Jump to content

Är MBC verkligen bra?

Peter B

Recommended Posts

Det var en svår fråga Peter :)

Men eftersom att det är en minskande muskelmassa som sänker ämnesomsättningen med ålder, så skulle jag ändå tro/tycka att en väldigt fettrik kost (ketogen) kan bibehålla eller åtminstone bidra till en mindre "nedbrytning" av muskelmassan i kombination av ett vettigt proteinintag, och motion/rörelse i den mån det går.

• Like 6

Jag håller verkligen med! Har tänkt på det ofta och undrat varför man väljer att dricka tomma kalorier istf att äta motsvarande kalorier av tex grönsaker och fet fisk eller något liknande. Kanske kan det vara effektivt för viktminskning under en begränsad tid, men i längden, som livsstil som man ju brukar kalla LCHF så tror jag det är viktigt att tänka på näring istf tom energi.

• Like 3

Det tror jag också  :)  Men man kanske ska prioritera kost som har bra "näringstäthet per kalori", typ ägg, avokado och vara lite försiktig med mat som "bara" ger kalorier?

Det har du absolut rätt i :)

När du skrev "äldre", så tänkte jag enbart på äldre "äldre", vilka ingår i en grupp som ibland kan uppleva det väldigt svårt och kämpigt att få i sig tillräckligt med kalorier.

I de fallen så kan jag tycka att det inte är helt fel med en MBC, bättre med en ordentlig fet kaffe, än ingenting, som det ibland istället kan bli.

Jag tror att jag missförstod ditt inlägg lite . . . :)

• Like 2

Jag har druckit ganska mycket fettkaffe de sista åren ...kanske dags att dra ner på det  ;)   Jag har iofs oftast adderat ägg i kaffet också ....man kanske skulle försöka dra ner så mycket som möjligt på fettet till förmån för äggen...så länge det smakar OK?

• Like 1

Jag har druckit ganska mycket fettkaffe de sista åren ...kanske dags att dra ner på det ;) Jag har iofs oftast adderat ägg i kaffet också ....man kanske skulle försöka dra ner så mycket som möjligt på fettet till förmån för äggen...så länge det smakar OK?

Ja själv har jag slutat med stora mängder kryddsmör eller fettkaffe och äter numera så maximalt näringsrikt jag kan istället. Fett blir det ju ändå när man äter kött och fet fisk.

• Like 4

Altså MBC är väl ett bantningsknep egentligen?

Antagligen inte sämre än andra bantningsknep?

Fettet finns i maten.. och använder man feta råvaror så springer det upp rejält utan att man behöver tillsätta mer än vad som behövs vid matlagningen.

• Like 3

Ja...för en kostintresserad 30-åring kan det t o m vara en nyttig frukost.

Men för  en måttligt kostintresserad 60+ kvinna som äter LCHF för blodsockrets och viktens skull och börjar dan med en rejäl MBC på 500 kalorier och ett glas slammat potatismjöl och som sedan avslutar dagen med Nutri-Nicks bönpasta och kexchoklad kan det vara raka vägen till brist på mikronutrienter. ;) Vikten och blodsockret lär dock förbättras.

• Like 7

Altså MBC är väl ett bantningsknep egentligen?

Antagligen inte sämre än andra bantningsknep?

Fettet finns i maten.. och använder man feta råvaror så springer det upp rejält utan att man behöver tillsätta mer än vad som behövs vid matlagningen.

Jo, det är lite så det talas om det. Jag har jobbarkompisar som läst i glansbladen om fettkaffets fördelar och bantningseffekt och de började morgonen med fettkaffe. Följt av vanlig pasta/bröd/juice-kost resten av dan. Underligt nog "fungerade" inte fettkaffet.  :blink: Inte heller fungerade bantningstrixet att äta ett par skedar kokosfett om dagen ovanpå den kosten. 

Ibland vill jag bara hoppa upp på bordet och skrika "KONTEXT" men jag håller för det mesta tyst numera. Det är ändå ingen som lyssnar. Om jag inte får en direkt fråga, alltså, då svarar jag så gott jag kan kan. 

• Like 5

14 icon_share.pngPer Wikholm
"Så länge man får i sig övriga näringsämnen under resten av dagen så ser jag inga problem med att starta dagen med en kopp MBC."

Tack för den Per, och det är just så vi "vanliga" LCHF-are käkar. Jag startar varje dag med en MBC, har så gjort alltsen den hysteriska debatten för ett par år sen. Är smör och kokosfett så värdelöst näringsmässigt är det ju lätt att fixa det med intag av ett ägg i nån av de hundratals varianter som florerar. Efter att ha läst Zepps länk i går så sänkte jag ner ett kokt ägg i en tekopp nässelsoppa före MBC i morse. Näringsintaget räddat. :)

• Like 5

Den  "hysteriska" MBC debatten måste varit lite för min LCHF tid ...vad gick den ut på?

Det var när MBC för första gången introduserades av en LCHF-bloggare i Sverige och strax kom det ett "högljutt" "Neeeeeeej" med minst 30 "e" från en annan bloggare. Ett smärre krig var i gång med tidernas "halshuggning jäms med fotknölarna", åt alla håll.

Men krutröken har lagt sig för länge sen. Skönt.

• Like 1

Jag fick en liten tankeställare när jag läste tråden Näringstäthet-sanningen.

ɐuuɐ skrev väldigt klokt där, tycker jag, " Jag föredrar själv nyckeltalen "näringstäthet per kalori". "

Ju äldre man blir desto viktigare blir det att se till att man  :

1. Äter mindre makronutrienter (kalorier), ämnesomsättningen sjunker med åldern.

2. Äter mer av övriga näringsämnen, kroppen får svårare med ökad ålder att tillgodogöra sig dessa.

Är det inte då ganska dumt att äta/dricka någonting  som i princip bara ger kalorier och inga andra näringsämnen?

Givetvis är det helidiotiskt att äta en massa godis...som ger en massa socker + annat skräp.

MEN

Hur bra är det egentligen att äta/dricka en MBC eller något annat som i princip bara innehåller fett och många kalorier och som i princip saknar andra näringsämnen, kopplat till resonemanget ovan?

http://chriskresser.com/what-mid-victorians-can-teach-us-about-nutrition-and-health/

Den där tycker jag är rätt bra. 

"Another advantage they had is that due to their physically demanding lifestyle, men and women during that time period ate twice as many calories as we do today. Men could consume upwards of 5,000 calories on a workday, and women over 3,000. The sheer quantity of food they ate, combined with its superior quality, resulted in average micronutrient levels 10 times higher than those of modern diets.

Because of our drastically lower caloric intake, it’s even more vital that we actively seek out nutrient-dense foods to cram as many micronutrients as possible into a relatively small caloric load. Some of the most nutrient-dense foods include organ meats, egg yolks, greens, fatty fish, and berries."

Vi rumpsittare med vårt betydligt lägre kaloribehov får helt enkelt bita i det sura äpplet (pun intended!) och försöka, för det mesta, sikta på att käka mat som ger oss "the most bang for the buck" eller i det här tillfället kalori, då.  :D 

• Like 3

Jag gillar MBC, tar det varje morgon (även mer och mer på helgerna nu när jag har ett mer lite aktivt liv) - nybryggt mellanmörkt ekokaffe (vanligen från helt nymalda bönor) + 1 msk smör + 1 msk kokosolja i mixern. Det gör att jag står mig länge, både när det gäller kaffepimplandet och hungern. För mig har det gett en enorm energiboost.

• Like 3

Den "hysteriska" MBC debatten måste varit lite för min LCHF tid ...vad gick den ut på?

Här är hela serien Peter från 2012:

Mitt inlägg i frågan: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9676/LCHF-storm-i-en-kaffekopp.aspx

Annika Dahlqvist inlägg: http://annikadahlqvist.com/2012/08/27/storm-i-en-kaffekopp/

Kostdoktorns inlägg: http://www.kostdoktorn.se/stormen-i-kaffekoppen

Anna Hallén raderade sitt inlägg i frågan.

• Like 2

Älskar MBC! Tycker definitivt att det är det godaste kaffet!  Brukar dricka en kopp till brunchen (äter sällan/aldrig frukost)

Det är bra för att komma i ketos snabbare. Bra mot kolhydratsug. Och, som Per intygar, det är ett ypperligt sätt att få i sig det nyttiga kokosfettet! Smör är ju bara koncentrerad grädde!

Fast vad gäller micronutrienter behöver vi säkert äta ung. som Terry Wahls förespråkar dvs ca 3 packade litrar grönsaker - gröna, mångfärgade och svalvelrika/dag. 

Ni har väl läst om provtagningarna som visade hur mkt mindre näring det finns i moderna grönsaker!? Världens åkrar är utarmade....

• Like 4

Här är hela serien Peter från 2012:

Mitt inlägg i frågan: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9676/LCHF-storm-i-en-kaffekopp.aspx

Annika Dahlqvist inlägg: http://annikadahlqvist.com/2012/08/27/storm-i-en-kaffekopp/

Kostdoktorns inlägg: http://www.kostdoktorn.se/stormen-i-kaffekoppen

Anna Hallén raderade sitt inlägg i frågan.

Oj, tack Per, det var verkligen en storm i en kaffekopp...det hade jag inte läst tidigare. Jag ber om ursäkt, hade jag vetat om detta hade jag varit lite försiktigare i vissa ordval, onödigt att riva upp gamla sår.

Men frågan är som jag tycker relevant att belysa, speciellt för de som inte funderar så mycket på vad de äter utan mer är intresserade av effekterna av kosten.

• Like 2