may Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Den här intressanta artikeln dök upp i flödet i en LCHF/Paleo/rawfood-grupp jag är med i. Tankvärt, som vanligt, från Phinney och Volek. Kanske inte var de som skrev detta. Men de är bakom Ketothrive iaf. http://www.ketothrive.com/nutrition/does-your-thyroid-need-dietary-carbs/#more-212 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Lägger in samma som i en annan tråd. "The findings suggest that T3 regulates insulin level in the circulation after glucose ingestion and the increase in serum T3 levels after glucose ingestion is necessary for the glucose removal from the circulation in humans." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3516161 Såå.. hyperinsulinemi lär leda till fantastiska nivåer av T3! Här om Low T3 syndrom.. alltid lika välskrivet, utan överdrifter! Low T3 Syndrome I: It’s Not About the Thyroid! http://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-about-the-thyroid/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUAL Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 may. Jag tycker detta är intressant eftersom jag har märkt att mina LDL-nivåer har ökat sedan jag började med LCHF (gäller även ApoB). LDL från 3.9 till 6 och ApoB från 1,02 till 1,54. Vid en provtagning senast låg mitt T3 lägre än referens. Det verkar vara fler som har noterat att detta kan hända och det pågår flera egna experiment i bloggvärlden exempelvis http://bjjcaveman.com/2014/03/29/successful-targeted-ketogenic-diet-experiment/ . Att LCHF kan påverka så individuellt när det gäller kolesterolet har jag ett bra exempel på hemifrån. Min man som är reumatiker, det vill säga har konstant inflammation, har fått sina kolesterolvärden sänkta efter att han gick över till liberal LCHF. Eftersom han aldrig har haft problem med vikten kan han ta sig en öl ibland. Till och med när han glömde fasta innan provtagning så såg det bra ut. Kan tilläggas att han verkar alltid ha haft bra ämnesomsättning eftersom han aldrig fryser. Jag som alltid kämpat med vikten, men ändå är fullt frisk, och kör därför mer strikt märker en höjning. Jag är den som alltid har varit frusen. Sedan är frågan om metabolismen kan skilja sig mellan kvinnor och män på grund av hormonuppsättningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 May: Intressant om T4 om T3 vs LCHF Jag startade med LCHF i augusti förra året och fick ganska omedelbart problem med att extraslag och hög puls. Jag behandlas med både levaxin (T4) och Liothyronin (T3) och det tog ett tag för mig att inse att extraslagen var direkt korrelerade till T3 medicineringen. Jag har därefter minskat på T3 men har just nu ingen koll på om serumnivåerna är OK. Jag har behandlats för hypotyreos i 25 år och har på senare år fått väldigt svårt att gå ner i vikt och att få effekt av träning. Det vart lite bättre efter att jag började med T3 substitution men effekten har försvunnit igen. Jag vet inte om LCHF passar mig som hypotyreos-behandlas - jag har inte gått ner i vikt och inte heller fått den förbättrade hälsan som alla pratar om. Men det kan ju iochförsig handla om hypotyreos eller annat men jag undrar om man ska vara försiktig som hypothyreot med LCHF kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 5, 2015 Author Share Posted May 5, 2015 Jag är långt ifrån någon expert på den hormonella balansen men väldigt intresserad. Och när det gäller kost måste ju någon form av lågkolhydratskost vara vida överlägset alla andra koster. Jag trivs med att äta ganska liberalt och jag vet att många ju har experimenterat med extra kolhydrater ibland för att ge ämnesomsättningen en skjuts, och få ordning på t ex sömnproblem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Om man säger som så.. kopplingen mellan hypotyreos och LCHF är obefintlig. Jag säger som Kresser, det finns de som ätit LCHF länge och så småningom får de diagnosen Hypotyreos.. antingen Hashimoto eller idiopatisk. Kan det då vara lågt kolhydratintag som var orsaken.. knappast och det finns inte ett endaste fall redovisat.. ej heller någon verifierbar hypotes. Utan det mer troliga senariot är att personen i fråga har börjat få problem med vikten.. testat en del olika kurer och dieter innan man till slut landar i LCHF.. det funkar sådär, sakta men ner iallafall.. tils det till slut inte funkar alls och man står där med diagnosen hypotyreos. Dvs det mest troliga var att det var en begynnande hypotyreos från första början.. och sen tog det några år innan den var fullt utvecklad så man såg det i proverna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Om man säger som så.. kopplingen mellan hypotyreos och LCHF är obefintlig. Jag säger som Kresser, det finns de som ätit LCHF länge och så småningom får de diagnosen Hypotyreos.. antingen Hashimoto eller idiopatisk. Kan det då vara lågt kolhydratintag som var orsaken.. knappast och det finns inte ett endaste fall redovisat.. ej heller någon verifierbar hypotes. Utan det mer troliga senariot är att personen i fråga har börjat få problem med vikten.. testat en del olika kurer och dieter innan man till slut landar i LCHF.. det funkar sådär, sakta men ner iallafall.. tils det till slut inte funkar alls och man står där med diagnosen hypotyreos. Dvs det mest troliga var att det var en begynnande hypotyreos från första början.. och sen tog det några år innan den var fullt utvecklad så man såg det i proverna. Zepp, menar du då att den här damen har fel? http://www.drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ Jag är i en liknande situation. De tre första månaderna med LCHF gick prima, men sen infann sig den stora tröttheten och hektona smög sig tillbaka. (jag är 50+) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Ja i princip.. men jag ger henne en eloge för hennes råd i övrigt. Hon fiskar på grumligt vatten, lixom många andra.. drar slutsatser som det inte finns någon som helst substans för. Det är lite samma som de som menar att kroppen.. framförallt hjärnan kräver en massa kolhydrater i kosten.. de brukar oxå hänvisa till rT3! När det mesta i stället pekar på att T3 reglerar insulinutsöndringen som en akutåtgärd vid intag av blodsockerhöjande kolhydrater. Och hyperinsulinemi/prediabetes/insulinresistens ger lågt rT3, det är ett av symptomen! Sen de där f*rbannade björnarna, de är lika populära hos LC-förespråkare som hos högkolisförespråkare! Björnar (Ursidae) är helt andra djur än Homo Sapiens, har helt annan metabolism.. som de fått genom sin evolution. Låt oss kika på Nordisk brunbjörn (Ursus Arctos) , de går i ide, på våren lever de främst på älgkalvar.. på hösten lever de på bär och myror, de kan äta uppemot 5000 Kcal om dagen av bär och omvandla stora delar utav dessa till fett, som de sen lever av under tiden i idet! De har med andra ord en extrem Denovo lipogenes.. vi har inte det och det är synd, för då hade vi sluppit diabetes! Sen kan vi kika på isbjörnar (Ursus maritimus), de går oxå i ide.. det växer dock inga bär på isen, de lever främst av säl.. undrar om de lider av low T3 syndrome hela året? Och förutom det som Kresser är inne på dvs kroniska inflamatoriska processer.. som skall leda till höjt rT3 som en del av imunförsvaret.. så finns det mer som kan ställa till det och öka rT3! Tex Chronic Dieting Syndrome.. dvs decenier av bantning och dietande i avsikt att gå ner i vikt! Det får inte bara metabola konsekvenser utan även mentala. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts