Petra183 Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Jag känner mig allmänt förtvivlad. Sedan 3 veckor tillbaks äter jag strikt LCHF, ca 20 g kolhydrater, per dag. Det jag äter registreras på sidan kostbevakningen.se. BMI närmar sig fetma. Övervikt kan jag acceptera, men fetma känns inte ok. Jag har en utpräglad bukfetma och är sockerberoende och skäms för min kropp och mitt utseende. När jag började registrera mitt ätande så insåg jag hur fel jag ätit i hela mitt liv. Förmodligen har jag ätit för lite protein hela livet, om man utgår från att proteinbehovet är 0,8-1,0 gram per kilo (önskad kroppsvikt). Det är så svårt att veta hur man ska räkna och hur man ska äta. Utgår man från MBR (kaloribehovet i koma) och TDEE (lämpligt kalorintag), som används en del inom 5:2, hamnar mitt normala ätande i koma, om jag inte spårar ut och börjar äta godis. Eftersom jag inte har några normala referenser när det gäller ätande och mättnad, så känns det som jag behöver räkna och registrera. Gör jag rätt om jag utgår från proteinbehovet, vilket i mitt fall är ca 60 gram per dag om man utgår från 0,8 gram per önskad kroppsvikt, ser till att kolhydraterna håller sig omkring 20 gram och äter fett upp till ca 1800 kalorier per dag, vilket är kaloribehovet enligt TDEE, om jag inte befinner mig i koma? Tänker jag rätt eller ska jag tänka på något annat sätt? Jag vet att jag har ålder och kön emot mig. Medelålders kvinnor har det inte lätt. Min målsättning är att äta strikt LCHF fram till 1 juli. Det kommer jag förmodligen att klara, även om det känns motigt just nu och jag bara tänker på godis och tycker att mat är äckligt. Sommaren blir värre, med utflykter, fika och restaurangbesök och jag känner mig inte som någon speciellt lämplig förebild för LCHF, med tanke på min vikt. Jag äter 16:8, periodisk fasta, sedan 6 månader tillbaka och det tänker jag fortsätta med, även om det inte resulterat i någon form av viktnedgång för min del. Tyvärr är jag inte säker på att jag klarar att kombinera den med 5:2, eftersom jag är i ganska dåligt skick både fysiskt och mentalt. Det är svårt för mig att orka, om jag inte får mat och jag har inte de energireserver och den disciplin som andra människor har (har bl a varit utbränd). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Om jag utgår från att du har koll på att 60g protein inte är samma sak som 60g kött så blir min spontana reaktion att du kanske inte ska vara så strikt? När jag orkade räkna och ha mig (numera kämpar jag mest mot sockertrollet för att stå still) fick jag bäst resultat runt ca 30g kolhydrater per dag. Jag tillhör också de som har det lite svårare med tanke på att jag närmar mig klimateriet och 50. Det finns en handflatemodell som är rätt bra att ta till eftersom räknandet tar kraft. Ett sätt att räkna utan att snöa in sig i detaljer. Tänk dig handen avkapad vid handleden. Motsvarande mängd (flat eller knuten) kan du använda på proteinmat som kött/fisk/fågel och sås/fet gegga och tillhörande grönsaker tills du hör kroppens signaler. Ta gärna med dig tanken att kroppen och själen hänger ihop så fokuserar du väldigt på viktnedgång (vilket är svårt att inte göra) så slappnar inte kroppen av och låter det hända. Jämför fenomenet att många kvinnor blir gravida när de bestämt sig för att adoptera efter många års fruktlösa försök att få barn... Varmt lycka till och välkommen till forumet! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted April 30, 2015 Popular Post Share Posted April 30, 2015 Välkommen hit Petra183! Jag tror också att du ska skynda lite långsamt och koncentrera dig på att förstå kosten och få den att fungera för dig i vardan Det går inte att korrigera ett långt liv av felätande på några veckor och det fungerar inte heller att se Lchf som ett projekt fram till sommaren. Det kan ta åtminstone fram till sommaren innan din kropp blir så trygg (och läkt) med den nya kosten och hormonella läget att den vill börja släppa på vikten ordentligt. Att stressa ner i vikt är bara kortsiktiga lösningar (som du säkert redan provat många gånger) Att göra samma saker som inte fungerar om och om igen är troligen inte rätt väg med Lchf heller Jag tror att du ska koncentrera dig på att hitta balansen först och främst och se hur och när din kropp börjar svara på rätt sätt för det gör den om du ger den lite tid och äter någorlunda rätt Se fram emot sommaren med god Lchf-mat och koncentrera dig på att må bra och äta näringsrik kost Lägg "måstena" i en säck inklusive 5:2 fasta och annat Det är sånt du kan prova längre fram men först behöver du nog få till ett lugn och harmoni runt kosten och i din kropp 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Har du testat blodglukos och ketoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaSparre Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Nämner lite om detta i dagens podcastavsnitt - bla. att fastna i ett läge vs variera strategi, att blodsockernivåer i vissa fall är högre om man fastnar i ett striktare läge mht kolhydrater (mer om det också i avsnitt 23) och några vanliga fällor om man platåar. http://4health.se/36-forklaringen-till-skillnader-inom-lagkolhydratkost-nagra-tips-till-dig-som-plataar-eller-inte-tappar-dina-sista-10-kg-och-sa-har-ater-jag eller i https://itunes.apple.com/se/podcast/4health-med-anna-sparre/id907951009?mt=2 Men med tanke på ätbeteende etc så skulle jag än hellre rekommendera avsnitt 18 om mat, känslor och sockerberoende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Jag har inte testat blodglukos och ketoner. Gör vården det eller ska man köpa egen mätutrustning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Åtminstone blodglukos borde vara ganska lätt att få kollat av vården. Ring och be om att få kolla det, säg att du är orolig för typ2-diabetes, med tanke på din övervikt. Förhoppningsvis går de då med på att kolla såväl blodglukos som HbA1c, alltså långtidsblodsocker. Bra att få ett sådant kollat innan du ätit LCHF så länge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts