Jump to content

Fruktos och fasta

ormanmelk

Recommended Posts

Hej,

Jag kör med 16-8-fasta på vardagarna och tycker det fungerar bra för mig. Nu har jag köpt ett örtte och ser att det innehåller en hel del fruktos. Är fruktos något som kan bryta fastan, eller krävs något som påverkar blodsockernivåerna?

De förmodligen ganska ringa mängder fruktos det rör sig om förmodar jag att kroppen kan hantera i övrigt.

Jodå alla energigivande substrat bryter fastan.. teoretiskt iallafall eller i några minuter om det rör sig om enskilda gram.

Frågan är väl egentligen om de där teoretiska minuterna har någon som helst inverkan.. på något som helst?

Du vet, det handlar ju inte om religion och att man bryter något religiöst tabu!

• Like 3

Jodå.. du har fått besked med säkerhet.. alla energisubstrat bryter fastan.. det är definitionen av fasta!

Det spelar lixom ingen roll om det bara är picogram av fruktos.. fastan är bruten!

Sen så är det något helt annat om huruvida det påverkar metabolismen i någon mätbar grad.. det är det andra och antagligen hela syftet med att fasta?

• Like 2

Jodå.. du har fått besked med säkerhet.. alla energisubstrat bryter fastan.. det är definitionen av fasta!

Det spelar lixom ingen roll om det bara är picogram av fruktos.. fastan är bruten!

Sen så är det något helt annat om huruvida det påverkar metabolismen i någon mätbar grad.. det är det andra och antagligen hela syftet med att fasta?

Ja det gäller väl att vara noga med orden här :)

Inget besked med säkerhet om det påverkar effekten av fastan, skulle jag ha skrivit.

Tack för svar i alla fall!