Jump to content

Italien och kolhydrater

Jultomten

Recommended Posts

Hej. Tankegång efter besök i italien. I denna blogg förespråkas minimum av kolhydrater av olika skäl. Bla av viktskäl. Fick en liten funderare efter italienbesök där jag noterade att Italienarna var oförskämt smala å smärta. Med tanke på det stora intaget av pasta samt bröd i olika former får jag inte riktigt ihop det med tanke på vad som predikas här. Förvisso lagar man maten mer från grunden,har få snabbmatskedjor,äter kanske bara två mål om dagen ( skippar ofta frukosten) mm. Alltså , kolhydrater - ofta vete- i sig, kanske inte är det som man bör fokusera på. Så vad är då grejen ?

Nu har jag inte kollen på deras sjuktal, diabetes, glutenintolerans mm. Jag tror man har förhöjd intolerans av gluten men viktproblem - nja . Nyfiken på era kunskaper i detta spår. Kommer inte att debattera men hoppas på era kommentarer/kunskaper.

Sen blir väl ofta både män och kvinnor rejält tilltagna med åldern. Det är bara de yngre som generellt sett är smala. Det tror jag beror på matkulturen. Där sitter man ner och äter vällagad mat gärna i sällskap, inte tar nåt skit på språng.

• Like 3

Man äter ju länge å rejält . Men ändå smala!!!! Såg faktiskt inte fler tjocka fastän de var till åren kommen.

Kolhydrat"skräcken" hos många LCHF:are kanske är överdriven???? Eller?? Nu spetsar jag lite.

Kolhydrater blir ju i slutändan till glukos likt fruktos,laktos,sackaros mfl. Så,rejäla pastaportioner, Paninis, Pizza som man äter - är vi svenskar mer känsliga å Italienare mer toleranta mot denna kost. Har själv varit strikt LCHF:are men äter nu lite kolhydrater pga intensiv träning. Mår bäst då.

Men frågan återstår . Äter vi så illa å Italienare så mkt smartare ??? Nån som har mer insikt av Italien än jag avseende maten?

Vad är det vi bör lära oss av Italien? Vad är nedsidan av deras sätt att äta ( tusan så god mat)?

Precis som i Frankrike finns en tydlig måltidsordning. Äter gör man på vissa bestämda tider, och rätterna äts i en viss ordning. Pasta och bröd ingår men dominerar inte. Ganska mycket sallad och andra grönsaker. Bra kött/fisk. Portionerna är inte jättestora. Folk i gemen verkar mycket kvalitetsmedvetna vad gäller mat.

Man ser aldrig någon som slänger i sig en macka framför datorn i Italien. Sådant går bara inte för sig. Jag tycker nog att med åldern blir många italienare överviktiga men den extrema fetman man kan se i USA finns inte. Läsk är inte någon standarddryck, utan det är mineralvatten och vin som gäller.

Åhh nu längtar jag tillbaka till åren jag tillbringade i medelhavsländerna...

I Belgien och Norge äts det mycket mackor jämt och ständigt, ser man många feta där?

• Like 6

Övervikt bland barn är ett annat problem, och där ligger Grekland i topp, följt av USA och Italien. 37 procent av grekiska flickor och 45 procent av grekiska pojkar är antingen överviktiga eller lider av fetma. I Kina är andelen allra lägst. Där är 4,5 procent av flickorna och 5,9 procent av pojkarna överviktiga eller feta, enligt OECD:s statistik. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-varnar-for-fet-generation_6659434.svd

Antal överviktiga per land, plockade ut några länder.

Norge 55%

Sverige 50%

Frankrike 49,3%

Grekland 49,1%

Italien 44%

Publicerad: 2013-04-25 hur det ser ut två år senare vet jag inte...

hela listan http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=5/9/2013&art=1858&tem=2

http://overviktsguiden.se/statistik/annan lista där har Italien 45.5 och Sverige  49.7.

Hur som helst så tycker jag inte att italienarna verkar vara så extremt smala och smärta. 

• 3,9 million Italian adults have diabetes, i.e., 8,8% of the total population.1
  • An additional 2,65 million citizens (6% of the population) suffer from impaired glucose tolerance (pre-diabetes).1
  • 484.400 Swedish adults have diabetes, i.e., 7,3% of the total population.1
  • An additional 597.700 citizens (9% of the population) suffer from impaired glucose tolerance (prediabetes).1
  • http://www.changingdiabetesbarometer.com/diabetes-data/countries/Italy/fact-sheet.aspx
  • Like 6

Citerat direkt från OECD:

"1. Obesity rates are low in Italy, relative to most OECD countries, but are very high among children. About 1 in 10 people is obese in Italy, significantly less than the OECD average of 1 in 6. More than 1 in 2 men and 1 in 3 women are overweight. OECD projections indicate that overweight rates will increase by a further 5% within ten years. In Italy, 1 in 3 children is overweight, one of the highests rate in the OECD."

http://www.oecd.org/els/health-systems/obesityandtheeconomicsofpreventionfitnotfat-italykeyfacts.htm

Det ser mer ut som en gradskillnad mellan Italien och andra länder, och alltså inte någon väsentlig skillnad. Samma trender, men olika styrka beroende på myriader av variabler...

• Like 2

Jag håller med dig trådskaparen att det kan var en viss överdriven rädsla för fettma pga av kolhydrater. Räcker med att gå tillbaka till 70-talets Sverige. Kika igenom några gamla kort så ska ni få se vältrimmade mönniskor. Stor skillnad mot idag pch då åt man bröd, flingor osv.. Skillnaden mot idag kan vara att bröd faktiskt bara innehöll mjöl, vatten, smör pch ägg. Idag är bröd E345, E789 , emulgeringsmedel 763A, konserveringsmedel 37BGH, sötningsmedel, transfetter och syntetiska ägg. Det är ju knappt bröd i längre. 90% av en smörgås är syntetisk, kanske en överdrift, och förr var en smörgås en smörgås. En teori bara. Men sen tror jag iaf att det är en god idé att undvika kolhydrater till förmån för fett. Man kan fortfarande bli sjuk fst man är smal.

I norge äts det mycket bröd och många är tjocka. Belgarna äter "french fries" och är sura på namnet, den är ju en belgisk uppfinning  ;) Något jag noterat är att tyskarna där jag är inte är så tjocka trots sina extremt dåliga matvanor. Tror det har två orsaker, nästan alla röker och tränar en hel del. Hur smal man än är kan man inte säga att rökning och energidryck är hälsosamt. 

• Like 1

Vardagsmotion är italienarna usla på förresten. Man åker bil överallt, och parkerar så nära målet som möjligt = illegalt om det inte går på annat sätt. Italienare kan bli mycket upprörda för att de fått parkeringsböter efter att ha parkerat på övergångsstället (i Italien alltså): "Men herregud, jag skulle ju bara in en kort sväng på apoteket! Jag hade varningsblinkersarna på och allt, och ändå får jag böter!"

Cykling anses vara en sport som kräver dyra smäckra hojar, spegelsolglasögon samt spandexkläder. Nordbor transplanterade till Italien som använder cykeln som transportmedel ses som ganska suspekta, alternativt lite exhibitionistiska. Jogga har jag heller inte sett särskilt många italienare göra. (Ja, jag luftar fritt mina fördomar efter egna iakttagelser under några år på plats. :D )

• Like 3

Italien har bland Europas smalaste vuxna befolkning.. och Europas tjockaste barn efter Grekland.. så de är på väg att hinna ikapp oss övriga!

De vuxna har nog främst ätit traditionell Italian Cousine, Italien har världens främsta kök!

"Det italienska köket är den typiska kokkonst som utvecklats i Italien. Köket kännetecknas allmänt av sin enkelhet och sin betoning på färska råvaror av hög kvalitet. Ingredienser och rätter varierar från region till region, men betecknas vanligtvis som medelhavskök. I norra Italien används generellt mer smör och andra mejerivaror än vad som används i södra Italien, som använder olivolja i högre grad."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Italienska_k%C3%B6ket

• Like 1

Jag tror det är en trend som kommer att vända. Man har väldigt dålig kunskap om kost. Rädd för fett, kolesterol. Pasta och pizza ökar. De flesta tror socker är energi och därmed bra för barn. De som äter traditionell italiensk mat, med mindre mängder pasta/bröd och bra näringsrik mat kommer inte gå upp, men den generation som kommer nu, med helt andra vanor och kunskaper kommer gå upp.

• Like 7

Italien har bland Europas smalaste vuxna befolkning.. och Europas tjockaste barn efter Grekland.. så de är på väg att hinna ikapp oss övriga!

De vuxna har nog främst ätit traditionell Italian Cousine, Italien har världens främsta kök!

"Det italienska köket är den typiska kokkonst som utvecklats i Italien. Köket kännetecknas allmänt av sin enkelhet och sin betoning på färska råvaror av hög kvalitet. Ingredienser och rätter varierar från region till region, men betecknas vanligtvis som medelhavskök. I norra Italien används generellt mer smör och andra mejerivaror än vad som används i södra Italien, som använder olivolja i högre grad."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Italienska_k%C3%B6ket

I italienska kokböcker rekommenderas ofta att man ska ta hälften smör och häften olivolja till stekning.

• Like 1

Kan också tillägga att jag är den enda på min arbetsplats som lagar all min mat från grunden. Det blir mycket halvfabrikat, dock på italienskt vis, för de andra. De har naturligtvis också med att göra att vi alla jobbar heltid, men det är lite lustigt att jag som svensk är den som mest pratar mat :)

• Like 6

Jag var i Italien i somras och en italienare råkade överhöra mitt sällskaps konversation om gluten och ville prata med oss. Han var själv glutenintolerant och enligt honom har celiakin ökat lavinartat i landet de senaste tio åren. Jag kollade själv i glutenfria hyllan i mataffären och det fanns hur mkt som helst. Så nog har det hänt nåt.

