Jump to content

ketoner blodsocker alkohol

patrik74

Recommended Posts

Hej gjorde ett litet experiment igår kväll med alkohol och är lite förundrad men det finns säkert enkla förklaringar...

jag har varit i optimal ketos i några veckor nu och mätt blodketoner och blodsocker man kan säga så här för att dra det lite kort.mitt blodsocker har legat hela tiden på ca 4-4.5 väldigt stabilt har mätt ca 5 gånger om dagen blodketoner har legat lite högt allt från 3 till 5.8 mmol som högst men det stör mig inte jag mår bra.jag har inte druckit en droppe alkohol under den här tiden och gått ner i vikt stabilt peppar peppar.så då tänke jag prova vad skulle hända om jag drack en flaska rött med liten sockerhalt.jag åt en vanlig strikt lchf lunch och mätte mina värden som vanligt sen tog jag första glaset för att sedan mäta varje 2 timmar.första 2 mätningarna hände inte så mycket blodsocker 4,5 blodketoner 3.7.det var inte förens tredje mätningen det hände något alltså 6 timmar eftet första glaset nu hadde jag druckit ca 50cl rött.och mätte och mina blodketoner hadde åkt ner till 1,7 det förstår jag men det jag blev orolig över är att mitt blodsocker hadde åkt ner till 3.3 och sedan efter 2 timmar till 2,9 jag mådde fortfarande bra.och nu ca 24h efter så ligger mina värden som vanligt igen.så min fråga varför rasade mitt blodsocker? har aldrig hafft under 4.0 i blodsocker så uppenbarligen så händer det något när man intar alkohol och är i optimal ketos.värt att nämna har inge diabetes och är i övrigt frisk med ca 15kg övervikt.kanske ska man ta det extra lugnt med alkohol när man är optimal ketos? lite kluven men som sagt någon av er fantastiska mäniskor har säkert en logisk förklaring.

Akohol är den fjärde macronutrienten och den har prio nr 1 att användas som energi.. före glukos och fett!

Såå.. vad gör kroppen för att öka oxidationen av alkohol.. jo den minskar ner på glykogenolys, glukoneogenes och lipolys!

• Like 1

Näe.. det är så kroppen reglerar det hela.. för den vill bli av med alkoholen i förstone!

Intar du mer kolisar får kroppen bara extra besvär att lagra glukosen.

Den enklaste genvägen om du är det minsta orolig är att undvika eller minimera alkohol.

• Like 1

jag dricker inte ofta alkohol var mer nyfiken vad som händer när man mäter.men jag blev orolig när blodsockret åkte ner så mycket så jag tog 5 godis bitar från barnen haha blev lite skakis där ett tag.men som sagt jag mådde bra under hela kvällen så jag kan vara lugn.men det är spännande vad som händer med kroppen när man intar vissa saker

När alkohol bryts ned (oxideras) bildas en hel del NADH. Denna reagerar med pyruvat vilket gör att glykolysen ökar. När glykolysen ökar krävs mer glukos. Cellen hämtar ny glukos från blodet och därmed sjunker blodglugos.

Om du tänker dig en sjö där man gräver en stor grop bredvid sjön och gör en kanal mellan dem så dräneras sjön. På samma sätt suger cellen glukos från blodet när alkohol gräver en grop i glykolysen som förbrukar glukos.

Tror inte det finns studier på ketos och alkohol. Finns en del på diabetes och alkohol där man ser det du beskriver.

Så länge glukos + ketoner är 4mmol/L eller mer är det ingen fara på taket.

Alkohol ger även mer ketoner också. Först acetoacetat och senare beta hydroxybutyrat. Med en blodketonmätare för hemmabruk mäter du endast den sistnämnda.

• Like 4

• 3 weeks later...

Alkohol är lite klurigt har jag fattat det som. Min morfar som hade åldersdiabetes (fint ord för en som har ätit bra mat nästan hela livet tills... jaja, jag ska inte gorma om det). När han tog en sup, ca 4 cl brännvin, på kvällen så sa han; Jaha, nu behöver man inte ta pillret. Den hade tydligen samma effekt, dvs sänker blodsockret.

Min bror blir ofta röd om halsen när han dricker sprit, vilket försvinner då han tar en-två sockerbitar.

Sen har man detta trick: Drick några deciliter grädde innan man inmundigar sprit och du klarar dig från fylla mycket bättre. Typ ät fet man på fest. (Väldigt viktigt då man önskar hälla i sig så mycket som möjligt för att knäcka de andra i gänget - supersmart eller hur?)

• Like 1