Bengt Nilsson

Västerås stad märkliga säljstopp av D-vitamin

Recommended Posts

I Västerås har man förbjudet försäljning av starkare D-vitamin.

Jag fråga Livsmedelsverket vem som har rätt (Diarienummer U-50159):

Hej,

Vem har rätt?

SVT Umeå 150121 om Västerås stad märkliga säljstopp av D-vitamin

https://www.youtube.com/watch?v=l1lTj4kcygs

Hej!

Tack för ditt mejl om D-vitamin.

SLV rekommenderar ett intag av D-vitamin på 10 mikrogram per vuxen och dag. Det övre tolerabla intaget (UL) är 100 mikrogram enligt EFSA.

Jag vet inte hur mycket D-vitamin de förbjuda preparaten innehöll, men förmodar att det låg över 10 mikrogram. Överdosering innebär hälsorisker.

Mer om detta finns att läsa på vår webb om D-vitaminer och i de Nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2012.

Det återstår väl att se vad en eventuell juridisk prövning kommer fram till.

Vänligen
Ingela H, rådgivare
Upplysningen
Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solar man helkropp i stark sommarsol så får man 250µg D-vitamin på 30 minuter, 25 gånger mer än stoppgränsen i Västerås.

Det borde då vara totalt olagligt, nästa steg är att förbjuda solens strålar, eller införa krav på heltäckande klädsel sommartid.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa fasoner bekymrar mig mer och mer och det börjar bli svårt att hålla tillbaks vulgärspråket när jag ser hur dessa dumheter appliceras i kommun efter kommun. Förlåt men: Fan ta dom om detta drabbar även de försäljningsställen jag frekventerar i Trestadsområdet och dito om det drabbar mina möjligheter att köpa över nätet. Då kommer jag att allvarligt överväga smuggling.

Det är helt obegripligt att de vill förbjuda försäljning av kroppsegna ämnen men accepterar alkohol och tobak och närmast propagerar för kroppsfrämmande Becel och socker. De kontrollanter som skickas ut för att genomföra förbuden måtte antingen plågas av våndor eller saligt flina i omedveten okunskap. Detta är inget annat än skamligt av en myndighet i 2010-talets Sverige!

Det är hög tid att skriva på Vitaminupproret. Visa SLV vilka som är deras egentliga uppdragsgivare: https://vitaminupproret.se/.

Edit: "med förbjuda försäljning" avser jag d-vitamin av de styrkor vi här oftast pratar om.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vad sätt kan kommunen bestämma om försäljning av D-vitamin? Vilken lag stöder det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommunen har tillsynsansvar över försäljning av livsmedel och andra produkter som äts!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommunen har tillsynsansvar över försäljning av livsmedel och andra produkter som äts!

Tillsynsansvar, men jag ifrågasätter om dom har rätt att förbjuda försäljning av vitaminer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De inför dessutom detta säljstopp för D-vitamin utan att ett enda fall av överdosering konstaterats. Religion kallas det visst för.

Jämför med debatten om alvedonförsäljning, där många förgiftningar konstaterats.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asså, de har stoppat försäljning av tabletter som innehåller mer än en viss mängd. Inte försäljning av D-vitamin som så.

Gnälligt och petigt kanske av tjänstemännen men de ska väl också göra något om dagarna än att rekommendera 6-8 skivor bröd per dag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asså, de har stoppat försäljning av tabletter som innehåller mer än en viss mängd. Inte försäljning av D-vitamin som så.

Gnälligt och petigt kanske av tjänstemännen men de ska väl också göra något om dagarna än att rekommendera 6-8 skivor bröd per dag. 

För att få i dig motsvarande vad solen ger måste du äta många tiotals av de tillåtna pillrena varje dag. Extremt dyrt och opraktiskt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tror det är som Anna skriver. Om de sätter gränsen vid deras rekommendation, dvs det som säljs på apoteket, får man äta flera tabletter om dagen för att ens nivå inte ska sjunka rejält över vinterhalvåret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi alla här inser idiotin i beslutet med det max som de sätter. Men ibland kanske man ska välja sina fighter där det är mer meningsfullt. Lite i-landsproblem varning bara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi alla här inser idiotin i beslutet med det max som de sätter. Men ibland kanske man ska välja sina fighter där det är mer meningsfullt. Lite i-landsproblem varning bara.

Ja, jag förstår vad du menar och det är sunt tänkt! Det finns viktigare fighter att ta. Å andra sidan tycker jag inte det kostar oss så värst mycket att visa vad vi tycker i denna fråga. Och om ett förbud skulle drabba mig kommer jag att se efter andra vägar att skaffa det jag anser mig behöva. D-vitaminet (i mycket högre dos än vad SLV tillåter) har gjort mig gott :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg