Jump to content

LCHF utan stöd i familjen

Leftie
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här. Har börjat äta lite LCHF. Dock inte strikt. Jag har diabetes typ 2. Ser att mina sockervärden går ner. Kan nog minska insulindosen så småningom. Vi har mycket diskussioner hemma. Min fru går på Viktväktarna. Vilket jag också gjort tidigare och gått ner ca 15 kg. Men har gått upp igen p g a många omständigheter i livet. Så nu vill jag testa lchf. Men det är ju problem då vi måste ha två uppsättningar av grädde och andra livsmedel. Om man räknar om recepten i Lchf till Viktväktarna så blir det för mycket Points för frun. Jag hoppas kunna visa att jag kan gå ner också med LCHF. Skulle behöva ca 15 kg. Jag vet att detta inte är någon bantningskur utan en livsstil. Har ni något tips på hur vi kan fixa till detta hemma?

• Like 1

Skit i vikten.. det är diabetesen som är viktigast att få under kontroll.

Och vet du vad.. jag misstänker starkt att diabetesen/hyperinsulinemin är en starkt bidragande orsak till din vikt?

Du får helt enkelt ta tjuren vid hornen och visa var skåpet skall stå.. på så sätt övertygar du frun.. genom exempel.

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

Och märk väl.. inget i LCHF innebär att någon skall äta mer kalorier än vad deras kroppar behöver.

• Like 4

Jag tycker absolut att du och din fru ska läsa på allt ni kan om diabetes 2 och LCHF. Här hos Kostdoktorn och på andra ställen. Börja med snabbkursen: http://www.kostdoktorn.se/diabetes. Du har allt att vinna på att inte äta (så mycket) kolhydrater. Du kommer att hålla dig friskare längre. Diabetes 2 går inte att "bota" med insulin - däremot kan du bli symptomfri och i princip frisk med LCHF så länge du håller dig till kosten. Och du slipper alla följdsjukdomar som följer diabetes 2. Ett friskare liv längre med andra ord. Tror att det är viktigt att du får även din fru att förstå det!

En video som finns på medlemssiten och som förklarar vad diabetes 2 är för en sjukdom som jag tycker var oerhört bra är den här: http://www.kostdoktorn.se/intervjuer/fung. Ni kan vara gratis medlemmar 1 månad och hinna titta igenom allt som rör diabetes.

Lycka till!

• Like 5

Din fru kanske minskar snabbare i vikt men ingen vet hur man ser ur inuti. Jag var jättenyttig och fettskrämd men fick grav kärlkramp och en bärkassemediciner vid 51 års ålder. Efter 3 år med LCHF är jag friskskriven och har kunnat kasta alla piller. Jag tar hellre lite hull

• Like 6