Jump to content

Fasta, svält och kalorier

Jenjen

Recommended Posts

Jag har nagra bekvamlighetskilon som smugit sig pa de senaste aren som jag nu ska forsoka bli av med (ej overvikt, endast fafangs-kilon). Jag har atit liberal LCHF de senaste 4 aren men sma-fuskar med jamna mellanrum. I en manad har jag atit LCHF (lite striktare an vanligt men fortfarande liberal med 20-40g kolhydrater per dag i form av mestadels godkanda lchf-gronsaker men lite svarta bonor-pasta och falafel har slunkit ner) och 16-8 fasta som jag trivs med da jag inte ar sa jattehungrig pa morgonen.

Det tickar sakta men sakert nerat pa vagen vilket ar kul och nu till det jag vill diskutera med er. Jag ater runt 1000-1500kcal per dag och jag springer och yogar nagra ganger i veckan (alltsa borde jag branna lite mer energi de dagarna an de ‘vanliga’ stillasittande 2000kcal). Jag ligger alltsa pa energiunderskott pa mellan 500-800kcal de flesta dagarna. Jag kanner mig matt och belaten och jag har energi under dagarna, men jag kanner mig lite mer frusen an vanligt, nagot jag last kan vara pga att jag far i mig for lite energi.

Det kanns inte som jag ‘svalter’ men enligt vissa sa staller kroppen in sig pa svalt med lagre amnesomsattning efter 36h av kaloriunderskott. Jag tycker det kanns vettigt att sa lange man har fett-depaer pa kroppen sa borde kroppen inte stalla in sig pa svalt innan det fettet ar forbrukat, eller vad tror ni? Annars sa skulle en fet person som ar van att ata 5000kcal per dag och sen borjar pa diet med 2000kcal fa en superlag amnesomsattning da kroppen ar van vid 5000kcal och da alltsa staller in sig pa svalt?

Ar det battre att chocka kroppen med tex 5:2 fasta, alltsa att fa i sig olika mangder kalorier varje dag an att vara pa ett konstant (om an mindre) kalori-minus?

Om man säger som så.. så borde energibehovet variera från dag till dag?

Sen på det så finns det alltid gränser för hur mycket du kan utvinna ur fettlagret per dag.. innan kroppen reagerar med motmedel.

Och på det tredje så finns alltid en risk med för få kalorier iomed att maten i dag är rätt näringslös.. dvs man kan få näringsbrist.

Eller som Rössner lade fram det.. för att få i sig alla näringsämnen man behöver från dagens mat så måste man äta långt utöver sitt energibehov.

Nu tror ju jag/vet att han menar den där maten som vi inte äter,, med pasta, bröd, flingor o ris som stora energikällor.

Såå.. egenligen borde man kunna lita på hur man mår.. frusen kan ju vara ett tecken?

Oså på det, när jag ätit dåligt någon dag så brukar det kompenseras nästa dag av en glupande aptit.

• Like 1

Jag ställer min fråga igen (som jag tror det finns delade meningar om): Kan en överviktig/fet person som äter LCHF (typ 15/80/5) gå in i svält om personen äter med kaloriunderskott? Borde inte kroppen ta av reserven så länge det finns istället för att dra ner ämnesomsättningen?

• Like 2

Kareng, det undrar jag också, det känns dumt om det skulle vara så men det kanske har att göra med hormonrubbningar om man överätit en längre period. Men logiskt sett så borde man överleva längre utan mat om man har mer reserver på kroppen.

Intuitivt känner jag att man aldrig ska ligga på ett konstant kaloriunderskott. 

Jag tror vi är gjorda för att enkelt kunna flacka mellan glukos- och ketosdrift. Att vi enkelt ska kunna komma åt våra fett-reserver.

Men jag tror också att om den av kroppen upplevda födoämnesbristen blir konstant så skyddar sig kroppen till slut. Så jag tror benhårt på att släppa tyglarna nån gång emellanåt, nån dag i veckan t.ex., när man inte räknar utan mumsar i sig det man vill (av bra mat, jag kommer aldrig förorda att folk badar i vete och socker de dagarna  :) )

• Like 4

Jag ställer min fråga igen (som jag tror det finns delade meningar om): Kan en överviktig/fet person som äter LCHF (typ 15/80/5) gå in i svält om personen äter med kaloriunderskott? Borde inte kroppen ta av reserven så länge det finns istället för att dra ner ämnesomsättningen?

Om man säger som så,, frågan är svår att svara på.. för det är egenligen mer komlicerat än vad frågan förutsatte!

Vem är det som säger att det är fettlagren som tullas på, varför inte muskler och interna organ, de utgör oxå energireserver.

Oså det där med övrig näring;

Låt säga att du behöver äta 1000 Kcal för att gå ner i vikt.. sen tittar vi på övrig näring oså räknar vi ihop lite olika måltider då kanske det visar sig att du behöver äta 3000 Kcal för att få i dig all essentiell näring?

Om man säger som så,, frågan är svår att svara på.. för det är egenligen mer komlicerat än vad frågan förutsatte!

Vem är det som säger att det är fettlagren som tullas på, varför inte muskler och interna organ, de utgör oxå energireserver.

Oså det där med övrig näring;

Låt säga att du behöver äta 1000 Kcal för att gå ner i vikt.. sen tittar vi på övrig näring oså räknar vi ihop lite olika måltider då kanske det visar sig att du behöver äta 3000 Kcal för att få i dig all essentiell näring?

Köper det där med att "övrig näring" säkert blir svårt att få i sig allt man ska på bara 1000 kcal/dag men kanske lättare med 1500 kcal/dag förutsatt att man väljer bra varor och håller sig till typ 15/80/5.

Men tycker det känns konstigt att kroppen inte skulle välja fett i första hand så länge det finns i överflöd och istället börja ta av muskler och organ. Är det verkligen så? Många påstår det men jag tycker det känns ologiskt.

Köper det där med att "övrig näring" säkert blir svårt att få i sig allt man ska på bara 1000 kcal/dag men kanske lättare med 1500 kcal/dag förutsatt att man väljer bra varor och håller sig till typ 15/80/5.

Men tycker det känns konstigt att kroppen inte skulle välja fett i första hand så länge det finns i överflöd och istället börja ta av muskler och organ. Är det verkligen så? Många påstår det men jag tycker det känns ologiskt.

Spekulerande: Tar kroppen det den behöver helt enkelt? Behöver den omfördela proteiner eller näringsämnen i muskelmassa så tar den av muskelmassan. Behöver den främst energi så tar den av fettet. Verkar logiskt för mig.

Spekulerande: Tar kroppen det den behöver helt enkelt? Behöver den omfördela proteiner eller näringsämnen i muskelmassa så tar den av muskelmassan. Behöver den främst energi så tar den av fettet. Verkar logiskt för mig.

Det skulle ju då betyda att det är viktigast att äta den mängd protein som kroppen behöver och att man kan hålla nere lite på fettet (förutsatt att man är mätt och nöjd utan större mängder), eftersom kroppen då - enligt den teorin - snabbare tar av fettet som sitter på kroppen?

Tycker också det låter märkligt att kroppen skulle bryta ner muskler före fett vid svält.. Det är ju det fettet är där för!!! Om jag promenerar/springer på savannen i tre dagar utan att hitta något lämpligt byte så lär ju kroppen använda fettreserverna före muskelmassan.. Hur ska jag annars orka fälla bytet på den fjärde dagen? Då får jag ju falla ihop till en liten knubboll utan kraft, i en dunge och vänta på att själv bli bytet!

En liten reflektion bara.....

• Like 2

Spekulera mindre och ha inte så bråttom och räkna mer på näringen i övrigt så behöver det inte bli fel!

Problemet tycker jag handlar om folk som anser att minimum av vad som helst är det samma som optimalt!

Räkna lika gärna på någon vitamin eller mineral och ät 3000 Kcal om dagen!

Du bestämmer inte vad som tas från vilken källa.. och som regel har vi en amminosyre depå dels i musklerna dels i levern!

Och är du kvinna och gravid.. men har Omega3-brist.. så tas det från din hjärna för att fostrets hjärna skall utvecklas!

Men då kan ju kroppen ta vad den behöver!

Fast visst är det bättre med kunskap än spekulationer, respekt.

Och grejen är fortfarande att du inte själv kan välja vad kroppen skall ta ifrån.

Mitt problem är främst att folk tenderar att tolka allt enligt eget tycke och smak.. tex 5:2 då man äter cirka 500-600 Kcal i två dagar.

Då är det inte meningen att man skall ha en kalorireduktion på 3000 i veckan utan dessa extra kalorier skall man äta de övriga dagarna.. iallafall tills aptitregleringen säger stopp.

5:2 handlar överhuvudtaget inte om kalorireduktion över veckan, utan om att låta vissa dagar vara låga på energi och sen äta upp behovet de andra dagarna.

Dvs egentligen är det så vi skall äta.. ena dagen finns det mindre att äta, andra dagar mer.

Och grejen är fortfarande att du inte själv kan välja vad kroppen skall ta ifrån.

Mitt problem är främst att folk tenderar att tolka allt enligt eget tycke och smak.. tex 5:2 då man äter cirka 500-600 Kcal i två dagar.

Då är det inte meningen att man skall ha en kalorireduktion på 3000 i veckan utan dessa extra kalorier skall man äta de övriga dagarna.. iallafall tills aptitregleringen säger stopp.

5:2 handlar överhuvudtaget inte om kalorireduktion över veckan, utan om att låta vissa dagar vara låga på energi och sen äta upp behovet de andra dagarna.

Dvs egentligen är det så vi skall äta.. ena dagen finns det mindre att äta, andra dagar mer.

Nja vet inte, tycker du säger emot dig själv lite, om vi tillexempel skulle få den mycket dumma idén att bränna bort lite omega3 från hjärnan när vi är gravida, ja kanske inte du o jag men fan vet, så är det ju bara att äta för lite så tar fostret det från hjärnan , det har jag en säker källa på!

Då vill jag återgå till spekulerandet: Bestämmer jag mig för att bränna av lite muskelmassa tycker jag det borde funka att äta för lite protein, kroppen behöver säkert en härlig biceps till nåt viktigare än att flexa framför spegeln om den inte har nåt annat att välja på.

Sen är det så att jag personligen är inte ett dugg intresserad av kaloriunderskott och fasta. Jag försöker hellre imitera en mycket framgångsrik jägare än en halvdan. Tycker det vore kul om folk tordes ge sig på högkaloriexperiment lite oftare. Undrar om inte fettskräcken skaver lite hos oss alla.

• Like 1

Det skulle ju då betyda att det är viktigast att äta den mängd protein som kroppen behöver och att man kan hålla nere lite på fettet (förutsatt att man är mätt och nöjd utan större mängder), eftersom kroppen då - enligt den teorin - snabbare tar av fettet som sitter på kroppen?

Tycker också det låter märkligt att kroppen skulle bryta ner muskler före fett vid svält.. Det är ju det fettet är där för!!! Om jag promenerar/springer på savannen i tre dagar utan att hitta något lämpligt byte så lär ju kroppen använda fettreserverna före muskelmassan.. Hur ska jag annars orka fälla bytet på den fjärde dagen? Då får jag ju falla ihop till en liten knubboll utan kraft, i en dunge och vänta på att själv bli bytet!

En liten reflektion bara.....

Jag håller med men jag tror det är det kortsiktiga sättet att gå ner i fettprocent, krisläget, och jag tror det blir svårt utan hunger och obehag, inte vad jag hoppas på med lchf. Jag hoppas mer på högkalorivarianten som jag skrev i inlägget innan, fast det kanske bara är önsketänkande jag har personligen inte riktigt hittat rätt än men ser lite ljus under perioder utan förkylningar.

Jag har ätit lågkolhydratkost i snart två år. Ca 30 - 75 gram kolhydrater per dag. Har ett stillasittande jobb men promenerar mycket samt yogar och joggar nån gång per vecka. Jag är normalviktig och mår utmärkt av kosten. Under perioder kan jag dock "möla" för mycket ost, nötter, grädde och smör - det är ju så attans gott - och då går jag upp i vikt. Och det är inte muskler... ;) Det lägger sig som underhudsfett på mage, rygg och som"gäddhäng" på överarmarna. För att komma på banan igen kör jag då kaloriräkning med hjälp av appen Lifesum. Ställer in appen för en lugn viktnedgångstakt (0,3 kg/vecka) och sen håller jag det. Det funkar utmärkt och jag är inte hungrig.

En av de underbara sakerna med LCHF är ju att man inte får blodsockerdippar, dvs slipper bli darrig och matarg bara för att man inte ätit på ett tag. Jag är övertygad om att ett kaloriunderskott är ett måste för att gå ner i vikt, och med LCHF ör det mycket lättare att få till det. Om man kan låta bli att överäta för att det är så gott, vill säga ;)

• Like 4

Jag har ätit lågkolhydratkost i snart två år. Ca 30 - 75 gram kolhydrater per dag. Har ett stillasittande jobb men promenerar mycket samt yogar och joggar nån gång per vecka. Jag är normalviktig och mår utmärkt av kosten. Under perioder kan jag dock "möla" för mycket ost, nötter, grädde och smör - det är ju så attans gott - och då går jag upp i vikt. Och det är inte muskler... ;) Det lägger sig som underhudsfett på mage, rygg och som"gäddhäng" på överarmarna. För att komma på banan igen kör jag då kaloriräkning med hjälp av appen Lifesum. Ställer in appen för en lugn viktnedgångstakt (0,3 kg/vecka) och sen håller jag det. Det funkar utmärkt och jag är inte hungrig.

En av de underbara sakerna med LCHF är ju att man inte får blodsockerdippar, dvs slipper bli darrig och matarg bara för att man inte ätit på ett tag. Jag är övertygad om att ett kaloriunderskott är ett måste för att gå ner i vikt, och med LCHF ör det mycket lättare att få till det. Om man kan låta bli att överäta för att det är så gott, vill säga ;)

Jag håller verkligen med om dina iakttagelser här StinasKompis!

• Like 2

De undersökningar som finns visar att det finns en effekt av att kroppen minskar på energianvändning när fettreserverna minskar. Det är dock en mycket blygsam minskning av energiåtgången.

Svält inträder inte förrän fettreserverna är slut.

Att många upplever effekten starkare än den kunnat uppmätas är nog för att med fulla fettdepåer så går ju mycket energi ut i avloppet. Så även om man minskar en hel del så kommer man inte gå ned i vikt, bara sluta spola ner energi.

Hur som helst så spelar ju det ingen roll eftersom man inte kan gå ner i vikt på annat sätt än att leva upp det sparade fettet.

Vad gäller att förbränna muskler så är det nästan helt säkert en myt. Kroppen har ingen anledning att frigöra protein när det finns fett. Men även här tror jag att det är en upplevelse. När man tömmer glykogendepåerna så tappar man vatten, mycket av det vattnet är från musklerna. Musklerna kan alltså ser mindre ut när man går ner i vikt (om man äter kolhydrater). På samma sätt kan man äta kreativ som lagrar vatten i musklerna och de ser större ut.

• Like 2

Protein bryts ner hela tiden i proteolysen.

"Proteinnedbrytning är ett för cellen nödvändigt förlopp; dagligen syntetiseras och degraderas upp till ett halvt kilo proteiner i människans celler. Livslängden för ett protein kan variera, faktiskt inom ett så brett spann som minuter och flera år."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Proteolys

Vid energiunderskott går mer till glukoneogenes än annars, vid ketos ytterligare lite till.

Det är därför man säger 1 gram per kilo för LCHF, medans SLVkostarna klarar sig med 0,8 gram som minimum.

Det mesta går tillbaka till proteinsyntesen men det är alltid ett spill, det är detta vi måste äta.

Finns tre knep för att motverka muskelnedbrytning;

1. Överskott av protein i födan.

2. Träning, dvs stimulans av proteinsyntesen.

3, Energiöverskott.

• Like 1

StinasKompis, du och jag är rätt lika där (ej överviktig, yogar/joggar, äter ibland för mkt) ska ladda ner appen nu, tack! Så de perioder du vill gå ner i vikt äter du mindre än vad du brukar istället för att tex nolla kolhydrater? Ca hur många kcal per dag? Jag vill helst inte nolla, tycker för mycket om ost och grönsaker :)

• Like 1

Nybörjarn, när du skriver att svält inte inträder förrän fettreserverna är slut, menar du fettreserverna på kroppen (alltså lagrat kroppsfett) eller endast det fett som finns i magen/systemet (alltså som man intagit de närmsta dygnen)?

Nu har jag begränsat proteinet till Max 1g per önskat kilo kroppsvikt samt försökt hålla igen lite på fettet. Inte till någon nivå som innebär fettskräck utan snarare inte lagt till extra fett i onödan om jag känner mig nöjd och mätt utan det. Detta brukar innebära runt 1200-1300 kalorier för mig per dag. Vikten har minskat lite, men det känns som att kroppen tycker att detta är ett kritiskt skede och kämpar emot med näbbar och klor. Jag bråkar tillbaka då jag snarast vill se en siffra på vågen som börjar med en sexa :). Bara 0,9kg kvar tills dess nu (tjoho!).

Vet dock inte om jag misshandlar min kropp genom att göra såhär.. Jag går inte och är hungrig, förutom ibland på fm innan lunchen innan jag kommer till mitt 8h fönster. Däremot känner jag mig frusen rätt ofta och är kall om händerna. Ibland känner jag mig "lite borta", i min egen lilla värld (kanske iof inte har med detta att göra). När jag reser mig upp snabbt så snurrar det och svartnar ibland någon tiondelssekund.. Men som sagt - jag går inte och är hungrig utan jag följer min "kostplan" och blir nöjd och mätt. Jag mår toppen efter att jag har tränat.. Tror att jag börjar bli lite träningsberoende..

Är kroppen i svält trots att jag är överviktig? Flera skriver ju här att man inte kan hamna i svält! Tar min kropp skada av ovan nämnda symptom. Igår gick jag i ett mörker hela dagen tills jag fick träna på kvällen - då var allt frid och fröjd igen..

• Like 1

Svält är något relativt!

Tex många överviktiga svälter, dvs de äter mer kalorier än vad de gör av med.. men inombords råder det svält för att energin inte når cellerna!

Det är dina celler som är slutanvändare av energin.. får de inte detta så svälter de!

Och LCHF syftar främst till att kringå ett av de problemen som låser in energi i depåer, dvs med hjälp av insulin!

Vet dock inte om jag misshandlar min kropp genom att göra såhär.. Jag går inte och är hungrig, förutom ibland på fm innan lunchen innan jag kommer till mitt 8h fönster. Däremot känner jag mig frusen rätt ofta och är kall om händerna. Ibland känner jag mig "lite borta", i min egen lilla värld (kanske iof inte har med detta att göra). När jag reser mig upp snabbt så snurrar det och svartnar ibland någon tiondelssekund.. Men som sagt - jag går inte och är hungrig utan jag följer min "kostplan" och blir nöjd och mätt. Jag mår toppen efter att jag har tränat.. Tror att jag börjar bli lite träningsberoende..

Prova att dricka en halv liter glutenfri salt buljong eller ett stort glas vatten med en halv tsk salt på förmiddagen om du känner dig "lite borta" eller lite snurrig!

Prova att dricka en halv liter glutenfri salt buljong eller ett stort glas vatten med en halv tsk salt på förmiddagen om du känner dig "lite borta" eller lite snurrig!

Tack för tipset!! Har du något tips på hemmagjord buljong eller något specifikt märke?

Tack för tipset!! Har du något tips på hemmagjord buljong eller något specifikt märke?

Du kan nog söka benbuljong här i forumet eller på nätet. Jag har inte orkat koka själv även om det säkert är nyttigast och bäst. För min del är det viktigaste att få i mig lite salt. Jag brukar köra Systrarnas Voltaires Lantbuljong, cirka en msk i en halv liter kokande vatten. Den är i alla fall glutenfri.

StinasKompis, du och jag är rätt lika där (ej överviktig, yogar/joggar, äter ibland för mkt) ska ladda ner appen nu, tack! Så de perioder du vill gå ner i vikt äter du mindre än vad du brukar istället för att tex nolla kolhydrater? Ca hur många kcal per dag? Jag vill helst inte nolla, tycker för mycket om ost och grönsaker :)

Bilden nedan visar mina inställningar. Sen brukar jag promenera ihop 2-300 kcal så då lägger jag oftast på det.

post-5574-14310214800471_thumb.jpg

Jag menar fettreserverna. Det händer inget särskilt med kroppen bara för att den förbränner lagrat fett.

Däremot är det ju som alla vet en fas av förändring om man går från kolhydrater till fettdrift.

Svält, alltså nedbrytning av kroppen och försämrad prestation m.m. inträffar när det finns så lite fett kvar att kroppen inte kan förbränna det.

Att vi sparar fett på kroppen är för att ha det att leva av när det inte finns så mycket mat.

• Like 2