Jump to content

Ibland blir jag lite förvånad...

Niclas-E

Recommended Posts

Härligt. Jag blir bara lite orolig över vasslet, whey protein. Varför ta in detta?

I den här studien fann man att vassle ökar utsöndringen av insulin. http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/69.full

Results:The insulin responses were higher after both breakfast (31%) and lunch (57%) when whey was included in the meal than when whey was not included.

Att ha mycket insulin i omlopp är kopplat till många problem inte minst vad gäller vikt. Skippa vasslet tycker jag.

Alla proteiner stimulerar insulinutsöndring (behövs för att aminosyrorna skall tas upp). När det gäller vikten finns gott om studier som visar på viktnedgång när ett par portioner av vassle läggs till en standard diet. Eftersom insulin utsöndras går blodsocker ned av vassle. Därför är det åtminstone ur viktsynpunkt ingen fara på taket.

Personligen föredrar jag dock en mer paleo-liknande LCHF diet för viktnedgång. Men om man skall lägga till något från mjölkgruppen är det just vassle och fettet (smör) som jag föredrar då de, till skillnad från kasein, inte skapar inflammation och förändrar uttryck av gener i hjärnan

• Like 2

Alla proteiner stimulerar insulinutsöndring (behövs för att aminosyrorna skall tas upp). När det gäller vikten finns gott om studier som visar på viktnedgång när ett par portioner av vassle läggs till en standard diet. Eftersom insulin utsöndras går blodsocker ned av vassle. Därför är det åtminstone ur viktsynpunkt ingen fara på taket.

Personligen föredrar jag dock en mer paleo-liknande LCHF diet för viktnedgång. Men om man skall lägga till något från mjölkgruppen är det just vassle och fettet (smör) som jag föredrar då de, till skillnad från kasein, inte skapar inflammation och förändrar uttryck av gener i hjärnan

Lyssna på denna man, så blir det rätt. :)

• Like 1

Jag är lite bekymrad över mängden protein jag får i mig på en vegetarisk diet, framförallt om man skippar sojan.

Läste en paleo-inspirerad läkare som rekommenderade ägg och vassle som komplement till grönsakerna om man nu vill äta vegetariskt, och det finns en gräns för hur många ägg jag orkar äta ;-)

Känner att jag inte riktigt är bekant med kasein än, vad är det och vad finns det i?

Kasein är mjölkprotein. Även vassle är protein som finns i mjölk, men pratar man om mjölkprotein är det oftast kasein som avses. Kasein finns alltså i så gott som alla mjölkprodukter, dock i väldigt små mängder i smör och endast "spår av" i ghee. Många anser att det finns goda skäl att undvika kasein. Själv är jag inte jätteinsatt, men det ligger säkert något i det... Personligen äter jag mjölkprodukter, känner att det blir för svårt att få det att fungera annars.

• Like 1

Räkor, musslor och andra skaldjur kan väl nästan räknas som vegetarisk mat - eller?  :ph34r:

Njaaa... :)  Dock så har jag en kompis som säger att hon är vegetarian, men definierar det så att hon inte äter något med päls och fjädrar - fisk och skaldjur går dock bra!

Vet inte om det finns nån definition för detta, i jämförelse med vegan eller lakto/ovo-vegetarian, men det viktigaste är väl att man väljer själv det som passar. :)

Det där med vegetarian är inte så lätt att definiera, eftersom var och en själv är fri att bestämma vad man vill äta. Det finns så många variationer på detta populära tema.

Själv ser jag mig inte som vegetarian även om jag gärna håller ner kött, fågel och fiskkonsumptionen.

• Like 1

Kasein är mjölkprotein. Även vassle är protein som finns i mjölk, men pratar man om mjölkprotein är det oftast kasein som avses. Kasein finns alltså i så gott som alla mjölkprodukter, dock i väldigt små mängder i smör och endast "spår av" i ghee. Många anser att det finns goda skäl att undvika kasein. Själv är jag inte jätteinsatt, men det ligger säkert något i det... Personligen äter jag mjölkprodukter, känner att det blir för svårt att få det att fungera annars.

Tack för informationen [emoji4]