Jump to content

Näringstäthet = Sanningen?

Paleo72

Recommended Posts

Jag försöker äta näringstät mat och jag tycker att kosten blir rätt så enformig för min del när jag äter paleo.

Tittar man tex på dom här listorna, näringstäta livsmedel, så ser man ju att grönsaker och framför allt frukt och bär är lååångt efter kött, fisk och ägg.

Min fråga är, missar man någonting om man mestadels äter den näringstätaste maten? Finns det något mirakelämne som inte är essentiellt i tex blåbär (som är fantastisk näringsfattigt om man bara ser till essentiella näringsämnen) eller kokosfett? Hur stor inverkan har i så fall dessa ämnen, är det någonting som man verkligen behöver eller är det ytterligare en myt att man behöver dessa?

• Like 1

Mat Lalonde gick igenom samma sorts databas i USA för att kolla hur det står till!

Och till hans förvåning så var både tillgängliga data och utvalskriterium minst sagt tveksamma!

Hur som helst.. iomed att det fattas stora delar av essentiella näringsämnen i databasen så får man gå på resten av de som är essentiella!

En kommentar som nog förvånar många är "linda in allt i bacon"?

• Like 2

Ofta äter man paleo därför att man med det evolutionsbiologiska perspektivet tänker att den kosthållning som rått under vår evolution bör vara bra för oss och att vi är biologiskt anpassade till den maten. Paleo anspelar just på paleolitikum = äldre stenåldern (ca. 2,5 milj - 10.000 år sedan).

Under äldre stenåldern åt man en kombo av animalier och vegetabilier: kött, fisk, ägg, skaldjur, insekter, gröna blad, diverse grönsaker, rotfrukter samt bär och frukt efter säsong, nötter, fröer.

Därför tror jag att det finns något i just denna kombination av animalisk och vegetabilisk kost som är bra för oss.

Ett lätt sätt att få i sig nyttiga grönsaker är att köpa de färdigpackade påsarna med späda gröna blad som numera finns i alla livsmedelsbutiker. Behöver endast kompletteras med olivolja, balsamvinäger samt salt och peppar efter smak  :)

• Like 6

Jag tror väl knappast att man behöver stirra sig blind på vilka livsmedel som är högst på listan....enbart! Snarare handlar det om att äta en varierad mängd olika livsmedel som är näringstäta, så att man får i sig av alla olika näringsämnen, vitaminer osv.

• Like 7

Jo, det var den videon med Mat Lalonde som fick mig att snöa in lite på näringstäthet! Han publicerade ju inte sina detaljerade resultat i någon större utsträckning vilket var lite irriterande, kanske det finns tillgängligt nu.

Min misstanke om att man även måste ta med lite mindre näringstäta alternativ verkar i alla fall bekräftas av alla svaren jag fått, tack för det!

Jag tror det funkar rätt bra att använda sitt eget omdöme här. Man får ju tänka på också att vissa livsmedel innehåller väldigt mycket vatten, och då blir det ju inte så mycket vitaminer/mineraler/RS/annat_nyttigt per 100 gram livsmedel, men däremot mycket vitaminer/mineraler/RS/annat_nyttigt per kalori eller per gram kolhydrater.

Exempelvis hamnar torkade kryddor ofta högt upp i denna typ av listor, men det beror på att man tagit bort vattnet. Det är naturligtvis inte rimligt att torkad rosmarin skulle vara nyttigare än färsk rosmarin.

Jag föredrar själv nyckeltalen "näringstäthet per kalori" samt "näringstäthet per kolhydrat".

Exempel:

Rucola: näringstätt.

Spenat: näringstätt.

(och naturligtvis lever, ägg, osv osv)

Äpple: inte lika näringstätt som rucola men helt ok om man inte är extremt kolhydratkänslig. Variation har också ett värde i sig.

Palsternacka: se äpple.

Kalaspuffar: inte näringstätt.

Bröd: inte näringstätt.

Pasta: inte näringstätt.

Läsk: inte näringstätt.

Dessutom fattas, som sagt, många näringsämnen i databaserna. Bor och koppar brukar inte alltid listas, till exempel, antagligen för att  brister på dessa anses vara extremt ovanliga.

• Like 7