emmabirgitta Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Jag har astma, celiaki och epilepsi. Har varit fri från epilepsi under cirka 30 år och efter svåra infektioner efter ortopedisk operation har den kommit tillbaka igen så nu får jag stå på Ergenyl Retard och Tegretol Retard i höga doser. Gissa om jag gått upp i vikt. Tidigare gick jag ner väldigt mycket från över cirka 110 kg till 80. Nu väger jag 94 kg. Infektionerna har varit tuffa och genomgått många operationer. Har haft en riktig förkylning som gick direkt ner till lungorna och infektion och cortison. Gissa om jag är trött. Jag har bara ätit bröd, glutenfria bröd, chokladbitar m.m. Jag var så trött och orkar inget. Jag vet att epilepsin blir bättre av LCHF men har bara inte orkat, har varit så trött. Jag blir ju så trög av medicineringen. Hjälp mig ni som vet hur man skall göra. Jag kan t ex äta flera hg skinka på en gång, tjocka ostskivor, ägg. Jag älskar fet mat och kött. Häromdagen orkade jag bara inte utan gick ut och åt rotmos och fläsk. Jag älskar grädde. Det är som kroppen bara skriker efter fett men jag blandar i hop och äter för mycket. Jag tror att jag stress-äter. Ni som känner igen er, även ni andra, skriv och svara. Måste jag väga all mat? Gick med i viktklubben på Aftonbladet och det ger ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ät riktig mat och undvik halvfabrikat och processat både ost och chark är varor som är processade och dessutom så innehåller dom ofta tillsatta sockerarter eller driver insulin Grädde är väldigt lätt att överäta och bör egentligen bara ätas som tillbehör till mat dvs som sås Äter man grädde separat som efterrätter och dessutom dagligen är det lätt att överäta och att det triggar mer hunger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaPanna Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Oj, det låter tufft! Ägg; innehåller allt du behöver utom c-vitamin. Bär; djupfrysta innehåller en massa fina vitaminer. Smör; mättar bra. Fisk; gott och nyttigt. Kål, spenat, broccoli; vitaminer och fibrer. Försök att äta mat med så kort innehållförteckning som möjligt! Ge det några veckor, så kanske du blir lite piggare medicinerna till trots. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Ojoj du behöver både läka och går ner. Hur många antibiotikakurer har du måst gå igenom? Se till att få i dig mycket probiotika, tex tabletten Prescript Assist, surkålsjuice, yoghurtvatten (häll yoghurt i kaffefilter och drick vätskan som rinner igenom) mm. Undvik kolhydrater så långt det går. Ät fett. Var utomhus, andas, sola. Ät antioxidanter: tex: halv liter blandade gröna blad och 2 dl blandade färgglada bär om dagen. Tex blanda i en mixer med lagom vatten och tex lite citron och halv dl olivolja och salt. Blanda och drick under dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Detta råd känner ni säkerligen redan, men det kan funka bra och är därför värt att upprepa; Dricka vatten när man känner sig hungrig, eller före måltid i förebyggande syfte. Kan ta udden av hungern och bromsa upp eventuellt överätande. Sedan kan det vara värt att testa att äta det mest fettrika först, ta en paus och sedan fortsätta måltiden, så hinner kroppen kanske känna mättnad på fettet innan man hinner börja överäta. (Funkar dock inte om man är leptinresistent.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Emmabirgitta, detta kanske låter drastiskt, och jag vet inte riktigt hur illa din situation är; Har du övervägt/undersökt möjligheten att tillbringa några veckor på något rehab-boende där du kan få ketogen kost tillsammans med personal som hjälper och peppar dig?Du kanske kan få råd om detta via andra länken i inlägg #4 här, av HelgeK - där finns två kontaktpersoner, Tove och Maria. Mediciner tenderar ofta att vara ett sluttande plan tyvärr. Ju mer man kan kostbehandla och minska mediciner, desto bättre. Stort lycka till!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Här finns kurs/sommarvistelse som kanske kan vara något: http://www.nolaskogslchf.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts