Linen Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Nyfikna jag undrar vad Du äter en dag på strikt Lchf!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Kortfattat så här när jag åt som mest strikt i höstas: http://www.kostdoktorn.se/kostdoktor-i-optimal-ketos/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Kortfattat så här när jag åt som mest strikt i höstas:http://www.kostdoktorn.se/kostdoktor-i-optimal-ketos/ Tack snälla Doktorn Jätte bra initiativ till att ha en dag då du svarar det uppskattas mycket tro jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Frukost blir det bara ett par koppar kaffe, aldrig hungrig på morgonen. Lunch vid 11-12, gärna omelett på 2 ägg med ost. Till det några oliver. Middag vid 18. Lax med aioli, till det spenat snabbt stekt i vitlökssmör, supergott! För mig räcker det med mat 2 ggr per dag men det måste vara varm mat, då är jag mätt och nöjd hela dagen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vet inte riktigt hur strikt jag är, det kan någon kolla upp som är lite mer noggrann än vad jag är. En normal dag äter jag i vilket fall ungefär så här: Frukost: smoothie gjord på turkisk yoghurt, keso och antingen avocado eller frysta bär (blåbär/hallon) Lunch: hemlagat, t.ex. kycklinggryta med svamp och purjolök, grädde och cf i, Till det t.ex. coleslaw a la LCHF. Kvällsmat: 3 kokta ägg och ett glas mjölk. Så där mellan tummen och pekfingret känns det ganska strikt, eller vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vet inte riktigt hur strikt jag är, det kan någon kolla upp som är lite mer noggrann än vad jag är. En normal dag äter jag i vilket fall ungefär så här: Frukost: smoothie gjord på turkisk yoghurt, keso och antingen avocado eller frysta bär (blåbär/hallon) Lunch: hemlagat, t.ex. kycklinggryta med svamp och purjolök, grädde och cf i, Till det t.ex. coleslaw a la LCHF. Kvällsmat: 3 kokta ägg och ett glas mjölk. Så där mellan tummen och pekfingret känns det ganska strikt, eller vad tycker ni? Hmm.. Min erfarenhet är att alla de mejeriprodukterna gör att du snabbt kvalificerar dig att köra en ganska liberal LCHF. Avocadon och de frysta bären och är också små bovar som man inte riktigt uppfattar att det skall göra så stort skillnad. Vad tror ni andra? Har du räknat på hur många gram du får i dig på en dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Köttfärsbiff med kryddsmör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lott_91 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 helt normal dag; frukost: grekisk eller turkisk eller rysk youghurt med frysta tranbär och blåbär samt linfrö och solrosfrö.lunch: kött med mycket sallad eller enbart sallad (eftersom jag äter i skolan och väljer vad som finns)middag: kött/fågel med broccoli/blomkål och gräddsås håller mig bra mätt på frukosten, lunchen å andra sidan kan göra mig hungrig innan jag kommit hem, men detta åtgärdas i sådana fall med en kaffe med grädde på eftermiddagen Efter middagen håller jag mig mätt till nästa morgon. Ifall jag av någon anledning blir hungrig äter jag ett kokt ägg eller ett par ostskivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 På vardagar ser det ungefär ut såhär: Frukost: MBC (1msk smör, 1tsk kokos olja, 2dl kaffe) Lunch: kött, sås med grädde och kokt grönsak Middag: som lunchen Kvällssnacks: lite nötter eller ostrullar med smör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lotth Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Detta funkar för mig sedan snart 4 år med LCHF- Frukost: Eget bakat nöt-eller mandelbröd med bregott. Ost eller skinka. 