Jump to content

Kombinationsdiet?


daxia
 Share

Recommended Posts

Ok mina damer och herrar, nu är det så här:

Jag har under dom senaste månaderna provat dom flesta dieterna som finns och inte riktigt hittat någon som funkar bra för mig. 

8/16 - Kunde inte sova hungrig och mådde allmänt piss. 

5/2 - 2 fastedagar blev för mycket, och proteinintaget för litet över veckan som helhet.

LCHF - Jag märkte att jag är för lat för LCHF. Orkar helt enkelt inte laga alla "speciella" maträtter, och då blir det ju inte så mycket kvar man kan äta tyvärr. 


Nu tänker jag att jag ska slänga ihop min egna diet istället som en sorts kombination av dom dieter som står ovan.

Min diet ska innehålla följande:
1 fastedag/vecka
1 ätdag/vecka (vilken skit som helst jag vill ha)
Allmänt lågt kolhydratintag och bara från bra källor (förutom på ätardagen).
Allmänt lågt fettintag också (hellre fett än kolhydrater men också hellre magra produkter än feta produkter)
Med andra ord skippar jag hellre potatisen och har kvar såsen till köttet, men jag köper hellre en lightsås än en fet sås.
Skippa frukost om jag känner att jag inte förgås av hunger.

Vad tror ni om detta upplägg? En fastedag borde jag klara av, speciellt då jag har en ätardag att se fram emot. Att skippa kolhydrater i den mån det går borde inte vara allt för svårt. Sallad istället för potatis/ris/pasta till maten, inget bröd, . 

Synpunkter uppskattas!
 
OBS, målet med detta är att lyckas med det "omöjliga", nämligen att behålla samt öka lite i muskelmassa samtidigt som jag främst minskar i kroppsfett. 
 
Och ja, jag har frågat exakt samma sak på flashback om nu någon hänger där och ser samma fråga här. 
Link to comment
Share on other sites

Håller med Zepp

Det har väl aldrig varit så lätt med maten som på LCHF.

Bara att handla har ju sparat en massa tid. Gå i utkanterna av affären och skippa allt som finns i mitten. Klar på stubinen.

Ha alltid kokta ägg, ost och smör i kylskåpet + lite gott protein. 

Ät när du är hungrig.

När jag läser ditt egna koncept så får du ju en massa att hålla reda på.

Men ändå: Lycka till, huvudsaken är ju att du mår bra :-)

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

 

 
Med andra ord skippar jag hellre potatisen och har kvar såsen till köttet, men jag köper hellre en lightsås än en fet sås.

 

 

Om man ska va krass så äter du då bara kött och sedan en vattnig/mjölbaserad sås. Vart ska du då få energi ifrån? Jag är tveksam till "low carb & fat - high protein" är så klokt i längden. Risken finns väl, om jag fattat de hela rätt, att kroppen då försöker använda energi från proteinet, och börjar därmed bryta ner kroppen. Men under en kortare period kanske de nog kan funka. Du skriver att du under några månader provat de flesta dieterna. Låter lite som du inte givit någon av dom en chans?

 

 
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det där har du fått om bakfoten. 5:2 är den lataste dieten! Vad är lättare än att INTE äta?

Det lättaste är att äta sån mat så man inte behöver vara svulten - som man kan vara vid 5:2 eller hedagsfasta.

Instämmer med övriga att LCHF är det enklaste att äta! Krångla inte till det så! :P

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lättsås och ingen potatis. Då kommer du vara hungrig  :mellow:

 

Annars kommer man långt på att ta bort spannmål och socker. Liksom halva björnen är vunnen med det och det blir plötsligt skitsvårt att komma upp i några större mängder kolhydrater.  :D

 

Förutom planen på att vara fettsnål låter det som ett bra upplägg. Det är en sak att inte käka smör med sked men en annan att snåla och välja light. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hmmm

 

Men om jag kör ostrikt LCHF, skiter i light-produkter och unnar mig saker som kvarg/köttfärslimpa/pannbiff/panerad fisk/köttfärssås osv men väljer bort potatisen/riset/pastan och har kvar den feta såsen? Då skulle jag kunna äta den mat som serveras på jobbet ibland (som inte är lchf anpassad :P )

 

Men min ätardag och fastadag vill jag ha kvar. Problemet är väl att jag aldrig lär hamna i ketos med en såpass ostrikt diet och då är det väl ingen vits med lchf?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Panerad fisk = mkt kolhydrat.

 

Mycket protein = mkt glukos = mkt insulin = ingen viktnedgång utan uppgång. Kroppen är expert på att göra glukos av protein, glukoneogenesis. Därför kan man inte äta mycket protein.

 

Mejeri triggar insulin mer än vad kolhydraterna säger pga vasslet. Vassle triggar insulin som om du äter ngt med 6 gånger mer kolhydrat än du faktiskt gör. Tex ett glas mjölk = 5% kolhydrat. Pga vasslet mjölk = 35% kolhydrat. Vassle är ett protein, jag vet ej om effekten beror på glukoneogenesis eller annan mekansim. Smör och lagrad ost och välsyrade produkter ska vara bättre. Kvarg tror jag är helt kontraproduktivt bara protein och vassle = mkt glukos, samma med keso, dessutom alldeles för magra.

 

Äta på jobbet kan vara lätt om det finns ett bra salladsbord med råkost (inga ärtor, bönor, linser, lagade rotsaker). 75% av tallriken med råkost. Kött eller fisk på resten och sedan en stor klick smör (riktigt helst men annars bregott) minst halv dl. Undvik såser som är redda, dvs de flesta som ser ut som gräddsåser ... restauranger tycker det är för dyrt med riktigt grädde och smör i såserna så de reder med majs eller vetemjöl. Undvik panerat.

 

Då har du en bra grund att känna mättnad och inte trigga insulin.

 

Fasta är bra för att tömma glykogendepåerna. Om du därefter undviker att fylla på depåerna med glukos från kolhydrater eller (för mkt) protein så kommer din kropp behöva bränna fett eftersom det inte finns någon annan energikälla. Du kommer känna hunger som du motar med att äta fett. Orkar du köra hårt styrkepass efter fasta kommer du bränna bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Låter bättre, men läs på ordentligt om lchf så du verkligen förstår fördelarna och att mättat fett inte är livsfarligt som dom flesta omkring dig kommer tjata om. Har du läst på ordentligt kommer din ätardagsmeny förmodligen bestå av ofantliga mängder äkta salami, lagrade ostar, lufttorkad skinka, oliver, avokado, fläsksvålar, creme fraiche-dip, nötter,hallongräddglass(frysta hallon mixade i grädde)....

Det enda som jag tycker om på den listan är avokado, creme friaiche dip, nötter och glassen :P

 

Ingen vits med LCHF? Är inte vitsen med LCHF att må bra, vara i hormonell balans och se ut som en människa är tänkt att se ut..? Eller har jag missat nåt?  :blink:

Nej, för mig är inte vitsen med LCHF att se "normal" ut och vara i hormonell balans. Jag styrketränar 6-7 ggr i veckan och för mig är det viktigt att försöka höja den kroppsegna produktionen av testosteron och hgh så mycket som det bara går för att optimera främst muskeltillväxt men även fettförbränning. Alla har vi olika målsättningar med våra dieter. 

Link to comment
Share on other sites

Det enda som jag tycker om på den listan är avokado, creme friaiche dip, nötter och glassen :P

 

Nej, för mig är inte vitsen med LCHF att se "normal" ut och vara i hormonell balans. Jag styrketränar 6-7 ggr i veckan och för mig är det viktigt att försöka höja den kroppsegna produktionen av testosteron och hgh så mycket som det bara går för att optimera främst muskeltillväxt men även fettförbränning. Alla har vi olika målsättningar med våra dieter. 

 

Litet tips i all vänlighet, har du lyssnat på Tim Noakes, Peter Attia och Mark Sisson? De kan nog ge dig lite tips ;)  :D

 

Hälsar

Rolle på Österlen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...