Jump to content

Tappar hungerkänslan

lin_a

Recommended Posts

Hej

Problemet är att jag efter 1-2 månader med LCHF tappar mina hungerkänslor. Jag blir aldrig hungrig. 
Jag förstår att man inte behöver äta lika ofta och att det kan räcka med 1-2 mål mat om dagen. Men när det går så långt att man måste tvinga sig att laga mat 1 gång om dagen? Och bara känner ett rent äckel för att äta när man inte alls är sugen på något alls.

Brukar gå att under en tid tvinga i sig mat 1 gång om dagen, men till sist så går det inte längre och efter ett par dagar utan att ha fått i sig något(eller när blodsockret sjunker så man blir alldeles skakig), så tar man det man får i sig. Typ lite fil, en macka eller något sött. Och sen börjar det där jäkla sockerberoendet igen. 

Hur gör man för att få i sig tillräckligt? Misstänker att jag till mot slutet (när jag tvingar i mig mat) är nere på svält. 
Hur gör man för att inte tappa matlusten helt?

Har tidigare ätit LCHF under drygt 1 år och då hade jag inte samma problem, men varje gång jag börjat igen senaste åren så blir det likadant. Ingen hunger eller aptit alls. Kan det bero på mina mediciner?

Tacksam för hjälp, då jag vet att jag mår bäst på LCHF.

Mmm.. det är ett vanligt nybörjarfenomen.. det och glupande aptit.. och den enda boten för bägge vi känner till är att äta på endå.

Sen så.. det där med tappad aptit är lite lurigt.. speciellt det där med illamåendet.. det där illamåendet är ofta i själva verket hunger/energibrist.

I början när jag väntade på att bli hungrig.. så blev jag alldrig det.. på helgen kunde de gå till fram på kvällen innan jag fick i mig frukosten.

Dels så består hunger av flera signaler.. sjunkande blodsocker var tidigare en av de tydligaste, när den signalen försvinner så blir de andra mer subtila.

Lösningen.. pröva att äta på bestämda tider.. vanan är oxå inblandad.. man tenderar att bli hungrig unger samma tid som man brukar äta.

Såå, numera äter jag mest när jag vet att det är lagom intervall och det räcker med två gånger om dagen för mig.. frukost är lagom att äta vid 11-12.

Dvs på jobbdagar blir det lunch på jobbet.. på helgen blir det äggobacon vid 11-12 snåret!

• Like 2

Visst kan mediciner öka och minska aptiten så det kan vara en faktor. Kan också vara så att du äter lite mycket fett. Fettet har en anorektisk (aptithämmande) effekt. Äter man för mycket fett så blir man illamående det är på så vis självreglerande. Ihop med socker/kolhydrater så blir det en annan sak dock. Det är individuellt hur mycket som är lagom för aptiten så prova dig fram. Det är inte farligt att äta för mycket fett, bara inte optimalt. Registrera gärna ditt födointag på t ex kostbevakningen.se så du ser hur mycket du egentligen äter. Det kan vara lurigt.

Det framgår inte av det du skriver vad du äter, men äter du endast en begränsad mängd blir det svårt att få i sig tillräckligt med näring. Protein är också mättande så försök hålla även den mängden i måttliga mängder. Dufva var inne på att du skulle lägga till lite mer grönsaker mm, det instämmer jag helt i. Bättre att se till att du inte triggar trollet och äter sånt med kolhydrater i som inte triggar.