daxia Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Först och främst: Inga recept och inga "gör det själv tips/guider" tack! Jag vill ha råd på produkter jag kan köpa direkt i butiken som fungerar med LCHF. Saker som man kan käka när man sitter framför tv:n och är lite snacks/godis sugen. Så nej, jag menar inte fläsksvål och kokta ägg utan glass, godis, chips, ostbågar, nötter, bakelser, kakor etc, dvs onyttigt men LCHF vänligt. Någon som har lite tips? *Obs* Och med butiker menar jag inte typ "Nyttiga Nisses specialkost affär på bajgatan 7 i gävle", utan typ Coop, ICA, Willys och andra stora kedjor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Onyttigt, men LCHF vänligt? Går det ens ihop? Kommer inte på nåt som är onyttigt, men Grok är goda. Svårt att förklara, men ostknappar. Typ. Brukar finnas i närheten av charkdiskar i lite större butiker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Håller med om Grok, de är jättegoda! Ölkorvar gillar jag också, det är snacks för mig åtminstone. Även diverse skivade charkuterier kan jag äta som snacks, exempelvis pepparsalami eller parmaskinka. Jag vet inte om det var sådant du menade, men det passar (nog så) bra att småäta framför tv:n och det är knappast jättenyttigt heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Ölkorv, parmesantärningar, PUMa (pålägg utan macka) går även att äta varm, oliver, patébitar, makadamianötter, paranötter, krämig grönmögelost, brie med valnötter, saltade mandlar i mindre mängd... maken och jag älskar "knaperiknus" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Det du räknat upp måste du göra själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Vitsen med att äta riktig och energirik mat är ju att man inte behöver såna här extraintag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Smör 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Wild Chips (flingat och rökt viltkött). Finns oftast i närheten av charkprodukterna.Kan bli lite väl salt, och magert, men jag brukar dippa flingorna i majonnäs eller aioli. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Pick-salami i tunna skivor, billig o mättande kr200.--/kg på Willys. Lägger sig som bomull kring hjärtat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Alvestaglass med lite kolhydrater och mycket vispgrädde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Nötter. Nötter. Och frön. Rostade/orostade. Saltade/osaltade. Visst blir det en del kolhydrater men mindre än av chips. Och man behöver väl typ 5 paranötter för dagsbehovet av magnesium (tror jag det var). Så det kan lätt bli överdos. Annars är det ölkorv och Babybel-ost (smakar inget men går att tugga på) som funkar i väskan. Keso med bär och grädde är smask i soffan. Ostchips är goda men måste göras. Då är ostrulle med smör enklare (PUMa). Om man orkar kan man dela blomkål, broccoli, morötter, paprika osv i delar och dippa i creme fraîche smaksatt med t ex vitlök, salt och peppar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Nutri-Nick är på väg ut med ett antal low carb chokladkakor, bars mm till de stora livsmedelskedjorna. Produktutveckling sker ständigt och han är på väg att plocka bort gluten ur kexchokladen och all palmolja ur samtliga produkter (trots att den han använder är förment "ekologisk"). Nutri-Nick heter IRL Niclas Luthman, skapare av instrumentkedjan 4 Sound som sålt 1 miljon gitarrer world wide. Jag har träffat honom och vi har inlett ett samarbete där vi testar hans produkter med 10 försökspersoner, de flesta LCHF-ätande diabetiker som mäter blodsocker och i vissa fall även ketoner. Dessutom ingår LCHF-biohackern, bioteknikingengören, författaren, bloggaren och fitnessdrottningen Martina Johansson i gruppen. Vi har redan fått in en del preliminära resultat från försökskaninerna om en av Nutri-Nicks produkter, spaghetti av svarta bönor. En produkt som väldigt snart ska finnas i Willy´s och Hemköps sortiment. De flesta som testat visar väldigt bra resultat (låg blodsockerhöjning) men det finns enstaka avvikande resultat som vi vill studera vidare innan vi går ut och slår på stora trumman. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Förutom att Nutri-Nick lyckats värva några prominenta LCHF förespråkare Finns det några bra skäl att välja deras produkter framför andra kommersiella aktörer, typ CarbZone, LCHF-butiken, Bodystore, etc ? Jag tycker i grund och botten att det är positivt att det dyker upp kommersiella aktörer på "LCHF"-marknaden om man som TS vill gå och köpa någonting som skadar så lite som möjligt På tal om kommersiella produkter så är jag helt såld på LCHF-butikens knäckebröd, det är lika gott som det är dyrt. ( jag skulle kunna äta det som godis) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Förutom att Nutri-Nick lyckats värva några prominenta LCHF förespråkare Finns det några bra skäl att välja deras produkter framför andra kommersiella aktörer, typ CarbZone, LCHF-butiken, Bodystore, etc ? Nej, egentligen inte. Om du hittar bra produkter från CarbZone eller LCHF-butiken etc så köp dessa. Det jag gillar med Nutri-Nick är att han personligen, med bagarmössa och allt ständigt forskar sig fram till nya produkter med ett low carb tänk och testar sig fram. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Oj, vad roligt med Luthman! mvh/instrument-nörden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metamorfos Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Först och främst: Inga recept och inga "gör det själv tips/guider" tack! Jag vill ha råd på produkter jag kan köpa direkt i butiken som fungerar med LCHF. Saker som man kan käka när man sitter framför tv:n och är lite snacks/godis sugen. Så nej, jag menar inte fläsksvål och kokta ägg utan glass, godis, chips, ostbågar, nötter, bakelser, kakor etc, dvs onyttigt men LCHF vänligt. Någon som har lite tips? *Obs* Och med butiker menar jag inte typ "Nyttiga Nisses specialkost affär på bajgatan 7 i gävle", utan typ Coop, ICA, Willys och andra stora kedjor. Alvesta har glass passar LCHF:are jag köper på ICA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Vispa 3dl vispgrädde hårt med lite vaniljpulver, sedan äter du med sked Godare än alvestaglassen där du bara betalar för vatten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Vispa 3dl vispgrädde hårt med lite vaniljpulver, sedan äter du med sked Godare än alvestaglassen där du bara betalar för vatten.... Och vill man lyxa så kasta i lite bär någon gång då och då. Sen tycker jag att grönsaker är supergott tilltugg de dagar man vill knapra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lene Sejr Sörensen Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 Grädde med vanilj och cacao pulver serveras med en vacker blomma på toppen . yes i Will make it ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts