Jump to content

Vilken kokosgrädde?

iAnna

Recommended Posts

Läste nyligen att, om en ingrediens är mycket liten, så behöver det inte anges på förpackningen (var det ang socker i tepåsar?).

Nu undrar jag varför det är så stor skillnad i konsistensen på Kung Markattas Kokosgrädde och Santa Marias Extra Ceamy Coconut milk.

I Markattans är innehållet skiktat i en fast grädde och en blaskig mjölk (vatten), och i St Marias är konsistensen som en slät tjock grädde.

Kan det vara så att Maria har en liten mängd secret agent som gör att den blir mer homogen?

Markattans ingredienser:

Kokosnöt (67%) och vatten.

Per 100 g: fett 22 g, kh 3 g

St Marias ingredienser:

Kokosnötsextrakt (80%) och vatten.

Per 100 g: fett 18 g, kh 3 g

Det där med "extrakt" tycker jag låter skumt ...  :ph34r:

• Like 1

Jag tror att skillnaden är att det är 80% kokos i St.Marias, men bara 67% i Kung Markattas. Mer vatten i den senare alltså, därav blaskigare konsistens. Garants kokosmjölk är också krämig, den innehåller 75% kokos.

Åtminstone hoppas jag, att det är hela förklaringen!

• Like 1

Kung markatta tror jag har garanterat bisfenol-A fria konservburkar. De är isf märkta med en liten logga som det står BPA-fri på.

Kan det vara så att santa marias innehåller karragean? Osäker på stavninen, men det är väl någon förtjockande tillsats.

Jag skulle välja kung markattas oavsett, tror mer på deras produkter än santa marias. Kung markatta har en bra hemsida där man kan läsa om alla produkter. Kanske står något bra där? Annars skulle jag testa maila dem :)

• Like 2

Jag skulle välja kung markattas oavsett, tror mer på deras produkter än santa marias. Kung markatta har en bra hemsida där man kan läsa om alla produkter. Kanske står något bra där? Annars skulle jag testa maila dem :)

Jag tycker nog att Santa Maria är rätt bra jämfört med det enda alternativ man vanligtvis har i mataffären när det gäller kryddor (Kockens). Särskilt en del kryddblandningar, som faktiskt inte innehåller några tillsatser utan bara kryddor, till skillnad från konkurrentens.

Och på sidan som Jala länkade till har ju Santa Maria en rätt utförlig förklaring. Fast kokosmjölken som Cecilia tipsar om (Biona kokoskräm) verkar intressant, den ska jag nog testa. Upptäckte att de bl a har den på CDON - tänk vad långt de har kommit för ett företag som endast sålde CD-skivor i början! :D