Jump to content

Vitaminer och mineraler: Hur mycket är lagom


tomha
 Share

Recommended Posts

När man kikar runt här på forumet, och överallt annars, ser man kommentarer i stil med: "jag behövde tillskott av selen, för jag åt selenfattig kost", "jag måste äta magnesiumtillskott för att komma upp i rekommenderad dos" och så vidare.

 

Dessutom kan vi numera mäta våra egna halter genom blodprov, även om vi inte är sjuka. Men vad betyder detta?

 

Finns det inte stor risk att man börjar försöka optimera mot nåt idealvärde, som är lika fel som att äta mycket kolisar för att gå ned i vikt. Är forskningen kring vitaminer och mineraler och verkligen så långt fram att man törs lita på den?

 

Hur hanterar ni detta, och hur minskar ni risken för placeboeffekter?

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju

kännas bra att veta att man boostat upp dom lite

 

Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt

..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt :D

 

I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period

Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju

kännas bra att veta att man boostat upp dom lite

 

Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt

..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt :D

 

I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period

Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig

 

 

Det enda vi kan vara säkra på är väl att i stort sett de flesta behöver tillskott av D3. Då vi här i mörka nord inte kan få det naturligt från solen under vinterhalvåret och de mängder som finns i mat sällan räcker till, så har vi för det mesta en brist.

Till och med läkarna erkänner ju det numera, även om de kanske inte skulle sträcka sig till att rekommendera de doser jag normalt använder mig av på vinterhalvåret! :P

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest jala

Tar tillskott av D3.vit samt Omega 3 hela året.Känner att det viktigaste utöver det är att inte äta mat med tillsatt socker,spannmålsproducter,m a o naturlig mat.

Link to comment
Share on other sites

En del kosttillskott kan man känna effekt av. Jod och selen stöttar sköldkörteln och verkar mest i det tysta. D3 motverkar vintertrötthet och effekterna av den. Om någon bytte ut dina D3 i hemlighet tror jag att du skulle reagera. Magnesium är muskelavslappnande. Tar du magnesium känner du dig i allmänhet rofylld och avslappnad. Har man problem med restless legs kan magnesium hjälpa, genom att man slipper muskelkramper. Det finns påtagliga effekter av att ta magnesium. Mår man inte bra eller känner någon effekt av det, så finns det förmodligen ingen anledning att ta det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju vissa "kritiska" ämnen som nästan alla ligger lite lågt i och då kan det ju

kännas bra att veta att man boostat upp dom lite

 

Dock är det ju väldigt sällan som man verkligen känner av att nåt positivt har hänt

..och när man tycker sig känna nåt vet man som du säger egentligen inte om det bara är en placeboeffekt :D

 

I ärlighetens namn är ju det som känns mest när man ätit riktigt bra och nyttigt eller sovit mycket bättre en period

Då kan man känna att inflammationsnivån i kroppen sjunkit att man är piggare och att man upplever sig starkare och mer motståndskraftig

Hur vet du att det "kritiska" ämnena verkligen är kritiska?  Jag håller helt med om att det känns bra och nyttigt att käka D-vitamin. Å andra sidan kändes det också nyttigt att äta nutrilett, som var helt galet.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet du att det "kritiska" ämnena verkligen är kritiska?  Jag håller helt med om att det känns bra och nyttigt att käka D-vitamin. Å andra sidan kändes det också nyttigt att äta nutrilett, som var helt galet.

Jag tror att dufva menar att vissa mineraler och vitaminer är "kritiska", eftersom vi inte får i oss dem tillräckligt den naturliga vägen.

Jordarna är så utarmade idag, att vissa näringsämnen har minskat med hälften under en period på 50-70 år. Vi får inte i oss tillräckligt via maten, helt enkelt. Och D3 blir kritiskt pga breddgraden, samt att många spenderar de soliga timmarna på jobbet. Inomhus. 

Men det är min tolkning av inlägget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...