Ingegerd Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Hej. Bestämde mej för att bli av med mina 6-7 kg i extravikt som smugit sig på de senaste 7-8 åren. Det handlar om att komma ner i trivselvikt och få bort ett bukomfång på 96 cm. Det har gått bra. Minskat nåt halvkilo i veckan och är nu nere på en vikt (54 kg) som jag trivs med. Kört LCHFsen januari, Började även med16:8 metoden varje dag sen i början av mars. Går timslånga morgonpromenader 3-4 ggr i veckan. Det har gått jättebra. Magen har minskat 10 cm. Nu får jag kommentarer som att: NU FÅR DU INTE GÅ NER MER!!! Det är ju nu jag väger som jag egentligen gjort i hela mitt liv. Nåväl. Nu ska jag inte sträva efter att gå ner mer. Men hur skulle ni föreslå att jag fortsätter för att behålla vikten. LCHF tänker jag fortsätta med men 16:8? Ska jag bara köra det några gånger i veckan? Spännande att se om någon vill göra ett inlägg på min första fråga här på forumet. Är det sen nån som har ett tips på vad som skulle kunna kicka igång min energi så tar jag tacksamt emot det också. Jag sover bra vaknar av mej själv på morgonen men skulle önska att jag vore lite mer duracelkanin. /Ingegerd 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Grattis till din framgång! Jag tycker att om du trivs med 16:8 kan du fortsätta. När det gäller energinivåerna så är du bara i början av LCHF:andet och det kan ta ett tag innan allt stabiliseras. Du kan om du vill försöka öka kolhydratsintaget lite lite på kvällen, ta en grön banan t ex. Testa om det funkar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Välkommen till forumet! Man brukar säga att LCHF är viktreglerande men alla lyckas inte för det av olika anledningar. Du har gjort det och stort grattis till detta! Gillar du 16:8? Fortsätt i så fall. De flesta av oss får experimentera lite vad som funkar bäst. Det finns en del piggelin-preparat man kan ta till i form av kryddor (gurkmeja, ingefära osv) och därmed hitta nya roliga och goda recept men i grund och botten är nog en bra och varierad kost för näringsintaget och balans mellan aktivitet och vila det som hjälper bäst. Tillfälligt kan man testa rosenrot men då tycker jag måste man vara beredd att se över grundorsaken till tröttheten annars är risken stor att man kör på och struntar i kroppens signaler. Anna Sparre, 4health.se, har en del tips kring sömn och hur man får en bra återhämtning på natten. Lycka till med att hitta din väg! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Håller med May och MariaF. Fortsätt som du har börjat,till slut hittar du ett ätmönster som passar dig. Det kommer naturligt och du får den kropp som är anpassad för dig. Bry dig inte om vad andra säger och tycker,det är ALLTID du och din kropp som vet bäst. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingegerd Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Nu blev jag glad att det redan kommit kommentarer. Tack. Jag sover väldigt gott. Har så gott som slutat dricka alkohol eller har i alla fall haft uppehåll sen december. Märkte att det störde min sömn och sömnkvalité. Även nåt enstaka glas vin påverkade min sömn. Rekommenderar att låta bli helt för er som ev. sover dåligt. Nu ska jag testa nåt av det föreslagna för "piggheten" Jag är lider ju inte av trötthet i stort. Bara det att jag skulle vilja få bukt med morgontröttheten. Den är mest påtaglig dagar som jag börjar sent eller är ledig. Det är så skööönt att ligga kvar och dra sig. Skulle vilja vakna med ett "pling" och hoppa upp. Men som jag skrev i första inlägget, jag kommer upp och går min stavgångsrunda på 6-8 km. Vet att det bara tar några 100 meter så känns det helt ok. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Det är nog så att vi har lite olika klockor... Jag är normalt morgonpigg men urtråkig när jag vill lägga mig kl.21 för då har ju gästerna knappt kommit till partyt...! Men sommartid kan jag vända dygnet och då får jag senare vanor och om du tvingar upp dig samma tid varje dag, vardag som helg, så borde din klocka ställa om sig. Eller så konstaterar du att du är som du är och det är också okej! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Vissa är morgonmänniskor och andra är kvällsmänniskor. Tror inte att man riktigt kan göra om sej helt men man kan ju anpassa sej efter de behov som finns. Jag älskar att kliva upp tidigt oavsett om jag är ledig. Det är på fm jag får nåt gjort. Efter middagen vill jag knappt ta hand om köket. Maken däremot vänder på dygnet så fort han får en chans 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts