Cleppa Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 hej alla Nu när man snart får sitt dvitamin från solen och slutar med tillskottet, hur tänker ni då kring k2? Ta tillskott alltid eller uppehåll över sommaren? mvh Jesper 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Som jag ser det är kopplingen mellan att ta D-vitamin och K2 att D-vitamin förbättrar upptag av kalcium från kosten, men om man har brist på K2 "vet" kalcium inte vart det ska ta vägen (till skelett o tänder), utan lyder minsta motståndets lag och hamnar i mjuk vävnad såsom blodkärl. Så om du under den period du inte tar D-vitamin solar så får du ju ändå vitaminet och har därmed extra behov av K2. Så om man inte äter den numera speciella mat som innehåller K2, så menar jag att man bör ta 100-200 mikrogram per dag alla dagar resten av livet. Mat som innehåller en del K2 är framför allt gräsbetat kött och ägg, vissa lagrade ostar såsom brie o gouda samt allra mest den japanska frukosträtten natto, som görs på fermenterade sojabönor där bakterierna som jäser bönorna tillverkar K2 i enorm mängd (detta används för att producera K2 i form av menaquinone-7 industriellt). K2 produceras just av bakterier, antingen i kons mage (om den äter gräs), i hönan som värper ägget (om hon går ute och pickar sin naturliga mat), eller av bakterier i osten. Jag vill inte chansa på att få i mig K2 i kosten, och då en studie genomförd nyligen tyder på att 95% av befolkningen har brist, så jag tar 300 mikrogram om dagen (ofarligt med eventuell överdosering). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Tackar för svar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 På sommaren får man äta Natto till frukost! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Andersson Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Var köper ni k2 och vilka märken är bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Jag köper ett kombo D3+K2. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Jag tar tre av denna dagligen http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-vitamin.htmoch 5000 IE D3 separat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Jag köper ett kombo D3+K2. http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm Tar Du en om dagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Andersson Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Tack för alla bra svar! :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Tar Du en om dagen? Ja jag tar en om dagen på vintern/våren! Förut tog jag 800 IE och fick 52 i D-vitaminvärde, det är nedre gränsen för brist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Detta med vitaminerna är så svårt att få grepp om. Jag gjorde ett test på Werlabs i februari och hade då strax över referensvärde på både D-vitamin och Magnesium. (lyser rött på min utskrift :-)) Kalcium var i topp. Jag tar en K2 (Helhetshälsa)på lördag och en D3-vitamin varje dag (Pure Pharma 2500IU) Jag har enligt deras test bra värden på allt (utom totalkolesterolet då förstås) Ska jag kanske nöja mej med multivitamin varje dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Detta med vitaminerna är så svårt att få grepp om. Jag gjorde ett test på Werlabs i februari och hade då strax över referensvärde på både D-vitamin och Magnesium. (lyser rött på min utskrift :-)) Kalcium var i topp. Jag tar en K2 (Helhetshälsa)på lördag och en D3-vitamin varje dag (Pure Pharma 2500IU) Jag har enligt deras test bra värden på allt (utom totalkolesterolet då förstås) Ska jag kanske nöja mej med multivitamin varje dag? D3 varje dag låter bra, liksom även multivitamin. K2 en gång i veckan är bättre än inget alls, men jag hade tagit det varje dag. Hur många mikrogram är K2-tabletterna på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 D3 varje dag låter bra, liksom även multivitamin. K2 en gång i veckan är bättre än inget alls, men jag hade tagit det varje dag. Hur många mikrogram är K2-tabletterna på? De är på 100ug och det ska motsvara 133% av RDI. Tänkte bara att det verkar som om mitt kalcium hittar rätt då det var så bra värden. Men jag kanske ska öka till varannan dag med K2. Finns det bra multivitaminer m,ed K2 i tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Med risk för att missa någon mer aktuell tråd om vitamin K2; eftersom det ska tre tecken till för att sökmotorn på forumet ska fungera, så har jag en fråga: Var nånstans hittar jag en vettig lättförståelig beskrivning om K2:s effekter? Själv har jag läst lite här och där (efter att ha begåvats med en elak hälsporre) och lagt ihop ett och ett så att jag nu äter K2-tillskott (tillsammans med D-vitaminet på morgonen) och så tar jag magnesium på kvällen. Men maken hänger inte med på att ta ytterligare piller så jag behöver hjälp att övertyga honom: är det nån som har tips på nån bra länk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Strunta i ett ytterligare piller, köp kombi D3-K2! http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Här länk till en artikel av den holländska forskaren Leon Schurgers m.fl. som ger en översikt var vetenskapen står angående K2 och vaskulär sjukdom samt vad man kan önska sig för studier i framtiden: http://www.researchgate.net/publication/273146771_Prevention_of_vasculopathy_by_vitamin_K_supplementation_Can_we_turn_fiction_into_fact 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Strunta i ett ytterligare piller, köp kombi D3-K2! http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm Dagsdosen blir avsevärt dyrare dock, men det låter ju onekligen rätt tänkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Dagsdosen blir avsevärt dyrare dock, men det låter ju onekligen rätt tänkt. Om du anser att dosen blir lite högre än vad ni behöver så behöver ni inte heller ta piller varje dag! Oavsett vilken dos man anser sig behöva så anser jag att man bör ta K2 samtidigt.. så att kalciumet hamnar på rätt ställe.. och inte i kärlväggen! Oandra sidan.. fråga gubben om han vill käka grönkål till varje måltid i stället? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 ...käka grönkål till varje måltid i stället? Grönkålssoppa, caldo verde, är nationalrätt i Portugal! Mycket god kan jag intyga, allra godast var mina kära farmors. Soppan inkluderar bitar av chorizo, en fet "bondsk" korv. Hon gjorde den flera gånger i veckan, ingen rejäl middag utan caldo verde. Bara doften av sådan soppa idag tar mig en vacker tur på minnenas stig... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts