Jump to content

LCHF, pulverdieter, fasta och dubbelmoral!

Peter B

Recommended Posts

Tänkte se om man kan få igång en diskussion lagom till helgen ;)

Vi LCHF:are propagerar ofta för olika former av fasta, att det är bra av flera olika orsaker.

Men lika föraktfullt fördömer vi ofta "pulverdieter".

Men är inte en pulverdiet i själva verket en variant av fasta med näringssupplementering och supplementering verkar ju vara något många av oss ägnar sig åt.

Så vad är egentligen den stora skillnaden mellan att äta 5:2 med "Nutrilett" på fastedagarna istället för ekologisk kravmärkt märgbenssoppa?

Ja, naturligtvis är soppan bättre men om man inte orkar med att göra den, är verkligen en "pulverdiet" ett så dåligt alternativ?

• Like 4

Tänkte se om man kan få igång en diskussion lagom till helgen ;)

Vi LCHF:are propagerar ofta för olika former av fasta, att det är bra av flera olika orsaker.

Men lika föraktfullt fördömer vi ofta "pulverdieter".

Men är inte en pulverdiet i själva verket en variant av fasta med näringssupplementering och supplementering verkar ju vara något många av oss ägnar sig åt.

Så vad är egentligen den stora skillnaden mellan att äta 5:2 med "Nutrilett" på fastedagarna istället för ekologisk kravmärkt märgbenssoppa?

Ja, naturligtvis är soppan bättre men om man inte orkar med att göra den, är verkligen en "pulverdiet" ett så dåligt alternativ?

Har aldrig provat men har fått uppfattningen att pulverdieter är kolhydratrika och fettsnåla, så i så fall går de inte riktigt in under benämningen LCHF tycker jag. :)

• Like 3

Nej, det är inte samma sak. Pulvret har inget med naturlig mat att göra och ersätter måltider, oftast längre än 36 timmar = väldigt hårt kalorireduktion, nästan svält. Dessutom onaturligt och inget, som ens Livsmedelsverket rekommenderar längre än 2 veckor. Fastas det, så äts det inget under en väldigt begränsad tid och dem efterföljande måltider har ingen kalorirebegränsning färutom vid 5:2. Och även där äts det MAT, inget industriellt framställd pulver.

• Like 4

Fasta är ok och tom gynnsamt så länge det är kortare perioder som återkommer med olika intervaller

Man bör nog inte gå längre än 36 timmar för då börjar man katabolisera på sin muskulatur

Nutrilett är nog snarast att definiera som svält eftersom den långa sammanhängande  perioden man förväntas köra racet inte sparar kroppens aminosyror (musklerna)

• Like 4

Jag tittade på videon med Fung och där förordade han en ganska lång fasteperiod när han behandlade sina diabetespatienter, är det fel? (Även om jag också ställer mig frågande till längre svältperioder, intuitivt känns det tveksamt)

Jag tycker också att riktig mat är att föredra, självklart! :)  och pulver innehåller kolhydrater men i samband med kraftigt energiunderskott som  fasta är kanske det spelar mindre roll om makronutrienterna är av kolhydrater eller fett?

...och om man skulle använda pulvret vid 5:2 på fastedagarna kanske det inte gör så mycket att det är industriproducerat om man äter bra de andra dagarna...det kanske till och med blir skojigare att laga mat de andra 5 dagarna om man fullständigt kan strunta i matlagningen två dagar i veckan.

Om det kommer ut ekologiska "fat"-bars på marknaden med kanske 500 kcal och dessutom supplementerade med alla essentiella näringsämnen att använda på fastedagar, skulle det vara något att ha? :)

• Like 1

Om det kommer ut ekologiska "fat"-bars på marknaden med kanske 500 kcal och dessutom supplementerade med alla essentiella näringsämnen att använda på fastedagar, skulle det vara något att ha? :)

Det är en intressant tanke, det skulle jag själv kunna tänka mig.

• Like 4

Jag har aldrig själv testat pulverdieter, men känner de som har. En kollega till mig, bytte ut ett mål om dagen mot pulvershaker, detta gjorde hon under flera månaders tid. Övriga mål åt hon vanlig mat, försökte dock undvika såväl fett som kolhydrater och åt stor andel protein. Med tanke på att hon oftast hoppade över den pedagogiska skollunchen, är jag inte alls säker på att shakerna var ett sämre alternativ. Sett till resultatet, så är hon hittills mycket nöjd. Hon har gått ner många kilo och väger tvåsiffrigt idag, vilket hon inte gjorde innan. Hon har nu slutat med shakerna men äter i övrigt som under shake-perioden, med sikte på att åtminstone inte gå upp i vikt. Hittills har hon lyckats.

• Like 3

Långa fasteperioder ägnade jag mig åt för ett antal år sen. Varje vår i 10års tid var det detox - mellan 7-27 dagar, lite beroende på hur kul det var just då... :) Men jag mådde fantastiskt bra under och efter en sådan kur. 

Men det är rätt intressant när man diskuterar sånt här och tittar på olika definitioner av saker. Ofta sägs att LCHF är riktig mat. Men sedan diskuteras vilken resistent stärkelse som är bäst och så ska man dricka potatismjöl... För mig är inte det riktig mat...  :blink:

På jobbet har vi några 5:2or och en av dem skulle absolut må bättre av pulver än nu valda 500kcal i sockerformat... ;)

• Like 6

Dr Fung menar precis som Peter B säger att fastan inte tar på musklerna, utan att det är en gammal myt. Har sett det på flera håll.

Även detta låter rimligt ur en evolutionär synvinkel. Om en utdragen fasta skulle minska på våra muskler och därmed jaktförmågan, är det tveksamt om vi tagit oss ända hit.

Fung pratar om långvarig fasta som en behandling för D2 patienter.

Resistent stärkelse är för mig ett verktyg i verktygslådan att ta till vid problem. Håller med om att det inte är mat.

Till skillnad mot pulver är det väl (?) ingen som baserar hela sitt födointag på potatismjöl.

--

• Like 6

På jobbet har vi några 5:2or och en av dem skulle absolut må bättre av pulver än nu valda 500kcal i sockerformat... ;)

Det är bara det att de flesta pulver är någon form av socker. Vet att det snackades just om det får ett par år sedan - att producenterna för att få upp kcal i pulver och barer fyllde upp med socker. Kanske har det förändrats? Håller inte så noga koll på näringsinnehåll i pulver och barer.

Kan tänka mig att buljong är en bra dryck vid fasta - förutom lite näringsämnen får man även i sig salt så man inte blir allt för snurrig :).

• Like 6

När du skriver sådär Kjell blir jag osäker på vad fasta är överhuvudtaget?  ;)  Jag har inte funderat så mycket på den exakta definitionen. Som jag tänkt mig att definitionen är utan kolla upp det, är att man under en något längre period (12h +) lever på energiunderskott. Med en sån definition gör det ju inget att man äter något då och då bara man ligger LÅNGT under sitt egentliga energibehov.

Men givetvis måste en definition av fasta (som vi kostnördar är intresserade av) spegla de underliggande biologiska processerna.

• Like 3

Jag vill minnas att mitt kaloriintag när det begav sig med detoxfasta låg på runt 50kcal per dag. Men då var det nån dl juice och nån liter buljong per dag som kalorierna kom från... Så för mig är 500kcal/dag inte fasta men å andra sidan går man inte heller in i svält.

• Like 3

Dr Jason Fung har nyligen skrivit intressanta inlägg om fasta.

Den här: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-and-growth-hormone-physiology-part-3/

samt de två tidigare.

Här dödar han myten om att fasta är svält, och att kroppen "äter" av muskler och organ. Sanningen verkar vara tvärtom faktiskt. Tillväxthormonet HGH ökar iom fasta, och då även muskelmassa och bendensitet. Om man inte överdriver och fastar tills all kroppsfett är slut vill säga, för det är då som det blir svält.

• Like 7

Fasta är att man helt avstår från födointag under kortare eller längre tid.

Vatten och vissa andra drycker är oftast tillåtet (inte under Ramadan tex.).

Om man inte helt avstår från föda är det svårt/omöjligt att uppnå de fördelar man vill åstadkomma.

En variant är den s.k. "fettfastan" som (tack vare att det bara är fett) ändå når fram till flera av de fördelar som riktig fasta ger.

5:2 diet där man försöker fördela de tillåtna 500KK under så lång tid som möjligt låter som en dålig idé.

5:2 diet där man tar 500KK under ett tillfälle (tex. middag), verkar vara en betydligt bättre idé. Då man får en längre tid sammanhållen fasta.

Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta

---

• Like 5

Äggmjölk-latte, Äggmjölk-chai, äggmjölk-choklad eller vad som med äggmjölk istället för pulver! Gott, nyttigt och naturligt! Jag tar: 2 ägg, en rejäl klick koskosfett med smak, 2 dl. vatten och mixar det till underbar skummig mjölk

• Like 3

Som alltid beror det på vem som ska göra fastan vad som passar.  För ca 20 år sedan körde jag med Herbalife och ersatte frukost och middag med detta. Det gick jag ner 16 kilo på och åt då "vanlig lunch" d v s i mitt fall typ pizza, korv och pommes frites mm. Jag mådde toppen, men orkade inte i längden med detta och trillade därför dit igen. Jag är sockerberoende och därför triggar den typen av pulverdiet igång trollet och är därför i mitt fall ingen långtidslösning.

Jag kör idag periodisk fasta kombinerat med LCHF och har nu gjort det i ca 1,5 år. Idag är jag inte lika noga som jag var i början med typ tisdag och torsdag alltid, eller ätfönster 16:8. Idag kan det t ex bli 20:4 några dagar i sträck och någon vecka 14:10 alla dagar. Ibland tar jag kaffe med kokosolja till frukost men oftast bara kaffe med bara lite mjölk. Jag äter i princip aldrig "riktig" frukost.

När jag känner att trollet blir lite stor och kaxigt efter en period där jag varit lite tillåtande med intaget, kör jag gärna lite reset i kroppen med 20:4 och då inga jättemängder i matintaget. Det upprepar jag några dagar i följd tills jag känner mig återställd, lite i tänket som Jason Fung. Ät i sociala sammanhang och kompensera efteråt.

För att återgå till ursprungsfrågan om pulverdiet så kan det säkert fungera vid fasta. För den som inte äter LCHF men ändå vill köra 5:2 och inte vill/kan komponera vettiga måltider, och inte klarar vattenfasta, kan detta vara ett hyfsat alternativ att ändå få i sig näringen. Men för sockerberoende personer är detta ingen bra lösning.

• Like 1

Jag åt enbart nutrilett i 5 månader en gång.

Det funkade bra på vikt och kondition. Sämre på mående. Under tiden hade jag rejäla energidippar. Åt jag inte på precis bestämda tider hade jag efter ett tag stora problem, snacka om att gå in i väggen. Hade också en massa otrevliga mattankar hela tiden. 

Resultatet en stund efteråt blev ordentlig depression, och under 5 års tid har jag gått upp nästan allt jag gick ned. Jag är mycket hungrigare än jag var innan kuren, speciellt på söta saker och kan äta mycket mycket mer.

Slutsatsen är att för mig fungerade inte nutrilett så bra. Just nu testar jag lchf och hoppas på bättre lycka. En del positiva saker är lätta att se redan nu. jag är piggare än vanligt, jag tänker inte lika mycket på mat som vanligt, och jag äter mindre (med viss tendens att äta för lite, vara lite för duktig). 

Jag skulle gärna äta pulverdiet mest hela tiden, om det fanns ett bra pulver med mindre socker. Tittar intresserat på http://www.soylent.me/. Men jag tänker inte testa tidigt, det får andra göra :)

• Like 1