Popular Post Niclas-E Posted April 30, 2015 Popular Post Share Posted April 30, 2015 Ibland blir inte saker som man tänkt sig. Jag har, som många andra, försökt tänka på vad jag äter under flera år. Framgångarna med framförallt övervikten har varit väldigt varierande. Under ett par års tid gick jag ner ca 30kg genom att följa en matplan vilken i stort sett gick ut på att jag hade koll på kalorierna, men med tiden kom kilona tillbaka igen. Jag har varit väldigt tveksam till "dieter" som framförallt lchf, eftersom kritiken i media varit kraftig mot dem. Med tiden har jag börjat äta mer och mer vegetariskt, även om jag vet att det är lätt hänt att man inte får i sig en fullvärdig kost med bara vegetabilier. Tanken på att äta en diet som baserar sig på kött och animaliska fetter har känts mer och mer främmande. Eftersom jag är lite nördig har jag fortsatt att läsa på om olika "dieter" och plötsligt var det någon som skrev att en vegetarisk diet som kompletteras med ägg och mjölkprotein kan fungera bra. Vidare snokande på nätet ledde till någon som åt en vegetarisk lchf baserad på grönsaker, ägg och mjölk/ost. Vad tror ni hände då? Jo, idag åt jag min första lchf-frukost! Turkisk yoghurt med lite nötter, frön och några blåbär inmundigades tillsammans med en portion äggröra gjord på kokos-"grädde". En deciliter whey-protein blev förmiddags-mellis och en sallad med fetaost, pumpafrön och linfröolja har blivit lunch. Det känns över förväntan bra. Jag är behagligt mätt utan att känna mig tung, trött och seg. Jag känner mig lite "dizzy", men jag har läst att det kan hända i början så jag är inte så bekymrad om det. Nu blir det till att läsa på mera. Tänka att man aldrig kan få ha sina förutfattade meningar ifred! /Niclas 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Härligt. Jag blir bara lite orolig över vasslet, whey protein. Varför ta in detta? I den här studien fann man att vassle ökar utsöndringen av insulin. http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/69.full Results:The insulin responses were higher after both breakfast (31%) and lunch (57%) when whey was included in the meal than when whey was not included. Att ha mycket insulin i omlopp är kopplat till många problem inte minst vad gäller vikt. Skippa vasslet tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Alla proteiner stimulerar insulinutsöndring (behövs för att aminosyrorna skall tas upp). När det gäller vikten finns gott om studier som visar på viktnedgång när ett par portioner av vassle läggs till en standard diet. Eftersom insulin utsöndras går blodsocker ned av vassle. Därför är det åtminstone ur viktsynpunkt ingen fara på taket. Personligen föredrar jag dock en mer paleo-liknande LCHF diet för viktnedgång. Men om man skall lägga till något från mjölkgruppen är det just vassle och fettet (smör) som jag föredrar då de, till skillnad från kasein, inte skapar inflammation och förändrar uttryck av gener i hjärnan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Alla proteiner stimulerar insulinutsöndring (behövs för att aminosyrorna skall tas upp). När det gäller vikten finns gott om studier som visar på viktnedgång när ett par portioner av vassle läggs till en standard diet. Eftersom insulin utsöndras går blodsocker ned av vassle. Därför är det åtminstone ur viktsynpunkt ingen fara på taket. Personligen föredrar jag dock en mer paleo-liknande LCHF diet för viktnedgång. Men om man skall lägga till något från mjölkgruppen är det just vassle och fettet (smör) som jag föredrar då de, till skillnad från kasein, inte skapar inflammation och förändrar uttryck av gener i hjärnan Lyssna på denna man, så blir det rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Jag är lite bekymrad över mängden protein jag får i mig på en vegetarisk diet, framförallt om man skippar sojan. Läste en paleo-inspirerad läkare som rekommenderade ägg och vassle som komplement till grönsakerna om man nu vill äta vegetariskt, och det finns en gräns för hur många ägg jag orkar äta ;-) Känner att jag inte riktigt är bekant med kasein än, vad är det och vad finns det i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Kasein är mjölkprotein. Även vassle är protein som finns i mjölk, men pratar man om mjölkprotein är det oftast kasein som avses. Kasein finns alltså i så gott som alla mjölkprodukter, dock i väldigt små mängder i smör och endast "spår av" i ghee. Många anser att det finns goda skäl att undvika kasein. Själv är jag inte jätteinsatt, men det ligger säkert något i det... Personligen äter jag mjölkprodukter, känner att det blir för svårt att få det att fungera annars. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Räkor, musslor och andra skaldjur kan väl nästan räknas som vegetarisk mat - eller? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Räkor, musslor och andra skaldjur kan väl nästan räknas som vegetarisk mat - eller? Njaaa... Dock så har jag en kompis som säger att hon är vegetarian, men definierar det så att hon inte äter något med päls och fjädrar - fisk och skaldjur går dock bra! Vet inte om det finns nån definition för detta, i jämförelse med vegan eller lakto/ovo-vegetarian, men det viktigaste är väl att man väljer själv det som passar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Vegetarian är väl att man inte äter söta/gulliga djur :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Det där med vegetarian är inte så lätt att definiera, eftersom var och en själv är fri att bestämma vad man vill äta. Det finns så många variationer på detta populära tema. Själv ser jag mig inte som vegetarian även om jag gärna håller ner kött, fågel och fiskkonsumptionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas-E Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Kasein är mjölkprotein. Även vassle är protein som finns i mjölk, men pratar man om mjölkprotein är det oftast kasein som avses. Kasein finns alltså i så gott som alla mjölkprodukter, dock i väldigt små mängder i smör och endast "spår av" i ghee. Många anser att det finns goda skäl att undvika kasein. Själv är jag inte jätteinsatt, men det ligger säkert något i det... Personligen äter jag mjölkprodukter, känner att det blir för svårt att få det att fungera annars.Tack för informationen [emoji4] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts