Jump to content

För smal..

LMT

Recommended Posts

Jag är en tjej på 50 år som alltid varit smal, nästan för smal. Då jag ändå kom över 50 på vågen efter mina barn kändes ok, men sen jag slutat med socker, gluten och laktos rasar jag ner i vikt. Ser nästan sjuk ut och vill inte försvinna mer, men jag tror på denna diet. Är LCHF inget för mig?

Oj, det är ett svårt problem! :blink: Vad tror du om en större andel rotfrukter i kombination med fett? Det är ju visserligen till viss del insulinhöjande men rätt sorts kolhydrater borde kunna bromsa viktnedgången och så länge systemet fungerar är insulin en positiv del av det. 

• Like 1

Välkommen till forumet! Lägg till ordentligt med rotfrukter, bär, nötter, mejeriprodukter, någon frukt ibland. Allt som ingår i en liberal LCHF-kost. Tätare måltider på det och din viktnedgång borde avstanna. Lägg till ett par mellanmål och ett kvällsmål. Kanske du till och med går upp en gnutta?

• Like 2

Jag har efter snart 9 år på LCHF inte försvunnit! ;)

Jag vägde 50 kg då jag började. Under första halvåret gick jag ner till 43 kg, och blev underviktigt enligt BMI. Jag var jättehungrig under det halvåret, och åt jättemycket. Jag var dock aldrig rädd för att försvinna, eftersom jag visste att jag åt rikligt med nyttig mat.

Sedan vände det. Jag gick upp till 47-48 kg, men midjemåttet var detsamma som när jag vägde 43. Alltså berodde viktökningen mest på muskeltillväxt. Tack vare det blev jag av med mina ryggproblem.

För ca 3 år sedan började jag med lite styrketräning, och löpning. Det har gjort att jag numera pendlar mellan 48 och 50 kg. Min egen högst ovetenskapliga tolkning av det som hände var att kroppen först behövde göra sig av med det som den byggt upp genom att jag åt "nyttigt" enligt tallriksmodellen, innan den kunde börja bygga upp sig igen på bra byggstenar, dvs LCHF. Och det tog ca 6 år på LCHF innan jag kom igång med motion och styrketräning, innan hade jag inte ens orkat tänka tanken. Jag antar att kroppen behövde den tiden för att läka, innan lusten till motion kom.

Jag blir 59 år i år, är 156 cm lång, och starkare än någonsin!

• Like 4