Jump to content

Nya videon Cereal Killers, kalorier, lchf

Augustus

Recommended Posts

Hej,

Jag kände mig både upplyst och förvirrad när det gäller kalorier och lchf när jag såg Cereal Killers häromdagen på medlemssidorna.

Jag har aldrig lyckats med lchf, aldrig gått ner i vikt eller minskat i midjemått. Jag har alltid känt att om man ska tänka på kalorier med lchf är jag körd, eftersom jag kan äta *mycket* innan jag blir mätt, och om större delen är fett är jag körd på kalorierna väldigt snabbt. Nu har jag inte massor av övervikt, men det jag har har jag försökt minska på i flera år.

Men... jag har träffat folk som berättat hur bra det gått för dem, där de har berättat att ju mer fett de ätit, ju mer har de gått ner. I mitt huvud låter det som att kalorierna inte betyder något. Men, diverse experter och förespråkare har sagt annat (tror t.o.m. kostdoktorn själv sagt att man ska tänka på kalorierna om man har svårt att gå ner i vikt fast med andra ord, tex sluta äta så fort du är "lagom" mätt etc).

Nu, iochmed den här filmen Cereal Killers, där huvudpersonen får sin metabolism uppmätt till 2000-nånting kalorier om dagen och man kan se när han för in sina data över vad har ätit på en dag som nästan det dubbla (3900-nånting) och ändå tappar han vikt och kroppsfett.

Det är underbart att se det med egna ögon, att han går ner trots kaloriöverskott, samtidigt som det ökar förvirringen eftersom jag inte längre vet vad jag ska tro på.

Vad har ni för erfarenheter?

• Like 1

Kaloriräknande är effektivt och nödvändigt om man håller på med fitness och vill uppnå kroppsfettprocent under 20-25% för kvinnor och 15-20% för män. Som överviktig är det oftast inte nödvändigt med kaloriräknande utan betydligt mer viktigt att fokusera på vad och när man äter. Att introducera någon form av periodisk fasta kombinerat med lågkolhydratkost hjälper de allra flesta att normalisera sin vikt och uppnå kroppsfettprocent på runt 25-30%. Vill man vidare ner därifrån kan kaloriräknande bli aktuellt. 

• Like 4

Som alltid beror det mesta på individen. Därför är generell kaloriberäkning inte särskilt tillförlitligt. Killen i filmen hade ätit mer kolhydratbaserad kost tidigare och var ju tämligen vältränad och slank på den kosten. Det verkade ju inte som han hade räknat kalorier innan omläggningen. Han hade också en ganska hög grundförbrukning. Anledningen till att han ville lägga om kosten var pappans hjärtattack inte övervikt. Det som var intressant var den omfördelning som blev i hans kropp med ökat "smal" kroppsmassa och minskat fettprocent. Det kan vara svårt att få de prover tagna för oss vanliga för att se om detta händer även i våra kroppar. Det är väl där midjemåttet kommer in...

Vissa kan vittna om att de har extremt svårt att gå ner trots strikt LCHF och kaloriberäkning. Hormonell (o)balans som inte verkar vara till fördel för viktminskning. Andra behöver bara ta bort de största bovarna som socker, pasta och bröd för att fullkomligt rasa ner i vikt. Orättvist? Absolut! Lika orättvist som att den som vill ha rakt hår har lockigt mm.

Kruxet är att hitta den formeln som ger just din kropp ett större utflöde än inflöde i dina fettceller. Det gäller vare sig du är i ketos eller ej. Att använda enbart viktminskning som mått blir lite fel eftersom det är minskad fettmassa du vill åt. Att svettas bort 1 kilo i bastun är ingen långsiktig viktminskning...  B)

När du provar LCHF, registrerar du vad du äter någonstans så att du får ut procentandelarna på protein, fett och kolhydrater? Många jag har pratat med tror att de ätit rätt men när man sedan hjälper till att räkna ut så är det inte LCHF, möjligen en mycket liberal sådan. Om du gjort det och det trots allt inte lyckats, prova periodisk fasta om du kan, det brukar bita rätt bra. Jonas Colting rekommenderar 5:2 eller 16:8 för män. Jag konstaterar att det fungerar alldeles ypperligt för en 53-årig kvinna också trots att jag idag redan ligger på idealvikt. Jag gör det inte så ofta om jag inte behöver kompensera för någon helg mer lite knepiga prioriteringar. Creeping carbs tror jag Eric Westman kallade den sorten som hoppar på en stackars ouppmärksam människa...

Jag rekommenderar också att du ser intervjun med Jason Fung om du inte har gjort det. Han är också ett fan av fasta.

• Like 2

Tack för reflektioner.

Ang. fasta är jag en veteran (vill jag tro iallafall) då jag började redan på Warrior Diet-tiden, lågt före alla moderna nyförsäljningar under alla möjliga namn som 5:2 m.m.

Fasta gör jag utan problem. På senare tiden har stress m.m. gjort att jag inte har haft energi och motivation att kombinera det med nyttig mat. Jag tror stenhårt på lchf och vill kombinera det med min fasta. Det som alltid har spökat för mig är kalori-ide'n då jag har stor aptit och det har känts hopplöst att kombinera mättnad och lchf om kaloriunderskott har varit en förutsättning.

Det är därför den här filmen var väldigt intressant då man får svart på vitt att han förbättrar sin kroppssammansättning med kaloriöverskott.

• Like 1