Angelico Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Jag har slutat äta odlad lax efter alla artiklar om gifter i produktionen. Nu blir det istället mycket fryst sillfilé som är miljömärkt och ej fångad i Östersjön. Men då och då behöver jag något snabbt till lunch och då äter jag sardiner på burk. Har dock aldrig hittat miljömärkta sardinburkar. Är det någon som har tips på någon sorts sardin på burk som är miljömärkt? Jag vet att man kan tillaga själv osv, jag gör nästan all mat från grunden men just fiskkonserv tycker jag kan vara bra att ha hemma vid stressiga situationer. En annan sak är olivolja. Förr var det lätt att hitta kallpressad olja men nu är det verkligen svårt. Bara någon enstaka sort har denna märkning. Däremot står det endast mekanisk pressning på många, men det tror jag är en annan sak. Har ni tips på olika märken som säljer kallpressad olivolja och där det framgår tydligt av ettiketten? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Willys säljer fryst vildlax,både hel och portionsbitar.Själv äter jag ibland kallrökt lax (odlad)kanske inte det bästa.Tror att det kan vara okej om det inte sker för ofta. P S Willys vildlax portionsbitar äter jag tinade med bara lite salt.Alltså äter jag den rå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 http://www.baggus.se/lar-dig-mer-om-livets-goda/olivolja/tillverkning.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Det finns kravodlad lax också som får äta räkskal och fiskrens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Det finns kravodlad lax också som får äta räkskal och fiskrens! Ja, men den är hiskeligt dyr, så det blir inte varje vecka ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts