Jump to content

Måste jag äta när jag fastar?

daxia
 Share

Recommended Posts

Frågan i sig verkar ju helt motsägelsefull, men ändå helt relevant. Om man tittar på t.ex. 5:2 dieten så ska man ju inte "fasta" under fastedagarna utan äta 25% av sitt rekommenderade dagliga kalori intag. Om detta också ska kallas för att "fasta" är en annan diskussion som vi inte behöver ta här.

Nu undrar jag bara, VARFÖR? Om jag vill ha en dag utan insulinspikar med maximering av hgh och testosteron så är det väl ändå bäst om jag inte tillför några kalorier alls? Är det av någon anledning bättre att äta sina 600 kcal (700 för mig) så som rekommenderas på diverse bloggar?

Jag har efter att ha läst svaren jag fick i en annan tråd bestämmt mig för att köra en egen bland-diet, en relativt ostrikt LCHF med 1 fastedag per vecka och en ätardag per vecka.

Målet för mig är kanske inte samma som majoriteten, dvs bara gå ner i vikt, utan att behålla och kanske tom öka muskelmassa samtidigt som jag minskar mitt kroppsfett genom att höja hgh och testosteron så gott det går samt maximera insulinkänsligheten och utnyttja den under ätardagen (då musklerna kommer suga åt sig energi som svampar).

Men, frågan är som sagt: Är det bättre att äta lite under fastan än att inte äta något alls?

Jag tror att många människor har svårt för att fasta (inte äta något alls) det är skrämmande och lite farligt. Många mår ju inte bra alls om de inte kontinuerligt tillför föda. 5:2 med 500kcal är väl en slags genväg för dem som äter mer mjölmat, typ. Själv så fasta jag när jag fastar, dvs bara dryck som vatten, kaffe, örtteer.

• Like 6

Frågan i sig verkar ju helt motsägelsefull, men ändå helt relevant. Om man tittar på t.ex. 5:2 dieten så ska man ju inte "fasta" under fastedagarna utan äta 25% av sitt rekommenderade dagliga kalori intag. Om detta också ska kallas för att "fasta" är en annan diskussion som vi inte behöver ta här.

Nu undrar jag bara, VARFÖR? Om jag vill ha en dag utan insulinspikar med maximering av hgh och testosteron så är det väl ändå bäst om jag inte tillför några kalorier alls? Är det av någon anledning bättre att äta sina 600 kcal (700 för mig) så som rekommenderas på diverse bloggar?

Jag har efter att ha läst svaren jag fick i en annan tråd bestämmt mig för att köra en egen bland-diet, en relativt ostrikt LCHF med 1 fastedag per vecka och en ätardag per vecka.

Målet för mig är kanske inte samma som majoriteten, dvs bara gå ner i vikt, utan att behålla och kanske tom öka muskelmassa samtidigt som jag minskar mitt kroppsfett genom att höja hgh och testosteron så gott det går samt maximera insulinkänsligheten och utnyttja den under ätardagen (då musklerna kommer suga åt sig energi som svampar).

Men, frågan är som sagt: Är det bättre att äta lite under fastan än att inte äta något alls?

Enig med posteren over, jeg synes man bør faste ordentlig når man faster, 5:2 dietten er så rar med at man spiser litt på fastedagene. For meg går det kjempegreit å faste i flere dager, men hvis jeg spiser litt da, må jeg bryte fasten!

• Like 4

Man förespråkar helt godtyckligt 500/600 kcal per dag för att särs kolhydratätare har väldiga problem med att klara ett dygn utan någon mat alls.

Själv tycker jag också att det både är lättare och bättre att bara dricka under fastan. Någon gång när jag känt mig ovanligt sugen har jag tagit lite varm benbuljong. 

• Like 3

• 2 weeks later...

Känner man sig lite yr eller snurrig är det bra att dricka ett glas vatten med en halv tsk salt eller som ovan buljong så man får i sig salt.

Är inte buljong full av socker?

Gå för saltet i stället.

Hemkokt buljong, som man t ex kan koka på kycklingskrov eller benrester, innehåller förmodligen inte särskilt mycket socker. :) Man brukar ha i lite lök och rotsaker för smaken skull. Hur mycket kolhydrater från dessa som följer med i den färdiga buljongen är naturligtvis svårt att bedöma på egen hand, men förhoppningsvis är det inte speciellt mycket.

• Like 1

Det där med 500 kalorier på fastedagen tror jag mer är en osäker eftergift ändå. En kostrådgivares sätt att friskriva sej från ansvar för vad som hypotetiskt sett "kan hända" tom mage.

Se för er löpsedeln

man dog av 5:2 dieten på sin fastedag

Varning för 5:2

Läkare varnar

Nej, fasta det är när ingen näring i någon form passerar gomseglet det.

• Like 1

Jag tror att det främst är av följsamhetsskäl. Är man ovan att fasta så kan det ju kännas tråkigt att inte äta på en hel dag. Det är ganska lätt att hoppa över frukost och vid lunch brukar man kunna arbeta bort tiden. Men på kvällen är man ofta hemma och har mat omkring sig samt kanske andra som äter, då blir det mycket lättare att följa planen om man får en måltid då.

Det är inget som helst farligt eller onyttigt med att vara utan mat en dag, eller ens en vecka.

• Like 2