Jump to content

Kondition - Öka distans och tempo.

Lars Sundström

Recommended Posts

Hej

Går på LCHF sen länge och luktar död råtta i munnen. Försöker springa 5-6 gånger i veckan och då ca 6-8 km per gång. Men tiderna är dåliga tycker jag, ca 6:30 per km. Jag vill komma upp i milen och ligga mellan 5 och 5:30 per km. Målet är att klara maraton inom något år.

Jag stoppar inte i mig mat efter någon typ av uträkning, bara vanliga måltider. Några ägg på morgonen, fettkaffe, kanske något ägg till lunch och en fettkaffe, duktigt med kött och lite grönsaker på kvällen.

Är 52 och väger 70 kg. Barfotalöpare.

Jag tar liksom slut. Kroppen börjar signalera smärta som om jag äter av den istället för att bygga. Är det bara för lite mat/fett eller fattas det någon form av träning?

(PS En läkare sa en gång att "du har väl aldrig varit bra på konditionssporter?". Och han har rätt, än så länge.)

Hej

Går på LCHF sen länge och luktar död råtta i munnen. Försöker springa 5-6 gånger i veckan och då ca 6-8 km per gång. Men tiderna är dåliga tycker jag, ca 6:30 per km. Jag vill komma upp i milen och ligga mellan 5 och 5:30 per km. Målet är att klara maraton inom något år.

Jag stoppar inte i mig mat efter någon typ av uträkning, bara vanliga måltider. Några ägg på morgonen, fettkaffe, kanske något ägg till lunch och en fettkaffe, duktigt med kött och lite grönsaker på kvällen.

Är 52 och väger 70 kg. Barfotalöpare.

Jag tar liksom slut. Kroppen börjar signalera smärta som om jag äter av den istället för att bygga. Är det bara för lite mat/fett eller fattas det någon form av träning?

(PS En läkare sa en gång att "du har väl aldrig varit bra på konditionssporter?". Och han har rätt, än så länge.)

Jag är 49 så det är ungefär samma. Jag springer också barfota sedan 4 år. Det tar ett tag att bli van det. Jobba på teknik och variera löpningen mellan snabbt/intervall och långsamt/längre. Intervallträning ger väldigt mycket och långa långsamma är sköna. Jag springer nu ca 4 mil i veckan, distanser mellan 6-10 km. Det räcker för att må bra och bli mycket bättre. Tempot är 4,30-5,30, det sistnämnda på längre sträckor i stark värme. Värmen dödar tempot rejält.

Lycka till!

• Like 2

Jag tror du springer lite för ofta och med för lite variation... Dock svårt att veta med det lilla du skrivet.

Om du sprungit hyfsat regelbundet och länge så muskler och senor är starka och klarar belastningen så skulle jag träna på ett annat sätt.

1 långpass i veckan 90 minuter men viktigt låg fart och puls vet ju inte din maxpuls men defenetivt under 150 i puls

1 kvalitetspass jobbigaste passet i veckan t ex  mellan 6-8 1000 meters intervaller

2 tröskelpass

Mina snabba tankar...

• Like 2

Jag tror du springer lite för ofta och med för lite variation... Dock svårt att veta med det lilla du skrivet.

Om du sprungit hyfsat regelbundet och länge så muskler och senor är starka och klarar belastningen så skulle jag träna på ett annat sätt.

1 långpass i veckan 90 minuter men viktigt låg fart och puls vet ju inte din maxpuls men defenetivt under 150 i puls

1 kvalitetspass jobbigaste passet i veckan t ex  mellan 6-8 1000 meters intervaller

2 tröskelpass

Mina snabba tankar...

Kvalitetspasset. 6-8 stycken 1000 meterslöpningar. Vilket tempo pratar vi då, dvs när kommer jag att vilja spy?

Tröskelpass.... det får jag googla på.

Sprang oftare i höstas fast då lite kortare. Körde en intervall i fredags, och upptäckte idag att man kanske ska vara snäll mot kroppen dagen efter. Jag "råkade" springa 6 km "dagen efter", dvs igår, pga av fint väder och önskan att komma ut.

Jag är 49 så det är ungefär samma. Jag springer också barfota sedan 4 år. Det tar ett tag att bli van det. Jobba på teknik och variera löpningen mellan snabbt/intervall och långsamt/längre. Intervallträning ger väldigt mycket och långa långsamma är sköna. Jag springer nu ca 4 mil i veckan, distanser mellan 6-10 km. Det räcker för att må bra och bli mycket bättre. Tempot är 4,30-5,30, det sistnämnda på längre sträckor i stark värme. Värmen dödar tempot rejält.

Lycka till!

Ja, precis, det är dit jag vill nå.

Tack.

• Like 1

Kvalitetspasset. 6-8 stycken 1000 meterslöpningar. Vilket tempo pratar vi då, dvs när kommer jag att vilja spy?

Tröskelpass.... det får jag googla på.

Sprang oftare i höstas fast då lite kortare. Körde en intervall i fredags, och upptäckte idag att man kanske ska vara snäll mot kroppetn dagen efter. Jag "råkade" springa 6 km "dagen efter", dvs igår, pga av fint väder och önskan att komma ut.

Tempot på intervallerna ska vara så att du klarar att hålla samma tempo på sista intervallen som på första.  svårt att svara på tider och så när man inte har betydligt mer info...

• Like 1

Min gissning är att du lider av någon form av ämnesomsättningsproblematik eftersom du i en annan tråd här på forumet redogjort för dina svårigheter med att gå upp i vikt. När man stoppar i sig stora mängder snabba kalorier finns det i princip tre ställen de kan ta vägen på: I "förbränningsugnen" d.v.s. till lever- och muskelglykogenlager, till fettinlagring eller ut igen igenom tarmen beroende på metabolt tillstånd. Det sistnämna är ett alltför bortglömt faktum inom allmänmedicinen. Den endokrina mekanism som skall reglera fettinlagring sker via hormonet leptin, och det har visat sig att hos personer med leptinresistens kan både övervikt OCH problematik att lägga på sig vikt uttryckas. Din historik med svårigheter att lägga på dig vikt trots stort kaloriintag samt din nuvarande problematik med låga energinivåer gör att jag gissar på att en betydande del av de kalorier du stoppar i dig åker rakt igenom ditt tarmsystem utan att kroppen kan tillgodoräkna sig det. Har du haft några övriga symptom på födoupptagningsproblem såsom vitaminbrist eller andra näringsämnesbrister genom åren?

Min gissning är att du lider av någon form av ämnesomsättningsproblematik eftersom du i en annan tråd här på forumet redogjort för dina svårigheter med att gå upp i vikt. När man stoppar i sig stora mängder snabba kalorier finns det i princip tre ställen de kan ta vägen på: I "förbränningsugnen" d.v.s. till lever- och muskelglykogenlager, till fettinlagring eller ut igen igenom tarmen beroende på metabolt tillstånd. Det sistnämna är ett alltför bortglömt faktum inom allmänmedicinen. Den endokrina mekanism som skall reglera fettinlagring sker via hormonet leptin, och det har visat sig att hos personer med leptinresistens kan både övervikt OCH problematik att lägga på sig vikt uttryckas. Din historik med svårigheter att lägga på dig vikt trots stort kaloriintag samt din nuvarande problematik med låga energinivåer gör att jag gissar på att en betydande del av de kalorier du stoppar i dig åker rakt igenom ditt tarmsystem utan att kroppen kan tillgodoräkna sig det. Har du haft några övriga symptom på födoupptagningsproblem såsom vitaminbrist eller andra näringsämnesbrister genom åren?

Svar på frågan: Nej, inget jag märkt av. Inga konstigheter på kroppen, hår eller hud. Ovanligt kalla händer kanske. Inte speciellt instabil mentalt. Något allergisk mot pälsdjur. Det har minskat iom LCHF. Lever tom numera med några katter. Var känslig för pollen, astmatisk, i min ungdom men det försvann när jag var runt 14-15.

Jag tror på dig Andush. Även om mängden mat minskat iom LCHF så verkar inte "ut igen genom tarmen" minska nämnvärt. Känns lite som att jag ska ge upp nu. Alternativt nolla och se vad min kropp gör då, om det går att förändra dess beteende. Dess metabolism..

Kan man ta något prov där man kollar vad som skickas ut via personalutgången? För att bekräfta tänkte jag.

Vet inte om det finns några prover man kan ta, tror inte det. Men generellt gäller ju att näringsupptaget är bättre ju längre det stannar i kroppen så att säga. Ingen aning vad som anses som normalt för fullt friska personer, men jag uppsöker toaletten och sjösätter brungäddor ca 5-7 gånger i veckan ungefär om jag lever och äter "sunt" med undvikande av vitt mjöl, socker och alkohol. Om jag käkar mycket gluten blir det oftare.

• Like 1

Träningsmässigt så är min bedömning att du ska lägga om ganska rejält:

1. Lägg in 1-2 vilodagar mellan varje pass så kroppen hinner återhämta sig

2. Kör ett tuffare intervallpass t ex var 10:e dag. Typ 6*1000m ca 1 min fortare än din vanliga km tid.

3, lägg in ett långdistanspass t ex var 10:e dag. Förläng successivt och håll ett bekvämt tempo.

4. Passen däremellan kan du lufsa på som idag.

5. Lite styrketräning är inte heller fel om du vill få lite muskler

6. Ät mer, ffa protein och efter de hårda passen kan du även äta lite kolisar då det finns utrymme att lagra in i musklerna.

Tar du inte upp näringen så är det läge för en runda med sjukvården...

Träningsmässigt så är min bedömning att du ska lägga om ganska rejält:

1. Lägg in 1-2 vilodagar mellan varje pass så kroppen hinner återhämta sig

2. Kör ett tuffare intervallpass t ex var 10:e dag. Typ 6*1000m ca 1 min fortare än din vanliga km tid.

3, lägg in ett långdistanspass t ex var 10:e dag. Förläng successivt och håll ett bekvämt tempo.

4. Passen däremellan kan du lufsa på som idag.

5. Lite styrketräning är inte heller fel om du vill få lite muskler

6. Ät mer, ffa protein och efter de hårda passen kan du även äta lite kolisar då det finns utrymme att lagra in i musklerna.

Tar du inte upp näringen så är det läge för en runda med sjukvården...

Okej.

Jag tar 1 vilodag mellan normal-passen och 2 efter intervall-passet och långdistansen.

Intervallet blir på 6 * 800 fast i terräng.

Bekvämt tempo är lurigt eftersom energin tar slut, men jag ska försöka via att äta mer.

"lufsa" är verkligen rätt ord  :)

Styrka, okej.

Kallsup är inte riktigt min grej. Jag får hitta på något angående salt.

• 3 weeks later...

E lite i din sits åldersmässigt, och märker att jag behöver tid för återhämtning.

Mer än fyra lugna pass i veckan blir väl mycket för mig.

Jag har börjat träna efter Phil Maffetones idéer om att bygga upp min aerobiska "motor", och även om jag inte tycker jag tar i särskilt mycket bättras tiderna kontinuerligt vid samma puls.

Kanske någon att bekanta sig med, om du inte stött på honom tidigare?

Numera ganska klassisk löpträning är ju ungefär så här:
Tre pass i veckan.
Ett pass är lugnt utan större ansträngning. (Långsam lunk, eller beroende på form kanske rask promenad)

Ett pass är hårt och intensivt (Max-intervaller, slalombacken, dubbla marschfarten varannan kilometer eller liknande)

Ett pass är långt (Kör ca 2/3 av den distans som du ska bli bättre på håll det tempo du ska göra på din distans)

Sedan med jämna mellanrum så kollar man om man uppnått sitt mål. T.ex. om man vill springa milen på under timmen. så kanske man springer milen en gång i månaden eller ännu mindre. Sedan när man klarat milen på under timmen så vill man ju springa en halvmara på två timmar, och då blir ju träningen anpassad efter det.

• 2 weeks later...

Har blivit hängade i altanbygget de senaste veckorna. Detr är så mycket knäböj, stå på knä och andra konstiga rörelser så min kropp skriker om jag bara så tar en pomenad. Jag har varit ute på en kortis på 4-5 km, men det var mer abstinens-besvärs löpning än någon annan tanke.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Om jag drar min historia lite snabbt så är den så att jag är 43 år och har rökat 25 av dom. La av med cigg för 3.5 år sedan med hjälp av ecigg vilket jag håller på med än men inte lider av. Gick upp i vikt för ett antal år sedan och tog tag i det för 3 månader sedan då jag nåt 95kg. Är 173cm lång.

Till saken nu, Började gå 3-5km i rask takt varje dag och vid 85kg fick jag konstigt nog lust att jogga. Började med detta men som ni gissat gick det inget vidare.

Konditionen varade 100 meter sen kändes det som halsen drog ihopa sig och det vara bara att gå tills det lugnade sig. Fortsatte sedan att jogga 100 meter igen och om igen tills rundan var slut. Nu efter 3 veckor så är det benen som tar slut. Kommer betydligt längre men dom orkar liksom inte. Det jag märkt är att intervall-träning verkar för mig vara det absolut bästa sättet att öka konditionen på medan jag måste vila upp muskelmassan för att orka rent fysiskt.

Intervalltränar nu var annan var tredje dag och går ngt. lugnare än raskt tempo dom andra dagarna. Har ökat min sträcka med det 3 dubbla och får nu konditionen och styrkan att gå hand i hand.

Tänkte på det någon sa om att det kan vara svårt att gå upp i vikt. Detta fenomen har många tonåringar som tränar ofta. Min son är sådan, han tränar fotboll 2 gånger i veckan och spelar match var helg. Han kan äta vad som utan att gå upp ett gram. Tror att regelbunden hård fysisk träning gör att kroppens ämnesomsättning ligger på topp nästan hela tiden.

Själv var jag pinnsmal fram till 30 års ålder då det började gå uppåt av sig själv. Mest troligt för att jag var stillasittande och inte tränade sedan flera år tillbaks pga. Fruntimmer, alkohol och cigg.

Så med detta är mitt råd, intervall träna upp din kondition och vila upp din muskelmassa. Hur du bör intervalla var det redan någon som tagit upp men jag kör tills jag håller på att stupa och sedan går jag raskt tills hjärtrytmen och andningen blivit normal för att sedan upprepa det hela tills hela min sträcka är avklarad.

Nu är inte jag i närheten av din kaliber men med min historik så är ansträngningen hård som helv.. och för mig verkar mitt sätt fungera. Är säker på att jag inom en månad joggar hela min sträcka.