tomha Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Jag gillar leksaker och idag provade jag för första gången irsus kylväst. Det var inte alls så obehagligt som jag trodde. Finns någon mer här som provat? Vad tycker ni om det i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Jag har lyssnat lite på Jack Kruse den omstridde fysikern som testat metoden på sig själv och tappat mer än 50 kilo utan att ens ändra kost och måste säga att det verkar intressant Tycker det verkar bökigt med västen men att göra som Jack verkar ju lite mer genomförbart.. Enligt honom räcker det till att börja med att stoppa ner ansiktet i ett fat med kallvatten i början och att sedan gå vidare med tex ett badkar fyllt med samma sak ...eller kanske en simtur i svalt vatten i någon insjö nu under sommaren 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 http://hjarnfysik.blogspot.se/search/label/brunt%20fett väldigt intressant blogg på många sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Ingen väst men har kört ispåsar på torso/rygg med rashguard på överkroppen för att undvika köldskador. För har CT-behandling (Cold Thermogenesis) framförallt inneburit en förbättrad nattsömn, där jag upplevt att ansiktet i isvatten varit mest effektivt. Man får en skön känsla av att vara lite "väderbiten" typ som när man varit utomhus en hel dag på vintern..!Hur mycket kostar västen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 En intressant studie som faktiskt gjorts på björnar som går i dvala visar att dessa på höstkanten är naturligt insulinresistenta och tom "borderline" typ-2 diabetiker När dom kommer ut ur idet på våren däremot är dom inte längre insulinresistenta En annan intressant faktor med lokal kryoteknik är att det troligen (till skillnad från motion) är fullt möjligt att punktförbränna bort oönskade fettdepåer med tekniken Hugade kliniker i Hollywood utför redan tjänsten till skådisar som vill punktförbränna och idrottsmän som vill slippa inflammation efter träningspassen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Intressant, hur står sig det svenska utomhusklimatet gentemot västen? Borde väl inte vara några problem att huttra sig igenom åtminstone 8 av 12 månader. Nån som vet hur länge man får behålla det bruna i värme, typ sommaren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted April 27, 2015 Popular Post Share Posted April 27, 2015 Funkar det med is till whiskyn också? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Funkar det med is till whiskyn också? Delade meningar då. Gud skapade ju whiskyn utan is och i det fallet håller jag för en gångs skull på hen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Ingen väst men har kört ispåsar på torso/rygg med rashguard på överkroppen för att undvika köldskador. För har CT-behandling (Cold Thermogenesis) framförallt inneburit en förbättrad nattsömn, där jag upplevt att ansiktet i isvatten varit mest effektivt. Man får en skön känsla av att vara lite "väderbiten" typ som när man varit utomhus en hel dag på vintern..! Hur mycket kostar västen? Priset finns här: http://www.irsus.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Hmm...tror inte jag skulle kunna vara så mycket självplågare att jag skulle kunna använda en sån väst... Hatar att frysa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Fungerar det att lägga några kylklampar på magen? Hur länge behöver man härda ut för att det ska ha någon effekt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Bloggen jag länkade till tidigare i tråden. http://hjarnfysik.bl...abel/brunt fett skriver bra om detta... hmm hittar inte del två nu... Sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Hmm...tror inte jag skulle kunna vara så mycket självplågare att jag skulle kunna använda en sån väst... Hatar att frysa! Efter två kvällars användande måste jag bara säga att det faktiskt är ganska behagligt med västen på. Det är en konstig, men inte helt oangenäm känsla när det är kallt på mage och rygg, men inte på resten av kroppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Eftersom jag är som jag är, så testade jag min kylklampsvariant. Av förståeliga skäl kräver den att man håller sig i stillhet. Jag lade kylklampar på benen och magen medan jag låg och läste. Det var inte obehagligt alls. Känslan var mer som när man smörjer in sig med lotion, än när man står och fryser på en vindpinad perrong och väntar på ett försenat tåg. Om det förbränner något fett eller punktförbränner fett är naturligtvis svårt att kontrollera, men det var i alla fall inte obehagligt. Efteråt kändes det snarare som man varit ute på en uppfriskande kvällspromenad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Personligen så upplever jag smärta av kyla endast om det är i anslutning till händer/fötter och fingrar/tår. I övrigt är det ganska enkelt att uthärda kyla tycker jag. Vad gäller de positiva effekterna av irisin-utsöndringen så borde det rent teoretiskt vara mest effektivt att kyla stora muskelgrupper (torso/rygg/stuss/lår) Däremot kanske stuss bör undvikas om man inte vill riskera åka på UVI etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Jag kör en annan hemmagjord variant mha vetevärmare som jag lägger i frysen. Tänker att det är lite skönare än hårda isklampar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Två & ett halvt tusen för västen... Det får nog bli en svångrem och kylklampar istället 9 månader om året räcker ju dessutom en promenad runt kvarteret i kortbyxor här i Norrbotten 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Nä, det där verkar rubbat. Precis som pulverdieter och kaloriräkning! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Nehej det blir nog dunväst och toppluva även forsättningsvis http://www.svt.se/nyheter/inrikes/brunt-fett-kan-orsaka-hjart-och-karlproblem Men demontera gärna den här studien ni som kan, om det inte redan är gjort, för den är indirekt en pungspark mot lchf då dom menar att förbränningen av det egna fettet leder till ökat plack osv. Borde vara livsfarligt att gå ner i fettvikt överhuvudtaget, hmm logikproblem. Kanske skillnad hur det förbränns vid kyla, svält och det jag hoppas mest på : vi kan väl kalla det automagi eller kanske önsketänkande. Ska väl tillägga att det är en musstudie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Enklast är väl att duscha svinaktigt kallt, en avrivning alltså. Doktorn.com ; Att duscha kallt… …förbättrar din blodcirkulation. Om du kyls ned fördelar kroppen blod från huden till dina inre organ för att hålla dem varma. Motsatt effekt sker om du istället väljer att duscha varmt. …är bra för din hy och ditt hår. En kall dusch hjälper till att stänga porerna och på så vis minskar risken att hår och hud torkar ut. Ett tips som Aftonbladet nämner är att du tvättar håret varmt först, använder schampo och balsam och sedan sköljer håret kallt. …bränner fett. För när kroppen kyls ner behövs mer energi för att värma och då bränner du mer fett. Vanligt fett förvandlas då, enligt studier, till ”brunt fett” som är bra för kroppen. Det sker genom att hormonsystemet aktiveras av kylan. …kan bidra till viktminskning. Kylan förbättrar din ämnesomsättning, frigör vita blodkroppar och aktiverar och stärker ditt immunförsvar. …hjälper till att öka testosteronnivåerna och mängden spermier hos män. Så om du/ni går i tankar om att skaffa barn, vrid ner temperaturen i duschen! .... Öka testosteronet, som bygger kropp och muskler, kanske är något för en sparris som jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts