörande småkryp" för att må bra

Om vi däremot reflekterar lite över vad som sker förstår vi bättre varför det fungerar så illa

1. Man singlar ut en eller ett par bakteriesorter som inte är speciellt motståndskraftiga eller tuffa men som "anses" ha någon speciell

effekt och troligen också är patenterade av probiotikaföretaget

2. Man tillsätter dom i för liten mängd i produkten

Ibland är det inte många som är vid liv när vi väl häller upp filen i tallriken

3. Allt som vi intar genom munnen åker ner i ett saltsyrabad i magen vilket slår ihjäl nästan alla bakterier innan dom hunnit ner i

tarmen vilket är avsikten med dom

4. Om någon mot förmodan lyckas ta sig ner till tarmen finns där inte rätt föda för den nya "imigranten" så den svälter ihjäl

och manövreras ut av de redan etablerade bakterierna i tarmens ekosystem

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest för att företagen som tillverkar probiotikan ska bli rika på oss :rolleyes:

Det är ju en helt perfekt produkt för tillverkarna

Vi förespeglas att vi ständigt måste tillföra dessa "välgörande småkryp" för att må bra

Om vi däremot reflekterar lite över vad som sker förstår vi bättre varför det fungerar så illa

1. Man singlar ut en eller ett par bakteriesorter som inte är speciellt motståndskraftiga eller tuffa men som "anses" ha någon speciell

effekt och troligen också är patenterade av probiotikaföretaget

2. Man tillsätter dom i för liten mängd i produkten

Ibland är det inte många som är vid liv när vi väl häller upp filen i tallriken

3. Allt som vi intar genom munnen åker ner i ett saltsyrabad i magen vilket slår ihjäl nästan alla bakterier innan dom hunnit ner i

tarmen vilket är avsikten med dom

4. Om någon mot förmodan lyckas ta sig ner till tarmen finns där inte rätt föda för den nya "imigranten" så den svälter ihjäl

och manövreras ut av de redan etablerade bakterierna i tarmens ekosystem

Vad säger ni andra om dufvas svar?

Dör större delen av bakterierna när de kommer ner i magen?

Är det därför man måste fylla på med nya varje dag?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dufva har rätt, bakterier bryts ner i magsäcken!

Det finns dock mat där bakterier är mer inbakade i maten, surkål och surströming!

De har betydligt större chans att överleva.

Lika är det med skadliga bakterier, campylobakter och salmonella.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syrar man grönsaker själv behöver man inte syra dem i vassle. Det kan gå att syra dem i en saltlake med jodfritt salt.

Ja det går jättebra! jag har. salt, ett rivet ekologiskt äpple med skal och kärnhus samt litet kummin och enbär om man vill. På Hälsa som livsstil så kan man läsa om hur man gör. Det är inte svårt, och blir gott. Tillfredsställande också att kunna fixa det själv.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går jättebra! jag har. salt, ett rivet ekologiskt äpple med skal och kärnhus samt litet kummin och enbär om man vill. På Hälsa som livsstil så kan man läsa om hur man gör. Det är inte svårt, och blir gott. Tillfredsställande också att kunna fixa det själv.

Glömde säga att jag häller litet god olivolja på och tar ett tag med pepparkvarnen innan jag äter surkålen kall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dufva har rätt, bakterier bryts ner i magsäcken!

Det finns dock mat där bakterier är mer inbakade i maten, surkål och surströming!

De har betydligt större chans att överleva.

Meningslöst köpa bakterier på burk alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte om du köper dem i surströmings- /surkåls-burkar.. kimchi/liknade!

Sen så.. det är rätt troligt att just sådana livsmedel med levande "hälsobakterier" innehåller dels föda för dessa och påverkar miljön i magtarmkanalen så att dessa frodas.

Oså.. vissa läkemedel kapslar man så att de skall överleva magsyran, man kan göra så även för annat.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu