tomha Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 När man kikar runt här på forumet, och överallt annars, ser man kommentarer i stil med: "jag behövde tillskott av selen, för jag åt selenfattig kost", "jag måste äta magnesiumtillskott för att komma upp i rekommenderad dos" och så vidare. Dessutom kan vi numera mäta våra egna halter genom blodprov, även om vi inte är sjuka. Men vad betyder detta? Finns det inte stor risk att man börjar försöka optimera mot nåt idealvärde, som är lika fel som att äta mycket kolisar för att gå ned i vikt. Är forskningen kring vitaminer och mineraler och verkligen så långt fram att man törs lita på den? Hur hanterar ni detta, och hur minskar ni risken för placeboeffekter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju kännas bra att veta att man boostat upp dom lite Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt ..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju kännas bra att veta att man boostat upp dom lite Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt ..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig Det enda vi kan vara säkra på är väl att i stort sett de flesta behöver tillskott av D3. Då vi här i mörka nord inte kan få det naturligt från solen under vinterhalvåret och de mängder som finns i mat sällan räcker till, så har vi för det mesta en brist. Till och med läkarna erkänner ju det numera, även om de kanske inte skulle sträcka sig till att rekommendera de doser jag normalt använder mig av på vinterhalvåret! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Tar tillskott av D3.vit samt Omega 3 hela året.Känner att det viktigaste utöver det är att inte äta mat med tillsatt socker,spannmålsproducter,m a o naturlig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 En del kosttillskott kan man känna effekt av. Jod och selen stöttar sköldkörteln och verkar mest i det tysta. D3 motverkar vintertrötthet och effekterna av den. Om någon bytte ut dina D3 i hemlighet tror jag att du skulle reagera. Magnesium är muskelavslappnande. Tar du magnesium känner du dig i allmänhet rofylld och avslappnad. Har man problem med restless legs kan magnesium hjälpa, genom att man slipper muskelkramper. Det finns påtagliga effekter av att ta magnesium. Mår man inte bra eller känner någon effekt av det, så finns det förmodligen ingen anledning att ta det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju kännas bra att veta att man boostat upp dom lite Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt ..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig Hur vet du att det "kritiska" ämnena verkligen är kritiska? Jag håller helt med om att det känns bra och nyttigt att käka D-vitamin. Å andra sidan kändes det också nyttigt att äta nutrilett, som var helt galet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Hur vet du att det "kritiska" ämnena verkligen är kritiska? Jag håller helt med om att det känns bra och nyttigt att käka D-vitamin. Å andra sidan kändes det också nyttigt att äta nutrilett, som var helt galet. Jag tror att dufva menar att vissa mineraler och vitaminer är "kritiska", eftersom vi inte får i oss dem tillräckligt den naturliga vägen. Jordarna är så utarmade idag, att vissa näringsämnen har minskat med hälften under en period på 50-70 år. Vi får inte i oss tillräckligt via maten, helt enkelt. Och D3 blir kritiskt pga breddgraden, samt att många spenderar de soliga timmarna på jobbet. Inomhus. Men det är min tolkning av inlägget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts