shapeshifter Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Jag såg till min förvåning att fläskfilén jag brukar köpa hade 2 gram kolhydrater /100 gram Det innebär att jag fått i mig ca. 20 gram mer än kalkylerat. Man måste tydligen utgå ifrån att dom dolt kolhydrater i allting numera. Vågar man dricka kranvattnet? [emoji3] 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Men inte på en dag hoppas jag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Kranvattnet bör vara ok beträffande kolhydrater,sen om det är drickbart är en annan fråga. Kolhydrater som är dolda diskuteras här. http://forum.kostdoktorn.se/topic/585-kolhydrats-smygare/ Beträffande drickbart vatten,så kan du titta här. https://www.facebook.com/allan.petree3/posts/10153142375015606 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Jag såg till min förvåning att fläskfilén jag brukar köpa hade 2 gram kolhydrater /100 gram Det innebär att jag fått i mig ca. 20 gram mer än kalkylerat. Man måste tydligen utgå ifrån att dom dolt kolhydrater i allting numera. Vågar man dricka kranvattnet? [emoji3] Det är väl för att fläskfilén är "mörad"...(hur det nu kan vara nödvändigt för filé?..) dvs sprutad med en salt/socker/vattenlösning... När jag upptäckte att det var så slutade jag köpa fläskytterfilé. kycklingfilé, etc. Ska jag ha socker i min mat vill jag tillsätta det själv... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 "Mörat" brukar mest vara ett problem när det gäller fryst kyckling- och fläskfilé trodde jag. Gäller det även färskt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Det är cirka 1-3 gram/100 glykogen/laktat i kött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 "Mörat" brukar mest vara ett problem när det gäller fryst kyckling- och fläskfilé trodde jag. Gäller det även färskt? Jajamen! Färsk fläskytterfilé är sprutad med socker... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Hmm, jag grillade ett stycke färdigmarinerad skinkstek, tyckte det smakade väldigt sött så jag kollade innehållsförteckningen på den av min hustru inköpta varan. Min hulda hustru vet att jag varnat för glykossirap i livsmedel så det brukar hon inte köpa de gånger jag inte är med och lusläser innehållet, skinkan hade 4 olika sockerarter uppradade efter varandra, bl a socker, farinsocker...alla sådana brukar vi aldrig köpa, ibland finns det faktiskt marinerat utan inga som helst sockerarter vad man kan se, de köper man ju flera gånger av, däremot de fabrikanter som har i mycket socker bojkottas...;D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Jajamen! Färsk fläskytterfilé är sprutad med socker... Varför man nu mörar fläskytterfile.. den är redan mör så det förslår i färskt tillstånd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Om man säger som så, de få kolisarna av olika sockerarter som man tillsätter i "mörade" produkter spelar antagligen ingen som helst roll metabolt! Däremot så smakar det skit.. vilket är främsta anledning till att undvika de produkterna.. och skitsmaken kommer ofta från andra tillsatser typ konserveringsmedel! Hur som helst, jag tror inte det är såå viktigt rent metabolt, med några extra kolisar.. däremot så smakar det skit och det är främst för att putta in vatten och öka hylltiden innan det slängs! Såå vi har ingen som helst anledning att gynna dessa varor/fabrikanter.. köp färskt utan tillsatser.. om du vill bevara det längre köp fryst eller frys in färska produkter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Såå vi har ingen som helst anledning att gynna dessa varor/fabrikanter.. köp färskt utan tillsatser.. om du vill bevara det längre köp fryst eller frys in färska produkter. Men Jämtlandstjej sa ju precis att även färska varor var marinerade, i alla fall fläskytterfilén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Men Jämtlandstjej sa ju precis att även färska varor var marinerade, i alla fall fläskytterfilén. Nix.. det är den mörade/marinerade! Marinerade är inte färska! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Kycklingfilé klass A är inte mörade. Det ska framgå av förpackningen (någonstans) att den är mörad. Har de inga som inte är mörade avstår jag hellre. Då blir det ekologiska ägg till mat istället. Det har jag alltid hemma som nödprioviant om inget annat. Övriga familjen är inte fullt lika nogräknade hela tiden och kan ibland köpa fel, men då får de äta det själva för jag vill inte ha skräpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Nix.. det är den mörade/marinerade! Marinerade är inte färska! De säljs ju som färska åtminstone för de är inte frysta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 De försöker få det att framstå såsom att de vore färska.. men det är de inte de är konserverade! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Om du tycker att pizzasalladen (strimlad vitkål, olivolja, citronpeppar, en skvätt ättiksprit) kastar grus i ketonmaskineriet, så kan det bero på att den innehåller vissa sockerdoldisar som man kanske inte skulle tro innehåller så mycket kolhydrater. Även om man inte använder så mycket ingredienser i gram räknat så påverkar det. Ättiksprit, ättiksyra 12 % Näringsinnehåll per 100gKalorier: 49.0 kcalProtein: 0.0 gFett: 0.0 gKolhydrater: 12.0 g ---------------------------------------------- Santa Maria Citronpeppar Näringsvärden per (100 g)Energi 711 kJ, 170 kcalProtein 8 gKolhydrater 32 gFett 0,7 g ---------------------- Vitkålper 100 g Kalorier: 26 kcal Fett: 0,20 g Kolhydrater.: 5,31 g Protein: 1,33 g Jag tycker jag upplever en slags synergieffekt (typ 1+1=3) på vikten, avseende kolhydrater i kombination med lchf mat - även små mängder kolhydrater tycks samverka med fett/protein för att stoppa viktminskning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Om du tycker att pizzasalladen (strimlad vitkål, olivolja, citronpeppar, en skvätt ättiksprit) kastar grus i ketonmaskineriet, så kan det bero på att den innehåller vissa sockerdoldisar som man kanske inte skulle tro innehåller så mycket kolhydrater. Även om man inte använder så mycket ingredienser i gram räknat så påverkar det. Ättiksprit, ättiksyra 12 % Näringsinnehåll per 100g Kalorier: 49.0 kcal Protein: 0.0 g Fett: 0.0 g Kolhydrater: 12.0 g ---------------------------------------------- Santa Maria Citronpeppar Näringsvärden per (100 g) Energi 711 kJ, 170 kcal Protein 8 g Kolhydrater 32 g Fett 0,7 g ---------------------- Vitkål per 100 g Kalorier: 26 kcal Fett: 0,20 g Kolhydrater.: 5,31 g Protein: 1,33 g Jag tycker jag upplever en slags synergieffekt (typ 1+1=3) på vikten, avseende kolhydrater i kombination med lchf mat - även små mängder kolhydrater tycks samverka med fett/protein för att stoppa viktminskning. Tänk att alla grönsaker jag äter är dränkt i det där eländet... Jag vill hem! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts