Jump to content

salt

tomha

Recommended Posts

Har kollat runt lite och det verkar som många rekommenderar havssalt eftersom antiklumpmedlet i vanligt salt är dåligt för oss.

Hur viktigt är detta jämfört med att inte få i sig jodet, som är tillsatt i saltet?

• Like 1

Hittar tyvärr inte några siffror nu när jag googlat. Men vad jag kommer ihåg så innehåller havssalt relativt mycket jod. Mer än "vanligt" salt men mindre än salt med tillsatt jod.

Havssalt innehåller mer mineraler. Och så smakar det så gott!

Kollade just på förpackningen till vårt havssalt,, innehåller klumpförebyggande medel E536....

Edit: märke jozo

Havssalt innehåller mer jod än bergsalt. Så t ex Himalayasalt, har låg jodhalt.

Kollade min förpackning av havssalt, och den innehåller inga tillsatser. Det är Medelhavssalt från Falksalt.

Står att den tidigare hette; grovt havssalt.

Vanligt salt är en kemisk produkt bestående av 99.99% Na o Cl joner

Den är alltså renad eller kanske man ska säga berövad alla de spårämnen som

normalt finns i ett naturligt salt och som vi mår bra av

Visst är jodhalten ganska låg i ett havssalt men det är naturligt på samma sätt som allt salt vi ätit

under vår evolution

Att drabbas av specifik jodbrist är nog ganska svårt om man äter processad mat emellanåt

eftersom den alltid är saltad med billigt industrisalt med jod

• Like 1

Riktigt havssalt är ca 85 % natriumklorid resten mineraler. Inte allt havssalt är havssalt. Köpte på Willys sist, äkta från Storbritannien.

Men Storbritannien är ett örike så de har väl gott om hav att plocka salt ur...  ;)

• Like 1

Att drabbas av specifik jodbrist är nog ganska svårt om man äter processad mat emellanåt

eftersom den alltid är saltad med billigt industrisalt med jod

Är du säker på det? Jag har ingen källa, men vet att jag läste en artikel för ett tag sen, där någon oroade sig just för att de som bara åt färdigmat kunde drabbas av jodbrist. Där påstods det, att saltet i färdigrätter nästan aldrig innehåller jod. De tog också upp problematiken att skolmat alltför ofta saknar jod i saltet.

Det finns billigt industrisalt utan jod också...

• Like 1

Jag har för mig att jag läst att det är obligatorskt att använda joderat salt till färdigmat och charkuterier. Jodbrist har varit ett stort problem i Sverige i alla tider.

Nej det är tydligen inte obligatoriskt för livsmedelskedjorna att använda joderat salt i sin produktion. 3/4-delar av de tillfrågade i den här undersökningen, http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/livsmedel/livsmedelsindustrin-nobbar-joderat-salt, använder det inte.

Kombinationen av att fler och fler använder "flingsalt" och äter indistruellt lagad mat bidrar till den ökade jodbristen hos befolkningen.

Personligen så föredrar jag vanligt bordssalt med jod, trots klumpförebyggande medel :o

• Like 5

Salt är ett av de 46 livsnödvändiga ämnen vetenskapen har identifierat. De som äter standard kost får I sig betydligt mer salt än vad en paleo kost ger. Både paleo och LCHF blir ofta så låga I salt att man kanske behöver salta lite extra på maten. "Svensson" får I sig stora mängder salt I allt mjölbaserat (frukostflingor, kakor osv).

• Like 5

• 3 weeks later...

Morsan blev inlagd på nåt hem ett tag. Där existade inte ett saltkar och institutionsmaten var enligt SLV riktlinjer. Hon blev så dimmig och så trött utöver sviterna av sin sjukdom. Jag tog dit salt och kokosoöja och på 4 dar gick kärringen att prata med igen. Det är vansinne med saltskrämseln!

• Like 6

Det är jätteenkelt.. ända tills jag förklarat!  :blink:

Som bio skriver.. natriumklorid är livsviktigt och vi behöver få det via födan det är en elektrolyt och fyller fler funktioner, bland annat så används det av kroppen för att reglera blodvolym och därmed blodtryck!

Vi har tillomed mekanismer för saltsug.. dvs när salthalten blir för låg får vi ett obönhörligt sug efter salt mat!

Sen så.. om man är "riktig" paleo så dricker man blod och äter skaldjur direkt vid havsstranden! :P

Hur som helst.. saltskräcken är mest en extrapolering från det att kroppen använder salt för att öka blodvolymen genom att återuppta salt och vatten följer med via osmos, då stiger även trycket iomed att trycket är ett resultat av frekvens och volym!

De som har högt blodtryck kan vara försiktiga med salt.. däremot skall de alltid se till att få i sig sitt minimum behov.. annars kan de få elektrolytbrist och cirkulationskollaps!

Således vore det bra om färdigmaten drog ner drastiskt på saltet, det finns nämligen de som är saltkänsliga och det är lättare att lägga till men omöjligt att ta bort!

En annan fördel med detta är att den maten helt skulle sakna smak och folk äta mindre av junkfood!

"SAMMANFATTAT

Saltintaget/-omsättningen har påverkats sedan Homo sapiens spridning från tropiska Afrika inleddes för ca 200 000 år sedan.

Effekter på blodtryck, blodvolym och hjärtfrekvens har studerats vid uppemot 100-faldiga ändringar i saltintag. Störningar–risker uppträder i båda riktningarna, men inom vida intagsgränser påverkas medelblodtrycket oftast marginellt hos såväl människa som råtta.

När biologisk saltaptit utprövats på djur var den, omräknat till människans vikt och metabolism, 8–9 g/dag hos får och ca 15 g hos råtta. Mental stress ökade saltaptiten måttligt. Den procentuella blodtrycksökningen vid högt saltintag är oftast mindre än den procentuella hjärtfrekvensminskningen – och vice versa vid lågt saltintag.

Då långtidsbelastningen på hjärta och artärer kan approximeras till produkten av tryck och frekvens, ökar denna belastning vid lågt intag, och diastolefasen avkortas. Detta förbises ofta vid de måttliga trycksänkningar som nås med tolererbara saltinskränkningar; att blodtrycksnivån oftast sänks betydligt mer vid regelbunden fysisk aktivitet förbises likaså.

Mot den bakgrunden ter sig åtgärder för generell saltrestriktion föga välgrundade, speciellt som essentiell (primär) hypertoni är mer beroende av psykosocialt associerade neuroendokrina effekter.

En helt annan sak är att salthalten i färdigmatprodukter bör deklareras och hållas möjligast låg, därför att saltkänslighet förekommer och därför att salt är lätt att addera men omöjligt att ta bort."

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27283.pdf

• Like 3

Jag har också för mig att jag har läst att storkök och matindustrin använder salt utan jod. Så de som äter mycket färdiglagad mat (på äldreboende t ex) löper risk för jodbrist.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/livsmedel/livsmedelsindustrin-nobbar-joderat-salt

Jo, det är sant, storkök använder inte joderat salt eftersom jod ger en bismak. Jag har haft en samtal med en marknadsförare på Sodexho som tillstod det.

• Like 2

Tack Zepp för en mycket bra genomgång. Jag lärde mig en hel del!

Så som vanligt är den verkliga boven man vill komma åt snabbmaten? Tycks vara en riskcocktail där dem som äter mycket skräpmat redan befinner sig i riskzonen för dålig kärlhälsa, så på så sätt kan jag tänka mig att en kampanj mot saltet i denna maten kan vara viktig.

• Like 1

Jo, det är sant, storkök använder inte joderat salt eftersom jod ger en bismak. Jag har haft en samtal med en marknadsförare på Sodexho som tillstod det.

Sodexos mat är ju inte direkt smakrik så lite bismak gör nog inget...

• Like 4

Vad jag har läst, så är det en kostnadsfråga. Det är dyrare med jod-berikat salt. Men jag kan tänka mig att en marknadsförare för Sodexho, vill gömma det bakom nåt skitsnack om bismak.

Mig veterligen, så ger inte jod någon bismak.

Dvs, om man inte överdriver helt kopiöst. Och det kan vi väl inte lasta våra snabbmatsproducenter för, eller hur? Det kostar ju!

• Like 4