Lars Sundström Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Hej Jag har alltid haft otroligt dålig kosthållning men har aldrig haft problem med fetma. Så vart har allt onyttigt tagit vägen? Jag är 50 år, 192 cm lång och väger 70 kilo. Mina siffror, utom ålder, är oförändrade sedan 30 år. Innan LCHF som startade i augusti 2014 bestod min föda av pasta/ris/potatis, bröd och mycket socker. Jag kunde vräka i mig 2-3 hg godis vilken dag som helst i veckan. Sitta med godis på jobbet. Chips och bullar på kvällarna. Drack väl en del öl också (Fast helst vin de senaste 10-15 åren). Tränade inte något specifikt och inga långa raska promenader. Satt mest på både jobb och fritid. Snusat sen jag var 17. Mina två bröder har skaffat sina gubbmagar för säkert 15 år sedan, och båda har fysiska arbeten. En svullande soffpotatis alltså. Så. Hur kan en rimlig förklaring se ut? Är jag en abnormitet, en av de som får livsmedelsindustrin att gnugga händerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Hej Jag har alltid haft otroligt dålig kosthållning men har aldrig haft problem med fetma. Så vart har allt onyttigt tagit vägen? Jag är 50 år, 192 cm lång och väger 70 kilo. Mina siffror, utom ålder, är oförändrade sedan 30 år. Innan LCHF som startade i augusti 2014 bestod min föda av pasta/ris/potatis, bröd och mycket socker. Jag kunde vräka i mig 2-3 hg godis vilken dag som helst i veckan. Sitta med godis på jobbet. Chips och bullar på kvällarna. Drack väl en del öl också (Fast helst vin de senaste 10-15 åren). Tränade inte något specifikt och inga långa raska promenader. Satt mest på både jobb och fritid. Snusat sen jag var 17. Mina två bröder har skaffat sina gubbmagar för säkert 15 år sedan, och båda har fysiska arbeten. En svullande soffpotatis alltså. Så. Hur kan en rimlig förklaring se ut? Är jag en abnormitet, en av de som får livsmedelsindustrin att gnugga händerna? Bara nyfiken, hur var dina värden innan LCHF? Man kan ju vara smal och ha metabola syndrom, hörde från någon undersökning i USA att upp mot 40% av de som var smala hade metabola syndrom. Givetvis har inte alla tjocka Metabola syndrom Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Det är ju det som är så fascinerande - vi är alla olika! Lika men olika. Dieten du beskriver gjorde dig säkert inte direkt frisk även om du kanske inte heller kände dig sjuk. Mycket av det vi kallar ålderskrämpor tror jag är livsstilsrelaterat. Det kan vara utslag/eksem, udda håravfall, trötthetskänslor, värk osv. Att sen inte alla blir tjocka av skräpet kan kanske sitta i nån gendefekt (fast den upplevs säkert som positiv )? Alla rökare får inte KOL. Alla alkoholister insjuknar inte i skrumplever. Våra kroppar har olika förmåga att hantera skräpet men som vanligt är det som är vanligast det som är "normalt"... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ja, hur kan det vara möjligt att inte gå upp i vikt på den kosthållningen!!? Jag känner ett par personer som är som du, ni måste ha någon gen gemensamt? Hur kom det sig att du började med LCHF? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Visar ju bara hur fel kalorier in och kalorier ut-teorin är. Min bror är smalare än jag är och han äter massor av godis, mjölmat och skräp. Jag är dock helt övertygad om att jag är friskare. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 y62. Skulle tro att du har rätt. Att man inte går upp i vikt är inget tecken på att man är frisk. Fortsätt du med LCHF Lars. Det skulle förvåna mig om du gick ner så mycket i vikt att du försvann.Skulle jag ha fel så kanske det är bäst att vi säger hej då redan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 Jag hade förstås olika krämpor. Finnar, smärtor i leder, dåligt morgonhumör/dåligt resten-av-dagen-humör, löparmage, dåliga tänder, hemorrojder. Så helt oberörd har jag inte varit. Men frågan består, hur skyddar min kropp mig från allt dåligt? Det måste finnas något som inte har gjort mig till en "grönsak" (Omåttligt sjuk). Vägen in till LCHF gick via ekologisk mat. Logiskt och vetenskapligt finns det inget annat man kan äta och fortgå med god hälsa. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Fettma är en skyddsmekanism när man har problem att hantera glukos.. dvs glukos är toxiskt i för höga nivåer i blodet! Ofta handlar det om mekanismer som triggar in i samband med en västerländsk livsstil och industriell mat, dvs ofta en högglykemisk föda i kombo med kontorsarbete och passiv, stressig fritid. "Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 Fettma är en skyddsmekanism när man har problem att hantera glukos.. dvs glukos är toxiskt i för höga nivåer i blodet! Ofta handlar det om mekanismer som triggar in i samband med en västerländsk livsstil och industriell mat, dvs ofta en högglykemisk föda i kombo med kontorsarbete och passiv, stressig fritid. "Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf Så om man inte blir fet så; 1. Får man inte höga glukos-halter i blodet? (Inkapsling, ignorering...) 2. Kroppen skickar ut glukosen via bakvägen? (Avföringen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Mnjae.. man får inte höga blodsockernivåer fören man är insulinresistent i princip. Dvs inte fören man har problem att lagra undan, alternativt oxidera glukos. Som du vet så lagras merparten av din måltid, för att sen tas ut vid behov, fram tills nästa måltid. Magsäckens tömning i tunntarmen är oxå en regulator hur mycket du tar upp per tidsenhet, den regleras en del av vad som redan finns tillgängligt i form av energi i blodet, via signalsubstanser. Och magens inkretinhormoner signalerar till bland annat bukspottkörteln om vad som är på ingående, den första utsöndringen insulin skall sänka blodsockret något för att ta emot det som kommer via tarmen. Såå.. har man en bra reglering så funkar det som det var tänkt. Vad jag vet går det inte ut någon glukos via feces? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Det "Metabola Syndromet" innehåller en lång lista med sjukdomar/tillstånd, där övervikt-fetma är ett. När man "överäter" så måste detta inte manifestera sig i fetma. Istället samlar man på sig till något av de andra tillstånden i det metabola syndromet. Insulinresistensen är det samlade uttrycket för alla och det sker sannolikt närmast gradvis. Jag har sett en del olika Amerikanska uppgifter, men bland överviktiga-feta där är ca 70-80% insulinresistenta. Bland normalviktiga verkar 25-35% vara detsamma. Kroppen kan alltså hantera "överlasten" på en mängd olika sätt. Så ur den synvinkeln kan det närmast vara en fördel att bli fet, eftersom man då får en varningssignal. -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 ... Kroppen kan alltså hantera "överlasten" på en mängd olika sätt. ..... Att ha blodsockervärden som går upp och ner är ju inte ens i närheten av att gå upp 100 kg i vikt. Ej heller att ha några finnar. Det enda jag kan se är att magen och tarm slutar ta upp näring från födan och helt enkelt släpper igenom den. Eller så bränner min hjärna mer energi än feta. Nej, det betyder inte att jag skulle använda min hjärna mer utan bara att den kräver mer energi. "Mängd olika sätt" blir för ospecifikt, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Nämen.. om vi bortser från diverse sjukliga tillstånd så har en frisk.. (ofta ung och ofördärvad kropp) en fantastisk förmåga att anpassa sig till både vad man äter och hur mycket. Det som händer är att REE och TEE förändras.. helt utan att du tänker på det. En ung frisk ofördärvad kropp reagaerar på energiöverskott genom att bränna bort det. Förutom att antalet Futile cycles ökar så får man en massa spring i benen.. man kan inte sitta still och får lust att göra en massa saker. Klassiskt exempel är när man fyller barn med bullar, kakor, godis och låter dem skölja ner det hela med läsk.. då kan du få jaga dem när de sen far omkring som flugor i taket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Har du läst om Skinny-fat eller pommes frites människor? Här en nylig artikel i Times: http://time.com/14407/the-hidden-dangers-of-skinny-fat/#14407/the-hidden-dangers-of-skinny-fat/ Har du gått upp i vikt av LCHF det kan bli en konsekvens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Att ha blodsockervärden som går upp och ner är ju inte ens i närheten av att gå upp 100 kg i vikt. Ej heller att ha några finnar. Det enda jag kan se är att magen och tarm slutar ta upp näring från födan och helt enkelt släpper igenom den. Eller så bränner min hjärna mer energi än feta. Nej, det betyder inte att jag skulle använda min hjärna mer utan bara att den kräver mer energi. "Mängd olika sätt" blir för ospecifikt, eller hur? Du drog nog lite av en vinstlott i det genetiska lotteriet helt enkelt. Min svärmor är sån. Visserligen är hon en promenerare av stora mått men hon har aldrig någonsin behövt fundera på vad hon stoppar i sig. Hon har fyllt 70 och kan fortfarande dra på sig kjolar från när hon var 30. Hon älskar mat och godsaker. Jag kan bara titta på en godisskål så känner jag hur byxorna blir trånga. Hur orättvist som helst. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 Har du läst om Skinny-fat eller pommes frites människor? Här en nylig artikel i Times: http://time.com/14407/the-hidden-dangers-of-skinny-fat/#14407/the-hidden-dangers-of-skinny-fat/ Har du gått upp i vikt av LCHF det kan bli en konsekvens? Läste artikeln nu. Den beskriver så vitt jag förstår inte vad det är i kroppen som händer utan bara konstaterar faktum. Om man ska flytta på något så är det ju bra att få ett hum om var man ska sätta spettet. Andush skriver i en annan tråd att magra-feta skickar ut energin bakvägen. Om det nu är så, hur får jag stopp på detta "slöseri"? Tuva, jag lovar att vara normalt fettbyggare i min värld är väldigt mycket bättre. Att träna massor och inte komma någonstans medan grannen med nedsatt lungkapacitet och flera veckors slappande springer längre, fortare och lättare är enormt frustrerande. Gamla tanter med rullatorer passerar mig med glada vinkningar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Såg att du fick svar av Annika.Hoppas det var tillräckligt upplysande för dig Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 En annan sak som försvunnit iom LCHF är blixtrandet i hjärnan. Det kändes som att man fick en stöt inne i hjärnan. Oftast bara en gång och sen långt uppehåll över flera dagar/veckor, men ibland flera gånger på raken. Tänk er en blixt som puttar undan alla andra tankar. Ljus, ljud och känsla. Sen borta. Skitläbbigt. Har funderat i efterhand att jag fick små hjärnblödningar. Eller annan typ av hjärnstörningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Låter mer som migrän? Jag har fått ögonmigrän några gånger, det var inte så läskigt mer konstigt och lite förvånande. Lixom, men.. vad är det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Nu Lars tror jag att du missförstod mig. Det finns en mycket lång lista med sjukdomar och tillstånd som är kopplade till det metabola syndromet. Allt från diabetes t2 till Alzheimers och många fler. Därav min kommentar att kroppen kan hantera "överlasten" på många olika sätt. Vilket på sikt kan ge en eller flera av alla dessa sjukdomar. Överätande har sannolikt alltid negativa bieffekter när det görs under lång tid utan avbrott. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Det "Metabola Syndromet" innehåller en lång lista med sjukdomar/tillstånd, där övervikt-fetma är ett. När man "överäter" så måste detta inte manifestera sig i fetma. Istället samlar man på sig till något av de andra tillstånden i det metabola syndromet. Insulinresistensen är det samlade uttrycket för alla och det sker sannolikt närmast gradvis. Jag har sett en del olika Amerikanska uppgifter, men bland överviktiga-feta där är ca 70-80% insulinresistenta. Bland normalviktiga verkar 25-35% vara detsamma. Kroppen kan alltså hantera "överlasten" på en mängd olika sätt. Så ur den synvinkeln kan det närmast vara en fördel att bli fet, eftersom man då får en varningssignal. -- Kanske detta är relevant i sammanhanget? http://tranastyrka.se/30-av-de-med-normalt-bmi-ar-egentligen-feta/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 Nu Lars tror jag att du missförstod mig. Det finns en mycket lång lista med sjukdomar och tillstånd som är kopplade till det metabola syndromet. Allt från diabetes t2 till Alzheimers och många fler. Därav min kommentar att kroppen kan hantera "överlasten" på många olika sätt. Vilket på sikt kan ge en eller flera av alla dessa sjukdomar. Överätande har sannolikt alltid negativa bieffekter när det görs under lång tid utan avbrott. -- Det var inte en klagan rylandes på vad du skrev. Jag förstår också att sjukdomarna kommer förr eller senare. Jag var nog vid dess rand förra året. Hade kanske max en 5-10 år kvar innan alzheimier eller värre drabbat mig. Metaboliskt, biokemiskt, borde ha en snygg förklaring att socker => insulin => Fett-inlagring inte fungerar på väldigt många människor. Eller att det kommer mycket senare i livet. Jag tycker det är grymt intressant i alla fall. Ungefär som folk som rökte hela livet och det gick dem oskadda förbi. Medan andra fick KOL eller cancer av passiv rökning. Det är inte orättvisa eller guds straff/försyn, utan där finns en förklaring som väntar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted May 8, 2015 Author Share Posted May 8, 2015 Jag har hittat denna forskare; Mikael Rydén är professor i klinisk och experimentell fettvävsforskning vid institutionen för medicin, Huddinge. http://ki.se/forskning Ska maila honom och fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts