Gå till innehåll

Slapp hud - hur få bort?

Recommended Posts

Har gått på lchf i flera månader tillsammans med hård träning (styrketräning/cardio) och har fått bra resultat ? dock finns det ju några nackdelar med viktnedgång och det är slapp hud och framförallt min mage... Klart att det är en del fett men jag undrar hur lång tid tar det för kroppen att dra ihop sig? Finns det övningar/träningsmetod/knep att påskynda detta?

Tacksam för svar ?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min mor födde mig för 59 år sedan så satte de på henne en korsett direkt för att huden skulle dra ihop sig!

Nu vet jag inte om det hjälpte.. hon var ju inte mer än 20 och huden kanske hade dragit ihop sig själv?

Länk till inlägg

Det finns nog ingen träning som hjälper mot huden. Däremot kan man ju fylla ut utrymmet under huden med lite muskler så att huden blir mindre slapp.
Annars är det bara att vänta, är man ung går det snabbt är man äldre kan det ta väldigt lång tid. Det viktiga är bara att inte gå upp i (fett) vikt under tiden. Se till att huden mår bra, lagom med sol, tvätta inte med tvål och andra lösningsmedel, saltvatten är bra, ät nyttigt så kommer den dra ihop sig snabbare.
Men tänk på att om du har tänjt ut den i 10-20 år så kan den kanske få några år på sig att dra ihop sig?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag undrar också över detta. Varför så få svar?

Ni som gått ner mycket, har skinnet dragit ihop sig med tiden? Hur lång tid tog det? Det finns många länkar på kostdoktorn.se som berättar om hur folk tappat en mycket stor del av sin vikt och samtidigt tränar, men jag har inte kunnat hitta någon som berättat om hur huden följt med i förminskningsprocessen. Jag har hört att folk som gjort GBP fått operera bort en del skinn, men det kanske beror på att de gått ner så snabbt. Huden borde ju dra ihop sig med tiden, eller?

Även om man tränar så det blir muskler under påverkar väl inte det själva skinnsäcken som vi bor i. Hur skulle huden bli mindre slapp av att man får mer musker? Självklart tar det längre tid ju äldre man är, men det är intressant att veta vad man kan förvänta sig.

Alla ni som lyckats, dela med er av era erfarenheter.

OT: Själv noterade jag i morse min lägsta vikt sedan jag började med LCHF i januari 2014! Lite rynkig mage har jag, "vecken" på ryggen finns kvar, men jag mår ju väldigt bra, så om de inte försvinner kan jag leva med dem.

Länk till inlägg

Är man ung och frisk och går ned i maklig takt så är huden stram efter viktnedgången.

Går man ner snabbare eller är äldre, eller inte frisk, eller alltihop så hinner huden inte med. Då måste man vänta på att huden ska komma ikapp. Det man kan göra under tiden är ju bara att se till att huden har goda förutsättningar för att må så bra som möjligt.

Om man skaffar sig muskler så blir kroppen större och skinnsäcken därmed inte lika mycket för stor.

Länk till inlägg
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nu är jag inte kvinna, men som man som så länge jag kan minnas varit plufsig, hur smal jag än varit. Så det som har fungerat för mig är att köra LCHF UTAN mjölkprodukter och 5:2 -vattenfasta två dagar i veckan, tex, sista måltiden vid 18-19 på söndagen, ingen mat alls mer än vatten kaffe och lite salt på måndagen och nästa måltid är frukost på tisdagen, sedan upprepa på torsdagen. Sen har jag självklart ätit mig riktigt mätt alla andra dagar på mjölkfri FET LCHF mat. Sen har jag dessutom löptränat 2 -3 ggr veckan sedan två månader tillbaka, vilket säkert också påverkat lite.. men troligtvis mest psykologiskt :) Så nu är jag nöjd, 67kg till mina 176cm är verkligen perfekt. Sen finns det liiite kärlekshandtag kvar, men de försvinner säkert de med tillslut. Ingen stress :) OBS, fett-choklad på hett vatten, kokosfett, smör och lite kakao mixat med stavmixer VARJE morgon på ätardagarna är ett måste, annars går jag inte ner i vikt och mår bara allmänt dåligt av vattenfastan.

Kanske ska tillägga att jag hade mycket svårt att gå ner i vikt innan jag började med resistent stärkelse (potatismjöl utrört i vanligt vatten - får EJ upphettas) innan sänggåendet. Det verkar boosta min förbränning nåt fruktansvärt bra :) Sen om det är placebo skiter jag fullständigt i, det funkar för mig.

Lycka till!

• Gilla 2
Länk till inlägg