Åt faktiskt glutenfri pasta några gånger då för, ja, det är ju trots allt Italien även om man kan äta väldigt mkt gott annat än pasta och pizza. Fick tillbaka dåliga hyn direkt och fick lite svullnad kring anklarna. 

• Like 2

Kan de ha bytt under senare år till att odla någon ny sort av Frankensteinvete? Börjat importera vete? Det var över 10 år sedan jag bodde i Italien, och dåförtiden träffade jag inte på en enda glutenintolerant person.

• Like 4

Jag vet inte så mycket om Italien, men nog om Grekland. Grekiska barn börjar bli riktigt feta. På 80-talet var prakiskt taget alla barn smala, men nuförtiden ser man hur mycket som helst överfeta barn (speciellt pojkar, tycker jag - kanske feta flickor håller sig inomhus?).

På 90-talets början så "visste" alla kvinnor att om man ville gå ner i vikt så skulle man bara undvika bröd och makaroni, men sedan blev dom också fettskrämda. Och det är väl det som syns i både i form av övervikt och det blir dessutom allt vanligare med light-produkter i butikerna :-(

Barnen får dessutom läsk som måltidsdryck och för att släcka törsten - och lär man sig som barn att dricka läsk till vardags så lär man väl fortsätta med det som vuxen...

• Like 2

Italien har den smalaste vuxna befolkningen! De har ätit riktig mat hela sin uppväxt och större delen av sitt vuxna liv. Godisaffärerna växte fram i slutet av 90-talet och ffa under 2000-talet. Innan fanns endast choklad och då bara på vintern. Det var "vuxengodis; inte särs sött och oftast med stark sprit eller osötad espresso inuti (Mums!)

TV gör reklam om hur viktigt det är att äta lätt (fettsnålt!) och barnen ska äta "nyttiga" mellanmål i form av Kinders produkter!

Barnfetman har exploderat i Italien och det påminner om Mexico! I varje skolklass syns flertalet överviktiga och generellt finns minst en riktigt obes elev!

Det är fasansfullt att se utvecklingen är i detta fantastiska land. Det är inget problem att leva lchf/paleo. Massor av lokala bönder med underbara hantverkmässiga genuina produkter! Ramaskriet och möjligheten att få deras "experter" att reagera bör väl komma snart som barnen blir äldre och allt fler feta kommer till. Förhoppningsvis kommer snart någon som tar upp impulser från omvärlden. Men just nu är det nattsvart! Aldrig annat än de vanliga fettskrämda råden och mindre portioner och mer träning.....

• Like 2

Italien har den smalaste vuxna befolkningen! De har ätit riktig mat hela sin uppväxt och större delen av sitt vuxna liv. Godisaffärerna växte fram i slutet av 90-talet och ffa under 2000-talet. Innan fanns endast choklad och då bara på vintern. Det var "vuxengodis; inte särs sött och oftast med stark sprit eller osötad espresso inuti (Mums!)

TV gör reklam om hur viktigt det är att äta lätt (fettsnålt!) och barnen ska äta "nyttiga" mellanmål i form av Kinders produkter!

Barnfetman har exploderat i Italien och det påminner om Mexico! I varje skolklass syns flertalet överviktiga och generellt finns minst en riktigt obes elev!

Det är fasansfullt att se utvecklingen är i detta fantastiska land. Det är inget problem att leva lchf/paleo. Massor av lokala bönder med underbara hantverkmässiga genuina produkter! Ramaskriet och möjligheten att få deras "experter" att reagera bör väl komma snart som barnen blir äldre och allt fler feta kommer till. Förhoppningsvis kommer snart någon som tar upp impulser från omvärlden. Men just nu är det nattsvart! Aldrig annat än de vanliga fettskrämda råden och mindre portioner och mer träning.....

Håller helt med, det är som att färdas 15-20 år bak i tiden i Sverige. Allt är så sött, speciellt all mat för barn. Och i kontrast till detta har vi deras fantastiska mattradition. Det enda positiva är att matbutikerna fortfarande mest innehåller mat, och inte rad efter rad med kakor, chips, fryst mat etc.

• Like 4

Precis som i Grekland var alla smala förr, endast uppåt i åren blev en del lite stora, särs kvinnor.

och vart man än kom var det fullt av barn i alla åldrar som var ute och spelade boll m.m.

Idag är det ganska tomt...alla sitter väl inne och tittar på TV och spelar

• Like 1

Jag vet inte så mycket om Italien, men nog om Grekland. Grekiska barn börjar bli riktigt feta. På 80-talet var prakiskt taget alla barn smala, men nuförtiden ser man hur mycket som helst överfeta barn (speciellt pojkar, tycker jag - kanske feta flickor håller sig inomhus?).

Jag kommer ihåg de till Sverige invandrade grekerna (kom hit i samband med militärjuntan, dvs sent 60-tal - tidigt 70-tal). Deras barn var ofta åt det mulliga hållet, i betydligt högre utsträckning än svenska barn.

Jupp i grekland och Italien har de tjocka välmående barn.. lika som sverige!

Fast det samma gäller här som där, när de når medelåldern.. då är de inte fullt lika välmående längre med metabolt syndrom.

• Like 1