1 kokt ägg, kaffe med grädde. Varierar med turkisk yoghurt och lite blåbär/hallon, linfrön, pumpakärnor och solrosfrön. Lunch: Gårdagens middag. Någon bit kött eller fisk alt. gryta med stekta grönsaker (i olivolja, smör och kokosolja) eller en sallad med egen vinegrette. Ev. kaffe efter maten med grädde. Innan hemgång från jobbet: Några egenrostade mandlar om jag har behov. Middag: Som lunchen, gör tillräckligt att ta med nästa dag. Espresso med en liten bit mörk (minst 70 %) choklad. Har ingen aning om hur mycket kolhydrater detta ger/dag, men blir mätt och har en mage som aldrig krånglar längre! Dessutom hade jag tidigare värk i leder som kunde vandra runt i olika delar, men är nu helt borta. Gick i början ner i vikt, men står nu i princip still, så jag har väl hittat där jag ska ligga tror jag. Är 162 cm och väger mellan 60-62 kg, vilket väl kan anses normalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Har ingen aning om jag är strikt eller ej, men så här ser min dag ut ungefär: Frukost: 1-2 ägg med örtsalt, frökex med mycket smör och ost, kaffe med gräde. El. Äggröra med två ägg, grädde och stekt i mycket smör och kaffe med grädde. Lunch: oftast rester, en gryta eller bara kött av nöt, älg, köttfärs, fisk el fågel med kryddsmör någon varm eller kall grönsak. Ibland majonäs/cremfraiche dressing istället för smöret. Middag: samma som lunchen. Under dagen kan det bli 2-3 koppar kaffe med lite grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lim Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Detta funkar för mig sedan snart 4 år med LCHF-Frukost: Eget bakat nöt-eller mandelbröd med bregott. Ost eller skinka. 1 kokt ägg, kaffe med grädde. Varierar med turkisk yoghurt och lite blåbär/hallon, linfrön, pumpakärnor och solrosfrön. Lunch: Gårdagens middag. Någon bit kött eller fisk alt. gryta med stekta grönsaker (i olivolja, smör och kokosolja) eller en sallad med egen vinegrette. Ev. kaffe efter maten med grädde. Innan hemgång från jobbet: Några egenrostade mandlar om jag har behov. Middag: Som lunchen, gör tillräckligt att ta med nästa dag. Espresso med en liten bit mörk (minst 70 %) choklad. Har ingen aning om hur mycket kolhydrater detta ger/dag, men blir mätt och har en mage som aldrig krånglar längre! Dessutom hade jag tidigare värk i leder som kunde vandra runt i olika delar, men är nu helt borta. Gick i början ner i vikt, men står nu i princip still, så jag har väl hittat där jag ska ligga tror jag. Är 162 cm och väger mellan 60-62 kg, vilket väl kan anses normalt. Har du något bra recept på egen bakat nöt eller mandelbröd? Eller tips på var jag kan hitta bra recept? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Kan bästa och godaste brödet!! 4 dl mandelmjöl, 1 dl pofiber 1 och en halv msk fiberhusk 2 tsk bakbulver 1 dl sesamfrön 0,5 dl kokos flingor 100 gram smällt smör och 2 dl rysk eller turkisk youghurt. Blanda dom torra ingredienserna tillsätt smälta smöret och i med youghurt. Knåda till en deg och bred ut plättar på en bakplåt. Blir cr 9 st.,och in i ugnen på 180 grader i tio minuter. Dela dom i miyten och Servera med smör och ost!! Helt beroende!! Bästa lchf brödet!!!! Ingen ägg smak eller kokos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="lim" data-cid="7440" data-time="1358779600"><p> Har du något bra recept på egen bakat nöt eller mandelbröd? Eller tips på var jag kan hitta bra recept?</p></blockquote> svarade dig här under!! Brödrecept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="lim" data-cid="7440" data-time="1358779600"><p>Har du något bra recept på egen bakat nöt eller mandelbröd? Eller tips på var jag kan hitta bra recept?</p></blockquote> svarade dig här under!! Brödrecept Allt om LCHF har många bra recept särskilt ett rostbröd som är jätte gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mad Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Har du något bra recept på egen bakat nöt eller mandelbröd? Eller tips på var jag kan hitta bra recept? http://lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1128 bästa brödreceptet. Byt gärna ut lite av pofibret till frön eller nötmjöl. cf och grädde kan också bytas ut mot andra mejerier. jag tar alltid minst dubbla mängden kardemumma eller så kan man byta ut till brödkryddor. Man kan antingen göra som frallor, bre ut det (ca 1 cm tjockt) på bakplåtspapper eller i brödform (sänk då värmen till 175 grader !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ninja Ister Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 En strikt dag;Frukost - kaffe m cocosolja. 1 cm greveost (ingen aning vad det väger, skär en centimeterstor bit direkt från enkilosbit) eller en bit Brie, Camembert.Lunch - kycklingfile med fetaost o grädde, broccoliMiddag - ägg i någon form, omelett, äggröra, stekt, kokt. När jag kör strikt måste jag också äta cirka 100 g vitkål - oftast rå - annars stannar magen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Köttfärsbiff med kryddsmör. Liknar min smak av mat och mkt ost och broccoli och sparris älskar jag ju bara mycket mättande:) tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Tack va suveräna ni är alla tack:) lite euforisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Jag har skrivit ner det jag äter på Linkura i drygt två veckor. Upptäckt hur svårt att komma upp i 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater. Det är deras mått på LCHF. Där finns inga andra alternativ. Det är strikt LCHF.... Tommy, det är vad äter, strikt LCHF nästan utan grönsaker.... Jag har ätit LCHF snart 7 år utan att skriva ner det jag äter och jag trodde det var strikt. Det ryms nästan inga grönsaker om man äter strikt. Var får man C- vitamin ifrån? Måste man ta C-vitamin tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Frukost Exempel :MBC kaffe och kokt ägg med hemjord majjonäs. Eller ägg och bacon och vanligt kaffe efter. Lunch Exempel :ugnsstekt Lax med riven fiskbuljong över och stuvad spenat.(oftast rester från gårdagens middag.) Middag Exempel.Köttfärs biff på blandfärs med mycket hemgjort kryddsmör eller stekt fisk eller kyckling med hemgjord bea eller aioli med passande smak. serverat med lite grön sallad med grön paprika eventuellt någon annan kolhydratsnål grönsak med hemgjord vinegrett . Vet ej om detta är jättestrikt men ungefär så äter jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Vet inte riktigt hur strikt jag är, det kan någon kolla upp som är lite mer noggrann än vad jag är. En normal dag äter jag i vilket fall ungefär så här: Frukost: smoothie gjord på turkisk yoghurt, keso och antingen avocado eller frysta bär (blåbär/hallon) Lunch: hemlagat, t.ex. kycklinggryta med svamp och purjolök, grädde och cf i, Till det t.ex. coleslaw a la LCHF. Kvällsmat: 3 kokta ägg och ett glas mjölk. Så där mellan tummen och pekfingret känns det ganska strikt, eller vad tycker ni? yoghurt avocado grädde cf och mjölk är nog mer kh än jag äter på en strikt vecka;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan_A Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Frukost: Leverbiff (fryst mald lever med 3% kh och 22% fett) med gräddsås, en kopp kaffe med grädde. Lunch: 2 kokta ägg och sardiner i tomatsås Middag: Stekt sill och grönsaker. Ev. en kopp kaffe efter maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 När jag försöker vara så strikt som möjligt förljer jag detta (med mindre variationer): - Frukost: Äggröra (rikligt med smör och en msk grädde), två skivor bacon samt några skivor gräddost. - Lunch: Avocado med någon majonäsbaserad röra som typ skagen eler kyckling/bacon. Finns det inte tillgängligt händer det att jag går till en korvmoj och ber om två kokta korvar med räksallad. Inte optimalt, men jag brukar skippa lunchen helt ärligt. - Middag: Kött eller fisk med sås eller kryddsmör. Gräddstuvad spenat till eller något annat grönt. Mycket smör. Entrecôte är väl att föredra för att det finns mycket naturligt fett där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag har som ledstjärna att jag äter bara det jag gillar och det jag gillar äter jag ofta. Gårdagen började jag med 2 kokta ägg och ett paket bacon. Dagens frukost blev ett paket ölkorv med majonäs. I morgon skulle jag tro att det blir 2 till 3 kokta ägg, skinka och majonäs som frukost. Är just nu i "majonäsfasen" och smakar genom olika märken för att bilda mig uppfattning vad jag gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts