ketoner

patrik74

Recommended Posts

Hej! jag har kört strikt lchf nu i ca 1 månad

och mår super det jag är lite orolig över som jag inte riktigt kan hitta svar på det är.jag mäter mina blodketoner och blodsocker 3 gånger om dagen kör ett litet expriment jag använder även ketonixen och blåser oftast gult ibland rött.det är så att jag ibland får väldigt höga utslag på blod ketonerna allt ifrån 2mmol upp till 6mmol mitt blodsocker ligger väldigt stabilt mellan 4-5 spelar ingen roll när jag mäter blodsockret det är samma så där är jag lugn.i övrigt frisk inge diabetes.

det jag undrar är att enligt experterna inom ketoner volek och jeff och många andra så är allt över 3mmol i blod ketoner svält men jag svälter inte jag äter när jag är hungrig och ibland kan det gå 24h utan att jag känner hunger.så vad kan dom här höga värdena betyda?ska jag vara orolig eller ska jag bara köra på med tanke på att blodsockret ligger så stabilt?kanske öka lite på kolhydraterna?men jag mår prima lite för mycket energi bara.jag är Man 40 år med ca 15kg övervikt.

tack på förhand

Om man säger som så, de olika mätutrustningarna mäter olika ketoner.

Och till det andra så länge du inte är typ1 så kan du ha vilka nivåer som helst, din kropp reglerar det bäst själv.

Optimal ketos betyder främst att det sällan är någon fördel att ligga över 1-3!

Det som främst händer om din ketonnivå stiger för mycket är att insulin utsöndras och sänker lipolysen.

• Like 2

Och till det andra så länge du inte är typ1 så kan du ha vilka nivåer som helst, din kropp reglerar det bäst själv.

Det som främst händer om din ketonnivå stiger för mycket är att insulin utsöndras och sänker lipolysen.

jag var orolig att jag är i nått slags svältläge och att fettet inte ska släppa som många säger men jag går ner stabilt i vikt en så länge peppar peppar.

Om man säger som så.. äter man en ketogen diet så bör man kunna mäta upp någon form av ketonhalt.. då betyder det att du äter vad du tror dig göra!

Vrålbantning leder oxå till ketos.. likaså fasta.

Och du kan äta exakt så mycket kalorier du behöver och befinna dig i ketos utan att gå ner ett gram!

Finessen med ketos är egenligen omställningen, så att kroppen har en bättre förmåga att använda lagrat fett som energi.. då kan det hampa sig att aptiten sjunker.. kalorierna per dag likaså.

då behöver jag nog inte vara orolig att mina höga blodketoner åker upp ganska mycket ibland.jag säger som du Zepp desto mer jag lär mig ju mindre begriper jag.men oj vilken energi jag har utav att vara i den här ketos zonen först nu förstår jag alla som pratar om ketopower det tog mig lång tid.men känns hel rätt tills man lär sig något mer hm

Testa att ta en ordentlig löprunda fastande och mät ketoner strax efter att du avslutat.. då kan de lätt hoppa upp i 6.. kallas för post excersice ketosis.

Nämen altså.. mest troligt beror dina höga ketonhalter på att du går ner i vikt.. så någon form av fasta/bantning är det väl fråga om?

När ketonhalten går över 10 och upp mot 20, då tyder det på att något är i olag, det skall kroppen hindra med hjälp av insulin.

Det är bara alkisar och typ1 som kan komma upp i sådana nivåer.

• Like 1

Lång story.. och jag går inte in på detaljer.. främst för att jag inte behärskar biokemin.

"Pathophysiology

Alcohol diminishes hepatic gluconeogenesis and leads to decreased insulinsecretion, increased lipolysis, impaired fatty acid oxidation, and subsequent ketogenesis, causing an elevated anion gap metabolic acidosis. Counter-regulatory hormones are increased and may further inhibit insulinsecretion. Plasma glucose levels are usually low or normal, but mild hyperglycemia sometimes occurs."

http://www.merckmanuals.com/professional/endocrine-and-metabolic-disorders/diabetes-mellitus-and-disorders-of-carbohydrate-metabolism/alcoholic-ketoacidosis

• Like 1

En av orsakerna gällande alkohol är att det oxideras till acetat vilket rent kemiskt är en kort fettsyra. Inom fysiologin brukar man räkna smörsyra som den minsta fettsyran. Acetat är ännu mindre och som alla små fettsyror bildar den ketoner.

En annan orsak är att cellen förbrukar mycket NADH vilket gör att cellmiljön (och blodsocker) till stora delar efterliknar miljön vid svält eller strikt LCHF.

Det är ett flertal biokemiska reaktioner som samverkar vilket i sin tur påverka hormoner. Hormonerna är ju cellernas sätt att kommunicera vad som händer på ett ställe då alla är med på tåget och ror åt samma håll.

• Like 3

är det farligt att vara i optimal ketos med höga ketoner och festa till det en lördag låt hos säga en flaska rött?

om man är frisk i övrigt inge diabetes?eller ska man vara extra försiktig just när man har höga keton värden.värkar inte finnas så mycket forskning när det gäller ketos och alkohol

• Like 1

är det farligt att vara i optimal ketos med höga ketoner och festa till det en lördag låt hos säga en flaska rött?

om man är frisk i övrigt inge diabetes?eller ska man vara extra försiktig just när man har höga keton värden.värkar inte finnas så mycket forskning när det gäller ketos och alkohol

Om man säger så.. i ketos blir man som regel hälften så dyr.. ta det som en måttstock!

Näe du kan inte råka i ketoacidos av en drängfylla.

Alcholic ketoacidosis uppstår ibland hos grava akoholister som bara super flera dagar i sträck utan att äta.

• Like 2